همشهری آنلاین: نماینده سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در منطقه زلزله زده بستک استان هرمزگان گفت: طبق ارزیابی های انجام شده از سوی گروه های ارزیاب هلال احمر مستقر در منطقه زلزله زده بستک استان هرمزگان مشخص شد که کودکان در این منطقه نیازمند دریافت خدمات حمایتی هستند.

بستک

حمید قویدل در گفت و گو با خایرنا به منطقه زلزله زده بستک، افزود: طی شدن مراحل طبیعی دوران کودکی برای رشد و تکامل شخصیت هر فرد ضروری است، بنابراین محروم کردن اطفال از نیازهای روانی این دوران، به اندازه محروم کردن آنان از غذا و پوشاک، مهم و زیانبار خواهد بود.

قویدل ادامه داد: در جامعه ای که دستخوش یک حادثه غیرمترقبه مثل زلزله شده، کودکان بازمانده که صحنه های رقت باری از حجم زیاد مجروحان و مصدومان را دیده اند مجبورند در شرایط جدیدی متفاوت از شرایط قبلی زندگی کنند و اگر نیازهای خاص این قربانیان فورا برطرف نشود، قطعا روند تکاملی رشد آنان به طور صحیح طی نشده و در آینده نزدیک و یا دور منجر به بروز عوارض روحی، جسمی جدی در آنها خواهد شد.

وی اضافه کرد: کمک به کودکان و نوجوانان زلزله زده برای غلبه بر مشکلات روانی ناشی از مواجهه با صحنه های حادثه، یکی از مهم ترین چالش هایی است که والدین، مربیان یا متخصصان بهداشت روانی با آن رو به رو هستند.

قویدل توضیح داد: تحقیقات نشان داده است که واکنش های افراد در مواجهه با حوادث بسیار متفاوت است برخی کودکان تنها دچار نگرانی می شوند و خاطرات تلخی در ذهن آنان ایجاد می شود، این گروه با کمی حمایت های روانی به مرور زمان بهبود می یابند.

به گفته این کارشناس خبره سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گروه های حمایت های روانی کودکان آسیب دیده از حوادث غیر مترقبه با انجام روش های روانشناختی در سه مرحله سازماندهی، جایگزینی آرامش به جای اضطراب و نیز خاطره خوش بجای خاطرات ناخوشایند کودکان متاثر از حوادث یاد شده را درمان می کنند.

قویدل افزود: در روش تخلیه هیجانی کودکان در مرحله نخست پس از سازماندهی کودکان آسیب دیده از حوادث غیر مترقبه در گروه های هم سن وسال به آنان کمک می کنیم تا خاطرات خود را از صحنه حادثه بدون کم و کاستی به راحتی بیان کنند.

وی اظهار داشت: در مرحله دوم اجرای این تکنیک ها از سوی گروه های حمایت های روانی آنها یاد می گیرند چگونه احساس اضطراب خود را در بیان خاطره با احساس آرامش جایگزین کنند و در مرحله سوم می آموزند به چه نحو خاطره ناخوشایند را با خاطره خوش جایگزین کنند و اگر هم به یاد خاطره وحشتناک بیفتند دچار اضطراب نشوند.

نماینده سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در منطقه زلزله زده بستک استان هرمزگان با اشاره به این که افراد در حوادث طبیعی و غیرطبیعی صحنه های استرس زا نظیر تخریب منازل، اجساد کشته ها و زخمی ها را می بینند و به درجات مختلف دچار فشارها و اثرات نامطلوبی می شوند گفت: هدف گروه های حمایت های روانی ارایه برنامه هایی به منظور کاهش استرس ها و آثار احتمالی آنها برعملکرد روانی، اجتماعی و شغلی افراد است.

قویدل ادامه داد: اگر این سه مرحله با موفقیت انجام شوند بخشی از مشکلات و تنش های روحی کودکان و نوجوانان که ممکن است زندگی راحت را تا آخر عمراز آنها سلب کند از بین می رود.

وی گفت: بخش باقی مانده کودکان آسیب دیده و متاثر از زلزله اخیر در شهر بستک استان هرمزگان هم اکنون نیز نیازمند مشاوره های فنی تر و درمان های تخصصی تر از سوی گروه های حمایت های روانی و روانشناختی هستند.

وقوع زلزله 5/5 ریشتری روز گذشته(پنجشنبه) در شهرستان بستک در مرز استان های فارس و هرمزگان یک کشته و 30 زخمی برجای گذاشته است.

شهرستان بستک در 270 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

کد خبر 244481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز