مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پیمایش جدید نشان می‌دهد که سنگاپور به علت قیمت فزاینده خودروها و لوازم مصرفی و نیز بالا بودن نرخ ارز این کشور گران‌قیمت‌ترین شهر جهان است و توکیو را پشت سر گذاشته است.

singapore

به گزارش ریلکس نیوز نتایج پیمایش ۲۰۱۴ هزینه زندگی در سراسر جهان که روز سه‌‌شنبه ۴ مارس بوسیله واحد اقتصادی اکونومیست (EIU) منتشر شد نشان می‌دهد که توکیو که قبلا گران‌ترین شهر دنیا بود،‌ اکنون به خاطر کاهش قیمت ین تا مقام ششم پایین آمده است.

در گزارشی که همراه نتایج این پیمایش منتشر شده، آمده است: "بالا رقتن قیمت زندگی در سنگاپور روندی مداوم داشته و به طور ناگهانی رخ نداده است."

بر اساس این گزارش ۴۰ درصد افزایش قیمت دلار سنگاپور به همراه تورم قیمت‌ها باعث شده است که این شهر در این پیمایش دوسالانه از مقام هجدهم در یک دهه پیش به مقام اول در امسال برسد.

این پیمایش که قیمت‌های ۱۶۰ فرآورده و سرویس را در ۱۴۰ شهر بررسی می‌کند با هدف کمک بر شرکت‌ها برای محاسبه پرداختی برای کارکنانی که به کشورهای خارجی فرستاده می‌شوند، تهیه می‌شود.

بر اساس این گزارش در سنگاپور مالکیت ماشین شخصی با اقداماتی مانند نظام سهمیه‌بندی و مالیات‌های بالا محدود می‌شود، در نتیجه "راندن ماشین شخصی در این شهر نسبت به هر نقطه دیگر جهان به طور قابل‌توجهی گران‌تر است."

قیمت یک تویوتا کورولا آتلیس نو در سنگاپور ۱۱۰ هزار دلار است، در حالیکه قیمت همین ماشین در کشور همسایه، مالزی ۳۵ هزار دلار است.

بر اساس این گزارش قیمت حمل و نقل در سنگاپور تقریبا سه برابر این قیمت در نیویورک است.

در این گزارش آمده است: "سنگاپور منابع طبیعی اندکی دارد و این دولت‌شهر برای انرژی و منابع آب به سایر کشورها متکی است، در نتیجه این کشور از لحاظ هرینه‌های مصرفی سومین مقصد گران‌قیمت در دنیا شمرده می‌شود."

بر اساس این گزارش سنگاپور همچنین گران‌ترین شهر جهان برای خریدن لباس است، چرا که بوتیک ها در مرکز محبوب فروش لباس در اورچار رود (Orchard Road) برندهای لوکس اروپایی را وارد می‌کنند تا "مشتریان ثروتمند و مدگرا را راضی کنند."

سنگاپور نسبت به جمعیت ۵.۴ میلیون نفری‌اش یکی از بالاترین درصدهای میلیونرها در جهان را دارد. میانگین درآمد سرانه بیش از ۵۱ هزار دلار در سال ۲۰۱۲ در این شهر شکاف رو به گسترش میان ثروتمندترین‌ها و فقیرترین‌ها را پنهان می‌کند.

در اروپا، پاریس با شش پله بالا آمدن به جایگاه دومین شهر گران‌قیمت دنیا رسیده است، و EIU این روند را نشانه از بازیابی ارزها و قیمت‌های اروپایی می‌داند.

بر اساس این گزارش شهرهای اروپایی در میان گران‌قیمت‌ترین شهرها در رده تفریحات و سرگرمی‌ها هستند.

در این پیمایش که در آن نیویورک به عنوان شهر پایه‌ای در نظر گرفته شده بود و رده ۲۶ قرار دارد، سیدنی و ملبورن دو شهر استرالیایی به خاظر دلار قوی استرالیا به ترتیب در رده پنجم و ششم قرار دارند.

کاراکاس به همراه مبلورن، ژنو و توکیور در رده ششم قرار گرفته‌ا است، اما EIU می‌گوید قرارگیری پایتخت ونروئلا در این رده به خاطر آن است که نرخ رسمی تبادل ارزی در این کشور به طور مصنوعی بالا نگه داشته شده است.

این گزارش می‌گوید: "اگر نرخ پول در بازار سیاه ملاک قرار گیرد، کاراکاس به راحتی ارزان‌ترین شهر برای زندگی کردن می‌شود."

مرکز مالی هند، شهر بمبئی به همراه سایر شهرهای آسیای جنوبی مانند کراچی، دهلی نو و کاتماندو در میان ارزان‌ترین شهرهای جهان قرار می‌گیرند.

در این رده‌بندی پنچ شهر سنگاپور، پاریس، اسلو، زوریخ و سیدنی به ترتیب نزولی گران‌ترین پنج شهر جهان هستند. کاراکاس، ژنو و توکیو به همراه در مکان ششم قرار دارند و مکان دهم را کپنهاگ اشغال کرده است.

کد خبر 252092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز