گروه سرزمین - محمدباریکانی: زلزله ۵/۵ریشتری در شهر بستک به‌عنوان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای استان هرمزگان علاوه بر خساراتی که به آن شهر وارد آورده است به بناهای تاریخی این شهر نیز آسیب رساند.

آثارتاریخی بستک


رئیس اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان به خبرنگار همشهری گفته که صبح امروز شنبه گزارش خسارت‌های ناشی از زلزله به آثار تاریخی شهر بستک را به سازمان میراث فرهنگی ارسال می‌کند.

بستک در استان هرمزگان از شهرهای تاریخی این استان است که دارای 300اثر تاریخی شناسایی‌شده است. از میان آثار شناسایی شده در شهرستان بستک 64اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده‌اند که 10اثر شاخص ثبت ملی شده از این میان در مرکز شهر بستک و در منطقه زلزله‌زده قرار داشته‌اند.

آسیب به 2 بنای قاجاری

حمام و قلعه قاجاری خان بستک از آثار آسیب‌دیده در زلزله بامداد پنجشنبه در شهر بستک بوده‌اند که به گفته عباس نوروزی رئیس اداره میراث فرهنگی هرمزگان مرمت آنها به 100میلیون تومان اعتبار نیاز دارد. شهر تاریخی بستک که آخرین آثار به‌دست آمده از آن قدمت این شهر را به دوره ساسانی رسانده است دارای آثار تاریخی دیگری نیز هست. آنطور که رئیس اداره میراث فرهنگی بستک به همشهری می‌گوید، در زلزله 5/5ریشتری پنجشنبه گذشته که این شهر را لرزانده است تنها 2 بنای ثبت ملی‌شده این شهر به نام‌های قلعه و حمام خان دچار آسیب شده‌اند.

به گفته او سقف یکی از اتاق‌های قلعه‌خان که یک بنای خشتی است فروریخته و دیوار ساروجی حمام قلعه نیز دچار آسیب شده است.رئیس اداره میراث فرهنگی هرمزگان اما از اعزام یگان حفاظت میراث فرهنگی به اطراف منطقه زلزله‌زده برای تهیه گزارش از وضعیت دیگر آثار تاریخی شهر بستک خبر می‌دهد.به گفته عباس نوروزی در گزارش‌های ارائه شده از یگان حفاظت میراث فرهنگی به اداره میراث فرهنگی هرمزگان آثار تاریخی اطراف منطقه زلزله‌زده دچار خسارت نشده‌اند.

بستک در مسیر تاریخی تجارت در ایران قرار داشته و مسیر لار - بستک به‌عنوان یک مسیر تجاری در دوره‌های تاریخی ایران اهمیت داشته است. به همین دلیل است که به نوشته خبرگزاری میراث فرهنگی، بستک را شهر کاروانسراها نیز خوانده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی بستک اما در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که بسیاری از آثار تاریخی این شهر از زلزله 5/5ریشتری بامداد پنجشنبه گذشته که منجر به مرگ یکی از اهالی و زخمی شدن بیش از 40نفر از ساکنان این شهر شد، سالم مانده‌اند و آسیب‌های وارد شده به آثار تاریخی منطقه زلزله‌زده چندان عمیق نبوده‌ است. قلعه و حمام خان بستک که به‌عنوان 2 اثر تاریخی قاجاری در این شهر به ثبت رسیده‌اند تنها آثار شهر بستک و جزو 10اثر شاخص صفوی - قاجاری این شهر نیست؛ مقبره صفوی دوگنبدان نیز که به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی هرمزگان با برخورداری از معماری دورچین و پلکانی دارای تزیینات گچبری دوره صفوی است از دیگر آثار متمایزی است که در منطقه زلزله‌زده بستک قرار‌گرفته و از زلزله جان سالم به در برده است.

مقبره‌های پلکانی و دورچین‌شده در شهر بوشهر و حتی برخی شهرهای عراق نیز وجود دارد اما تفاوت مقبره دوگنبدان بستک نه در معماری این مقبره با دیگر مقبره‌های تاریخی در بوشهر و عراق که در تزیینات گچبری‌شده زیبای به جای مانده از عهد صفوی در ایران است.

یک کاروانسرا، چند آب انبار تاریخی، حمام و قلعه قاجاری خان و مسجد قاجاری بن نادر بخشی دیگر از آثار و بناهای تاریخی منطقه زلزله‌زده در بستک را تشکیل می‌دهند که به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی هرمزگان مسجد تاریخی بستک نیز از لرزه‌های ناشی از زلزله 5/5ریشتری در امان مانده است.

یگان حفاظت مامور گزارش خسارت

براساس آنچه عباس نوروزی به همشهری گفته است آخرین بازدید یگان حفاظت میراث فرهنگی از آثار و بناهای تاریخی اطراف منطقه زلزله‌زده در شهرستان بستک 10صبح دیروز انجام شده که براساس گزارش‌ها آثار باستانی این شهرستان در اطراف منطقه زلزله‌زده که قدمت برخی از آنها به دوره ساسانی می‌رسد از زلزله 5/5ریشتری بستک در امان مانده‌اند. اشکفت آهو به‌عنوان یکی از دست‌کندهای باستانی موجود در شهرستان بستک یکی از آثار مربوط به پیش از تاریخ است که به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی هرمزگان براساس دیوارنگاره‌های موجود در این اشکفت باستانی، باستان‌شناس‌ها تخمین زده‌اند که متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد است.

از سوی دیگر شهر فراموش‌شده ساسانی در شهرستان بستک قرار دارد. باستان‌شناس‌ها از آن جهت نام این شهر ساسانی را شهر فراموش‌شده گذاشته‌اند که تنها یک فصل کاوش باستان‌شناسی در آن صورت گرفت.شهر فراموش‌شده ساسانی به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی هرمزگان تنها شهر این منطقه است که نشان می‌دهد قدمت بستک به دوره ساسانی می‌رسد.

به گفته وی در فصل نخست کاوش‌ها سکه‌های ساسانی بسیاری از این شهر فراموش شده به‌دست آمد که نشان داد بستک در عهد ساسانی از شهرهای مهم هرمزگان بود و در مسیر تجارت قرار داشت.

کد خبر 244514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز