همشهری آنلاین: فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به استفاده از افراد بومی منطقه برای تأمین امنیت مرزها با عنوان مرزیاران در سیستان و بلوچستان گفت: جذب این نیروها در حال انجام است و این اقدام در آینده به مناطق شمال غرب و غرب کشور نیز گسترش می یابد.

ذوالفقاری

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار سرتیپ دوم ˈحسین ذوالفقاریˈ دوشنبه شب در جمع فرماندهان مرزبانی استان گلستان افزود: مرزیاران کسانی هستند که در شرایط خاص پذیرفته می ‎شوند و در آینده به شکل فیزیکی نیز کمک خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است این نیروها با عنوان دسته ‎های رزمی در مأموریت ها هم شرکت کنند.

فرمانده مرزبانی کشور تصریح کرد: در تمام حوزه ‎ها مشارکت مردم بسیار تأثیرگذار است و در حوزه مرزی نیز این مشارکت به چند شکل می‎ تواند مورد توجه قرار گیرد.

سردار ذوالفقاری افزود: در مناطق مرزی خواسته اول ما از مرزنشینان و مردم عزیز این است که قوانین را رعایت کنند و این که خود آن ها طالب برقراری امنیت در این مناطق باشند و در ادامه و شکل برتر این است که به دفاع هم بپردازند.

وی تأکید کرد: نیروهای مردمی، بویژه عشایر و بسیج عشایر نقش قابل توجهی در برقراری امنیت در مرزها دارند.

ذوالفقاری گفت: اگر این نیروها و افراد نخواهند هیچ ‎کس زمینه فعالیت خلاف قانون و ضد امنیتی را پیدا نخواهد کرد و مطمئن باشید زمانی گروه ‎ها و افراد می توانند در مناطق مرزی کار غیرامنیتی انجام دهند که زمینه و شرایطش را در مرز داشته باشند.

وی ادامه داد: اکنون در برخی مناطق اگر نیروهای مرزبان هم حاضر نباشند مشکل ناامنی به وجود نمی‎ آید، زیرا عشایر به شدت از امنیت مرز دفاع می‎ کنند.

فرمانده مرزبانی کشور یادآور شد: عشایر ایلام و خوزستان همیشه یک گام جلوتر از مرزبانان هستند و در حوزه گنبدکاووس در استان گلستان نیز مردم همیشه همپای نیروهای مرزبانی بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: در درگیری‎ هایی که در سال جاری داشته ‎ایم تعداد تلفاتی که اشرار داشته ‎اند بیش از دو برابر تعداد شهدای نیروی انتظامی بوده است.

فرمانده مرزبانی کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: میزان کشف سلاح های غیرمجاز از مرزهای کشور از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال 26 درصد رشد داشته و بیشترین کشفیات انجام شده در این زمینه در مرزهای غرب و شمال غرب کشور بوده است.

وی اضافه کرد: در بخش مواد مخدر نیز امسال 60 تن انواع مواد مخدر توسط پرسنل مرزبانی در مرزهای شرقی کشور کشف و ضبط شده است.

سردار ذوالفقاری تصریح کرد: با توجه به انسداد بیش تر مرزهای کشور و جلوگیری از قاچاق، بویژه قاچاق مواد مخدر، قاچاق از خشکی به دریا رفته است که در این زمینه از طریق مرزهای دریایی اقدامات و عملیات خوبی صورت گرفته است.

وی فزود: در 9 ماه نخست سال جاری تنها در استان هرمزگان بیش از 70 تن کشفیات توسط پرسنل دریابانی و نیروی انتظامی انجام شده است.

فرمانده مرزبانی کشور گفت: وظیفه نیروهای مرزبانی ناجا استیفای حقوق مردم و دولت بر اساس پروتکل ‎ها و قراردادهای انتظامی در مناطق مرزی است.

وی افزود: بدون شک اولویت اول نیروهای مرزبانی ناجا مقابله با اقدامات ضد امنیتی است و مقابله با کالاهای ممنوعه مانند مواد مخدر، سلاح و مشروبات الکلی، مبارزه با ورود غیرقانونی به کشور و برخورد با قاچاق در حوزه ‎های مختلف نیز اولویت ‎های دیگر نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده مرزبانی کشور افزود: قاچاق سوخت یکی از موضوعات جدی و مورد توجه نیروهای مرزبانی است که به دلیل اختلاف قیمت بسیار زیاد سوخت در داخل و خارج از کشور، اشتیاق قاچاقچیان را افزایش داده و با شگردهای مختلف اقدام به قاچاق سوخت می‎ کنند.

به گفته ذوالفقاری، جلساتی از سوی وزارت نفت تشکیل شده تا شیوه‎ ای اتخاذ شود که بخش مازاد گازوئیل با قیمت مناسب در مناطق مرزی فروخته شود تا بتوان مسئله قاچاق سوخت را به کنترل درآورد.

کد خبر 245017
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز