همشهری آنلاین: بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از تصویب افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن بانک مسکن خبر داد که بر اساس آن وام مسکن به زوج‌های جوان هر کدام ۲۵ میلیون و جمعاً ۵۰ میلیون برای خرید یک واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم تعیین شد.

به گزارش ایسنا، متن مصوبه شورای پول و اعتبار به این شرح است:

1- سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن صرفا از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به مبلغ 350 میلیون ریال افزایش می‌یابد.

تبصره1- در رابطه با تسهیلات ساخت، تقسیط سهم‌الشرکه تسهیلات مشارکت مدنی مجاز می‌باشد.

تبصره2- متقاضیان واجد شرایط سایر حساب‌های تعهدی بانک مسکن در صورت تمایل می‌توانند به صورت استفاده توأمان از طریق تدارک اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تا سقف این ماده بهره‌مند شوند.

2- به منظور کمک به تامین مسکن زوج‌های جوان، سقف تسهیلات خرید برای هر یک از زوجین که تاریخ وقوع عقد آنها از 17 دی‌ماه 92 به بعد باشد، تا سقف مبلغ 250 میلیون ریال و جمعاً معادل مبلغ 500 میلیون ریال بر روی یک واحد مسکونی (اخذ یک واحد مسکونی به عنوان وثیقه هر دو وام) از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تعیین می‌شود.

بانک مسکن موظف است متون قرارداد اعطای این تسهیلات را به گونه‌ای تنظیم کند که وصول مطالبات بانک در مراحل قضایی و اجرایی با مشکل مواجه نشده و در عمل موجب افزایش مطالبات معوق بانک را فراهم نکند.

3- اعطای تسهیلات جعاله تعمیر و تکمیل واحد مسکونی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تا سقف مبلغ 100 میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی مجاز است.

4- دوره بازپرداخت حداکثر تا 12 سال تعیین و کمتر از آن با توافق بانک و مشتری میسر خواهد بود.

5- از تاریخ ابلاغ این مصوبه، جهت حصول اطمینان از تعادل منابع و مصارف، بانک مسکن موظف است هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد منابع و مصارف حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز را تهیه و به بانک مرکزی ارائه کند.

6- ملاک تعیین نرخ سود فروش اقساطی خرید مسکن، ماده (9) مجموعه سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی مصوب 20 دی ماه 1390 بوده و تبصره (2) ماده صدرالاشاره صرفا ناظر بر تسهیلات اعطایی از محل حسابهای صندوق پس‌انداز مسکن بانک مسکن است.

کد خبر 245048
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز