گروه شهری: در پایان سفر دوروزه شهردار تهران به ترکیه، هیأت‌هایی از آذربایجان و فلسطین با وی دیدار کردند.مدیریت شهری که در سال‌های اخیر دیپلماسی شهری را همراه با اقدامات داخلی در خارجاز کشور نیز پیش برده است،

در آخرین روز از اجلاس سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی (UCLG-MEWA) دیدارهایی با هیأت‌های آذربایجان و فلسطین داشت؛ دیدارهایی که همگرایی‌های منطقه‌ای میان تهران و شهرهای این کشورها را به دنبال دارد.

مسئولان هیأت آذربایجانی متشکل از معاون وزیر دادگستری در امور شهرداری‌ها، عضو پارلمان و رئیس اتحادیه شهرداری‌های این کشور در دیدار با قالیباف به‌عنوان رئیس بخش غرب آسیا و خاورمیانه سازمان شهرهای متحد با قدردانی از تلاش‌های شهردار تهران برای دیپلماسی شهری و همگرایی منطقه‌ای شهرداری‌ها تأکید کردند که اتحادیه شهرهای ترک‌زبان علاقه زیادی برای گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران دارد.

محور سخنان مهدی سلیم زاده، معاون وزیر دادگستری آذربایجان در امور شهرداری‌ها اشاره به ریشه‌های تاریخی 2 کشور بود. وی ابراز امیدواری کرد که روابط بین 2 کشور دوست و برادر ایران و آذربایجان از طریق روابط شهرها وارد مرحله جدید و البته بهتری شود. آذر باداموف، نماینده پارلمان آذربایجان نیز که در این دیدار حاضر بود، به روابط خوب سیاسی و اقتصادی 2 کشور و سفر اخیر نمایندگان پارلمان آذربایجان به تهران اشاره کرد و توسعه دیپلماسی شهری را در راستای دیپلماسی رسمی 2 کشور دانست.

شهردار تهران که پیش از این دیدار اجلاس خاورمیانه سازمان شهرهای متحد را اداره کرده بود، در این دیدار از ارتباط بیشتر با برادران مسلمان در شهرهای آذربایجان استقبال و آمادگی تهران را برای ارتقای ارتباطات اعلام کرد. وی با بیان اینکه قدرت‌های جهانی نمی‌خواهند شهرهای مسلمان با یکدیگر روابط برادرانه داشته باشند، گفت که امید است نشست‌های این چنینی زمینه‌ساز اتحاد بیشتر شهرها و ملت‌ها شود. در اجلاس روز پنجشنبه بخش غرب آسیای مجمع شهرداران جهان، کارشکنی رژیم صهیونیستی مانع از حضور شهرداران فلسطینی شده بود که به محکومیت محاصره غزه توسط اعضا انجامید. محمت دومان دبیرکل بخش خاورمیانه مجمع در این اجلاس، محاصره شهرهای فلسطین به‌ویژه غزه را محکوم کرد و وقتی نام غزه برده شد حاضران در اجلاس تشویق ممتد انجام دادند.

پیگیری تحقق وحدت فلسطینی ها

برخی اعضای این هیأت از شهرهای دیگر اما توانستند پس از اجلاس به ترکیه بیایند و در دیدار با شهردار تهران حاضر شوند. شهردار تهران در این دیدار با تأکید بر ضرورت وحدت میان همه گروه‌های فلسطینی، مبارزه با دشمن واحد را نشانه‌های وحدت دانست. قالیباف در دیدار مقامات شهرهای نابلس و جنین، با ابراز تأسف از عدم‌حضور نمایندگان شهری غزه به‌دلیل محاصره رژیم صهیونیستی، تصریح کرد که به‌عنوان یک ایرانی انقلابی از ملت فلسطین حمایت کرده و در جایگاه ریاست سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی نیز پیگیر تحقق همدلی و وحدت بین برادران فلسطینی خواهیم بود. به گفته وی، اگرچه ممکن است سلایق مختلفی در کشور فلسطین وجود داشته باشد اما مهم وحدت، مبارزه و شناختن دشمن مشترک است. در این دیدار همچنین مقامات شهری فلسطینی توضیحاتی درباره نحوه کار و فعالیتشان ارائه کردند.

فرصت درخشان دیپلماسی شهری

فعالیت روزهای اخیر شهردار تهران در ارتقای دیپلماسی شهری واکنش نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر را موجب شده است. پس از اظهارنظر 3نماینده مجلس و 2 نماینده شورای شهر در روز جمعه،  نیز 2 تن از نمایندگان مردم در این‌باره اظهارنظر کردند. علی اکبر آقایی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات شهردار تهران، شهرداری را در دوره درخشان دیپلماسی شهری دانست که ظرفیتی بزرگ برای تهران و کشور به نام دیپلماسی شهری به‌وجود آورده است. به گفته آقایی، در شرایط حساس کنونی که خردگرایی و زبان منطق و حکمت، نقش مهمی در حل و فصل مناقشات جدی و چند وجهی ما با غرب دارد، می‌توان با تکیه بر سوابق شهرها و با وجود افراد عاقل در شهرداری‌ها، گام‌های مؤثری در جهت کاهش تنش بین ایران و اروپا برداشت.

اشاره این نماینده مجلس به پیمان خواهر‌خواندگی تهران و آنکارا بخش دیگری از این اظهارنظر بود که در آن تصریح شد: برگزاری کارگاه‌های بین‌المللی هنری، اقتصادی و اجتماعی تأثیر بسزایی در ارتقای سطح دانش بین‌المللی2 ‌شهر خواهرخوانده دارد و راهگشایی نوین در سطح بین‌الملل است. به زعم این نماینده، دیپلماسی شهری همان دیپلماسی مردمی است که از طریق شهرداری قادر به شکستن تبلیغات مخرب علیه ملت ایران است و شهرداری تهران می‌تواند در این شرایط حساس دیپلماتیک، موتور دیپلماسی مردمی صلح‌جویانه ملت ایران باشد. آقایی حرکت بین‌المللی شهرداری تهران را اقدامی ارزشمند تلقی کرد و اظهار داشت که تهران و آنکارا به‌عنوان پایتخت 2 کشور اسلامی می‌توانند با تبادل اطلاعات عمرانی، فرهنگی و اجتماعی در توسعه و آرامش شهر کمک کنند.

افزایش تعاملات ملی با دیپلماسی شهری

اقبال شاکری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز خواهرخواندگی تهران و آنکارا را که چهارشنبه گذشته و پیش از اجلاس دوروزه انجام شد، عامل انتقال تجربیات مدیریت شهری 2 کلانشهر دانست. به گفته وی، امضای پیمان خواهرخواندگی، گامی مؤثر در انتقال تجارب 2 شهر است و می‌تواند نقطه شروعی برای افزایش تعاملات و تبادلات 2 کشور همسایه ایران و ترکیه در سطح ملی باشد. وجود مشترکات فرهنگی و اجتماعی فراوان میان 2 شهر تهران و آنکارا از نظر این نماینده شورا می‌تواند گامی در جهت گسترش روابط باشد و امضای این پیمان خواهرخواندگی و تقویت دیپلماسی شهری به نقطه شروعی برای افزایش تعاملات و تبادلات 2 کشور همسایه ایران و ترکیه در سطح ملی منجر شود.

کد خبر 243334
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز