چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

گروه شهری: تهران و آنکارا در پی سفر شهردار تهران به ترکیه با امضای قراردادی، خواهر خوانده شدند.

محمد باقر قالیباف که  برای شرکت در اجلاس مجمع شهرداران جهان در قونیه، تهران را ترک کرده بود ابتدا به آنکارا رفت و در نخستین برنامه کاری، با ابراهیم ملیح گوکچک شهردار آنکارا دیدار کرد. پیش از این در چهارمین اجلاس مجمع شهرداران جهان که در رباط مراکش برگزار شد، قالیباف برای یک دوره سه ساله دیگر به عنوان «نایب‌رئیس مجمع شهرداران جهان» انتخاب شد.
شهرداران تهران و آنکارا  با یکدیگر دیدار کرده و ضمن بررسی راهکارهای همکاری بیشتر ، در مراسمی رسمی قرارداد خواهر‌خواندگی دو شهر را امضا کردند. در مراسم امضای قرارداد خواهرخواندگی 2شهر که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و مدیران محلی صورت گرفت، اعلام شد که آنکارا مدت‌ها منتظر چنین دیداری بوده است.

نایب رئیس مجمع شهرداران جهان به‌عنوان سخنران نخست در این دیدار در پاسخ به خوشامدگویی شهردار آنکارا تأکید کرد که ما از گذشته با شهرداری استانبول ارتباطات خوبی داشتیم و اکنون نیز این فرصت فراهم شده است تا با انعقاد پیمان خواهرخواندگی تهران و آنکارا تعاملات و مناسبات میان این 2شهر افزایش پیدا کند.

موضوع ویژگی‌های مشترک که زمینه خواهر خواندگی 2شهر هستند، در ادامه جلسه مطرح شد. ملیح گوکچک شهردار آنکارا و محمدباقر قالیباف شهردار تهران همچنین اظهار امیدواری کردند که این پیمان باعث ارتباط بیشتر 2شهر در زمینه‌های فرهنگی شود. به زعم شهردار آنکارا، روز توافق 2شهر، برای هر دو کشور روز مهمی است زیرا «تهران و آنکارا پایتخت 2کشور ریشه‌دار هستند و شهرداری‌های این دو شهر تصمیم گرفته‌اند روابط شهری خود را آغاز کنند.»

وی گفت: تهران و آنکارا 2شهر پیشرو در دیپلماسی شهری هستند؛ همانطور که آنکارا اتحادیه شهرداران دریای سیاه را راه‌اندازی کرده و هم‌اکنون نیز طراحی امور شهرداری‌ها در ترکیه را عهده‌دار است، دوست خوبم آقای قالیباف نیز در سال 2008مجموعه شهرداران آسیایی را تاسیس کرده و برقراری روابط میان این دو شهر با این سوابق سود زیادی خواهد داشت. وی توافقنامه را فرصتی دانست تا به توسعه روابط 2کشور کمک کند و همچنین همکاری‌ها میان شهرداری‌ها به الگویی برای همکاری بین کشورها تبدیل شود. شهردار آنکارا همچنین امضای توافقنامه را سرفصل جدید در روابط 2کشور دانست و تأکید کرد که از همه ظرفیت‌ها برای اجرای این تفاهمنامه استفاده خواهد کرد.

قالیباف نیز در ادامه از پذیرایی و میزبانی آنکارا قدردانی کرد و گفت: مفتخرم که توفیق پیدا کردم از پایتخت کشور دوست و همسایه بازدید داشته باشم. هر چند این سفر کوتاه است ولی مطمئنا می‌تواند در آینده نزدیک و با ارتباطات خوب در عرصه اقتصادی و فنی و فرهنگی گذشته را جبران کند. نقش‌آفرینی 2شهر در قالب مجموعه شهرداران کشورهای اسلامی، UCLGو مجمع شهرداران آسیایی موضوع دیگر مورد تأکید قالیباف بود.

به گفته وی، تهران و آنکارا می‌توانند به‌عنوان 2پایتخت کشورهای همسایه و مسلمان با یکدیگر همکاری کنند و از طرف دیگر در تشکل‌های شهرداری‌ها در حوزه دیپلماسی شهری مؤثر واقع شوند، زیرا «قلب‌های مردم تهران و آنکارا به یکدیگر نزدیک است و امروز ما این دوستی‌ها را روی سند و کاغذ می‌آوریم و به امید خدا روابط را توسعه می‌دهیم.» همچنین شهردار تهران به‌صورت رسمی از شهردار آنکارا برای حضور در تهران دعوت به عمل آورد. حوزه‌های محیط‌زیست، حمل‌ونقل عمومی، مترو، سرمایه‌گذاری و خدمات شهری محور دیگر تفاهم‌های 2شهر بود که در توافقنامه به آن اشاره شد.

سرفصل همکاری‌های بیشتر

پس از امضای این توافقنامه شهرداران آنکارا و تهران به سؤالات خبرنگاران در مورد تأثیرات امضای پیمان خواهرخواندگی بر روابط ایران و ترکیه پاسخ دادند.قالیباف در پاسخ به این سؤال که امضای این توافقنامه چه تأثیری بر روابط دو کشور خواهد داشت، گفت: شهرداری‌ها در تمام دنیا نشان دادند که به مردم نزدیک‌ترند. از همین رو وقتی شهرداری‌ها با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند، مردم نیز به هم نزدیک می‌شوند و این بیشترین منفعت را برای کشورها دارد.

وی افزود: ارتباط تهران و آنکارا دیر شروع شد، هر چند قلب مردم این دو کشور مسلمان به یکدیگر نزدیک بود.شهردار تهران تأکید کرد: توافق امروز آغاز یک فعالیت جدید در حوزه‌های اقتصادی، فنی و انتقال تجربیات خواهد بود. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که امضای پیمان خواهرخواندگی سرفصلی برای همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های فرهنگی و ملی باشد.
شهردار آنکارا نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: امیدوارم شهرداری‌های تهران و آنکارا تفاهم خوبی با یکدیگر داشته باشند و گام‌های مثبتی در جهت رشد و توسعه روابط میان دو کشور بردارند.

کد خبر 243028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز