گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی خبر داد که این نیرو قصد دارد از افراد بومی مناطق مرزی برای تأمین امنیت استفاده کند.

سردار حسین ذوالفقاری با اعلام افزایش 26درصدی کشف سلاح در مرزهای کشور، تأکید کرد: موضوع استفاده از مرز یاران در سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفته و جذب این نیروها در حال انجام است و در این استان آغاز شده و در آینده به مناطق شمال غرب و غرب کشور گسترش خواهد یافت.

آنچه ذوالفقاری از آن به‌عنوان مرزبان یاد می‌کند، کسانی هستند که با احراز شرایط پذیرش می‌شوند و ممکن است با عنوان دسته‎های رزمی نیز در مرزها انجام ماموریت کنند.پاسداری مردمی از مرزها که نمونه عالی آن در دوران دفاع‌مقدس به تصویر کشیده شد، برای مقابله با اشرار نیزیک راهبرد اساسی محسوب می‌شود.هم‌اکنون نیز نیروهای مردمی به‎خصوص نیروهای عشایر و نیروهای بسیجی عشایر نقش قابل توجهی در برقراری امنیت در مرزها دارند. گروه‎ها و افراد زمانی می‌توانند در مناطق مرزی کار غیرامنیتی انجام دهند که زمینه‎ و شرایطش را در مرز داشته باشند.

در حال حاضر عشایر منطقه ایلام و خوزستان همیشه یک گام جلوتر از مرزبانان هستند. این دفاع مردمی از امنیت در حدی است که فرمانده مرزبانی درباره آن معتقد است که در حال حاضر در برخی از مناطق اگر نیروهای مرزبان هم حاضر نباشند مشکل ناامنی به‌وجود نمی‎آید، چون عشایر به‌شدت از امنیت مرز دفاع می‎کنند.

جذب مرزیاران و بودجه ناکافی

جذب مرزیاران در حالی قرار است بیشتر شود که مرزبانی بودجه سال‌92خود را ناکافی می‌داند.ذوالفقاری پیش از این از کاهش حدود 20میلیارد تومانی بودجه مرزبانی در سال 92 گلایه کرده بود. رقم بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی برای کل مرز‌های کشور در سال91، 100میلیارد تومان بود؛ رقمی که گرچه رئیس جمهور پیشین در سال آخر دولتش با تأکید به معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری وقت خواستار تسریع در واگذاری آن شده بود، تا پایان عمر دولت دهم در مرداد‌ماه سال92 به مرزبانی پرداخت نشد.

فرمانده ناجا هم در این باره تأکید کرد:گلایه ما این است که چرا دولت هزینه در مرز را سرمایه‌گذاری بدون منفعت می‌داند، درصورتی که سرمایه‌گذاری در مرز منافع بسیار اقتصادی دارد و در عرض یک سال می‌توان بودجه هزینه‌شده را از طریق مبارزه با قاچاق به‌دست آورد.

راه‌حل تازه برای حل مشکل قاچاق سوخت

احمدی‌مقدم در حالی چنین گفته است که اختلاف قیمت بنزین و گازوئیل با کشورهای همسایه، بازار قاچاق سوخت را گرم کرده است. فرمانده مرزبانی در این‌باره گفت: یکی از موضوعات جدی که مورد توجه ما قرار دارد موضوع قاچاق سوخت است و آن هم به‌دلیل این است که اختلاف قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور بسیار زیاد است و همین موضوع اشتیاق قاچاقچیان در این حوزه را افزایش داده و آنها با شگردهای مختلف اقدام به قاچاق سوخت می‎کنند.

ذوالفقاری خبر داد: اخیرا وزیر نفت در این خصوص تشکیل جلسه داده‎ که جلسه دوم در این حوزه امروز برگزار خواهد شد، که شیوه‎ای اتخاذ شود تا بخش مازاد از گازوئیل کشور با قیمت مناسب در مناطق مرزی فروخته شود تا بتوان مسئله قاچاق سوخت را به کنترل درآورد.

کد خبر 245078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز