همشهری آنلاین: نعیم الکعبی شهردار بغداد که به همراه هیاتی بلند پایه و شهردار شهر کاظمین به تهران سفر کرده است صیح امروز با دکتر قالیباف شهردار تهران دیدار کرد.

محمد باقر قالیباف

تهران سما نوشت: شهردار تهران در این دیدار طی سخنانی با اشاره به وجوه اشتراک فراوان میان جمهوری اسلامی ایران و عراق، گفت: دو کشور همسایه از جهت فرهنگی، دینی و سوابق تمدنی اشتراکات و ارتباطات نزدیک و بسیار عمیقی با یکدیگر دارند؛ مخصوصا آنکه مردم در طول این سال ها و پس از دوران سخت مبارزه توانستند یک دولت مردمی و انقلابی را به دست بیاورند.

وی ضمن ابراز امیدواری برای گسترش همکاری های مشترک میان تهران و بغداد در ابعاد مختلف، تاکید کرد: با وجود تمامی مشکلات پیش رو باید با وحدت رویه برای توسعه شهرها و خدمت به مردم تلاش کنیم و هیچ چیز نمی تواند مانع این خدمت شود.

دکتر قالیباف خاطر نشان ساخت: امروز شهر تهران از امکان و توان فنی، اقتصادی، خدماتی وعمرانی عظیمی برخوردار است و ظرفیت های مناسبی برای همکاری های مشترک میان تهران و بغداد در حوزه های محیط زیست، فضای سبز، خدمات شهری، ترافیک، اجرای پروژه های عمرانی و ... وجود دارد.

همچنین در این دیدار نعیم الکعبی ضمن تشکر از استقبال و میهمان نوازی شهرداری تهران ابراز امیدواری کرد که دیدارها با مقامات و هیات های کارشناسی ایرانی و بازدید از پروژه های شهری شهرداری تهران برای توسعه همکاری های فی ما بین میان دو شهر تهران و بغداد موثر باشد.

وی با اشاره به پیوند‌ها و اشتراکات فرهنگی، دینی و نژادی میان شهرهای تهران و بغداد، بر ضرورت افزایش همه جانبه روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان دو شهر تاکید کرد.

شهردار بغداد خاطر نشان ساخت: شرکت های ایرانی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیادی برخوردار هستند که توانایی رقابت با بسیاری از شرکت‌های خارجی را دارد؛ از این رو در شهرداری بغداد آمادگی کاملی برای استفاده از تجارب و ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی در جهت بهبود وضعیت عمران و آبادانی شهر بغداد وجود دارد.

وی همچنین خواستار انتقال تجربیات شهرداری تهران به منظور تحقق درآمد پایدار شهری شد و از شهرداری تهران دعوت کرد تا در اجرای پروژه‌های بزرگ شهر بغداد همچون ساخت مترو و قطار سریع، روگذرها و اتوبان‌های شهری، مسیرهای کمربندی و ... حضور پیدا کند.

در پایان این دیدار دو طرف خواستار تشکیل گروه‌های کارشناسی رسمی و پیدا کردن راهکارهای اجرایی به منظور پیاده سازی تفاهم نامه مشترک تهران وبغداد شدند.

هیئت عراقی می‌خواهد از توان فنی و اقتصادی شهرداری تهران استفاده کند

بر اساس این گزارش ، دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران پس از دیدار صبح امروز با شهردار بغداد در گفت و گو با خبرنگار "تهران سما" ، با اشاره به قرارداد خواهر خواندگی میان شهر های تهران و بغداد گفت: پیش از این پیمان خواهرخواندگی میان شهر های تهران و بغداد امضا شده بود و سفر شهردار بغداد نیز در همین راستا و همچنین عملیاتی کردن تفاهم نامه مشترک میان دو شهر است.

وی خاطر نشان ساخت:در این دیدار مقرر شد به منظور اجرای این تفاهم نامه مشترک و حل مشکلات اداری مذاکرات کارشناسی صورت بگیرد تا بتوانیم با جدیت بیشتری امور را دنبال کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اشتراکات مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و عراق، تصریح کرد: ایران و عراق دو کشور همسایه، مسلمان با فرهنگ مشترک و دو دولت انقلابی هستند و امیدوارم بتوانیم خدمت بیشتری را به شهروندان دو شهر تهران و بغداد انجام دهیم.

دکتر قالیباف تاکید کرد: هیات عراقی در بازدید خود از شهر تهران متوجه شده‌اند که توان‌های فنی و اقتصادی در حوزه های مختلف خدماتی وعمرانی در شهر تهران وجود دارد که می توان از این ظرفیت‌ها برای شهر بغداد و دیگر شهر های عراق استفاده کرد.

وی ضمن ابراز امیدواری برای عملیاتی شدن تفاهم نامه مشترک میان تهران و بغداد، ابراز داشت: طبیعتا اجرای این تفاهم نامه یک کار طرفینی است اما در مقابل هم اکنون شهر بغداد در شرایطی قرار دارد که به بازسازی و نوسازی بیشتری نیاز دارد؛ از این رو طبیعتا قرار است بیشتر شرکت های ایرانی در آنجا حضور پیدا کنند. با این وجود در پیمان خواهرخواندگی انتقال تجربیات
میان دو شهر مطرح است.

شهردار تهران یادآور شد: در دیدار امروز بیشتر بحث حضور شهرداری تهران و بخش خصوصی در شهر بغداد مطرح بود تا شرکت های ایرانی بتوانند در آینده نزدیک با همکاری و هماهنگی شهرداری تهران در بغداد حضور پیدا کنند.

همچنین نعیم الکعبی، شهردار بغداد طی سخنانی در جمع خبرنگاران، ضمن تشکر از شهردار تهران، تصریح کرد: حضور من در تهران در وهله اول بابت تبریک به دکتر قالیباف به منظور تصدی شهرداری تهران در دوره سوم بود، چرا که این امر نشان از استحقاق، قابلیت ها و توانمندی‌های ایشان در مدیریت امور و همچنین اعتماد مردم تهران به ایشان دارد.

وی گفت: در دیدار امروز امور زیادی را مورد بحث قرار دادیم که از این جمله می‌توان به یادداشت تفاهمی که میان دو شهر به امضا رسیده بود، اشاره کرد؛ از این رو مقرر شد کمیته هایی برای اجرای این توافق نامه تشکیل شود.

شهردار بغداد یادآور شد: همچنین از شهرداری تهران و شرکت‌های توانمند و معروف ایرانی دعوت می کنیم تا در جهت ساخت پل ها، راه ها، روگذر ها و پارک های متعدد در بغداد حضور پیدا کنند؛ در مقابل ما نیز آمادگی داریم تا کمک ها و تسهیلات
لازم را برای این شرکت ها فراهم کنیم و از حضور شرکت های ایرانی در بغداد استقبال می‌کنیم.

کعبی در ادامه تصریح کرد: در مدت حضور در شهر تهران تهران تلاش‌های بسیار زیاد و بزرگ شهرداری تهران در زمینه زیباسازی شهر را مشاهده کردیم و شاهد بودیم که شهر تهران به صورت روزانه و روز افزون در حال گسترش و توسعه است.

وی گفت: پروژه های بسیار عظیمی در شهر تهران در حال اجرا است و این نشان می‌دهد که شرکت‌های ایرانی از تجربیات زیادی برخوردار هستند؛ از این رو آمادگی داریم تا این تجربیات را از شرکت های ایرانی به بغداد منتقل کنیم.

شهردار بغداد در پایان از شهرداری تهران دعوت کرد تا در امور بازسازی، زیباسازی و بهبود چهره بغداد همکاری داشته باشد.

کد خبر 244792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز