گروه اجتماعی: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش گفت: دادگاه درمان‌مدار دادگاه ویژه‌ای است که در نظام قانونی کشور استقرار یافته و تاکید آن عمدتا بر درمان مصرف‌کنندگان موادمخدر، تغییر شیوه‌ زندگی آن‌ها و بازگشت آن‌ها به کانون خانواده و محل کار است تا محکوم و زندانی کردن این افراد؛ این دادگاه‌ها عمدتاً برای آن گروه از مصرف‌کنندگان مواد مخدر است که یا جرم دیگری نداشتند یا مرتکب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد مبارزه با موادمخدر، دکتر محمد مهدی گویا که با موضوع «دادگاه‌های درمان‌مدار» در همایش کاهش استفاده از مجازات زندان سخن می‌گفت، اظهار داشت: متاسفانه مواد مخدر و محرک جدید، آثار به مراتب مخرب‌تری بر روی مغز مصرف‌کنندگان به جای گذاشته و رفتارهای ضداجتماعی به دنبال مصرف این‌گونه مواد بسیار بیشتر و خطرناک‌تر از گذشته شده است. در صورتی که برای مواجهه‌ صحیح و علمی با آن‌ها فکری نشود باید منتظر پیامدهای نگران‌کننده‌ آن در کل جامعه بود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش گفت: با وجود این‌که سال‌های سال است که مصرف مواد مخدر جرم محسوب می‌شود و مصرف‌کنندگان در اختیار نظام‌های قضایی قرار می‌گیرند و بسیاری از آن‌ها به زندان می‌روند، اما متأسفانه تغییر قابل ملاحظه‌ای در رفتار آن‌ها رخ نمی‌دهد و مصرف کنندگان پس از مدتی از زندان آزاد شده و مجددا به دنبال ارتکاب جرایم مشابه به زندان بازمی‌گردند.

وی با بیان این‌که افزایش میزان زندانی شدن مصرف‌کنندگان مواد مخدر از مهمترین عوارض مصرف این مواد است، ادامه داد: اکثر اقداماتی که در جهان برای قطع تولید و عرضه‌ این مواد صورت گرفته نه تنها موفقیت‌آمیز نبوده بلکه وضع را پیچیده‌تر کرده است. همچنین قوانین مبارزه با مواد مخدر روز به روز تشدید شده ولی حاصلی در بر نداشته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش خاطر نشان کرد: زندان‌های بسیاری از کشورهای دنیا مملو از معتادان و مرتکبین جرایم مواد مخدر است اما هیچ‌گاه نمی‌توان گفت جریان تولید و توزیع این مواد متوقف یا حتی کند شده است. در بسیاری از کشورهای دنیا دادگاه‌های مخصوص مواد مخدر تشکیل شده و معتادان و مرتکبین این جرایم به زندان‌ها رفته‌اند اما برنامه‌ای به صورت جدی وجود نداشته که بتواند منجر به کاهش مصرف مواد یا تغییری مبتنی بر ترک کامل و خویشتنداری این افراد شود.

گویا گفت: صاحبنظران قضایی پس از مدت‌ها مطالعه الگوی جدیدی تحت عنوان دادگاه‌های درمان‌مدار ارایه کردند که جایگزین دادگاه‌های سنتی مبارزه با مواد شده و تلاش کرده‌اند خلاءهای موجود در نظام‌های قبلی را پر کنند. راه‌اندازی این دادگاه‌ها در کشورهای پیشرفته صنعتی با موفقیت چشمگیری روبه‌رو بوده است و آن‌چه بیشتر اهمیت دارد نقش نظام سلامت و هم‌چنین نهادهای اجتماعی در برنامه‌های اجرایی و حمایت از اهداف این برنامه‌هاست که باعث شده اعتماد مردم روز به روز به آن‌ها افزایش یافته و باعث موفقیت هرچه بیشتر آن‌ها شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آ‌موزش در ادامه تصریح کرد: دادگاه‌های درمان‌مدار پس از شناسایی کسانی که می‌توانند وارد این برنامه شوند آن‌ها را با روش‌های خاصی انتخاب می‌کند و به مدیریت اجرایی برنامه‌های مختلف بهداشتی، ترک اعتیاد، تغییر شیوه‌ زندگی و حرفه‌آموزی می‌سپارند.

گویا در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به مقرون به صرفه بودن، کارایی و مقبولیت دادگاه‌های درمان‌مدار فرصت خوبی است که با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، قوه‌ قضاییه، نیروی انتظامی و وزارت بهداشت تیمی برای مطالعه در این رابطه تشکیل شود.

کد خبر 24340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز