همشهری آنلاین: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر امروز، ۲۶ آذرماه در مراسم اختتامیه سومین همایش مردم‌سالاری دینی یادآور شد: در قرآن کریم برای هیچ مقوله‌ای به اندازه حاکمیت الهی برهان ارائه نشده است چون خدا خالق و رازق است لذا حق دستور دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر امروز، در مراسم اختتامیه سومین همایش مردم‌سالاری دینی که با همکاری نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تالار عدالت دانشکده حقوق این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه تئوری مردم‌سالاری دینی مبنا دارد و در منابع دینی تبیین شده است، گفت: این بحث دامنه‌ گسترده‌ای دارد.

وی ادامه داد: قوام فرمانروایی به فرمانبری است و این اعم از حکومت دینی یا غیر دینی با هر سیستم و محتوایی است لذا در همه زبان‌ها این مفهوم گنجانده شده است.

آیت‌الله اراکی گفت: در قرآن کریم هم به این مطلب اشاره شده و از حق حاکمیت خدا به «حق امر» تعبیر شده است و در جایی دیگر نیز جایگاه ملکیت خدا همان جایگاه فرمانروایی او نامیده شده است.

وی تصریح کرد: حکومت بر دو پایه مشروعیت و قدرت عینیت می‌یابد؛ در هر حکومتی اگر فرمانبر چیزی خواست و فرمانروا چیز دیگر، اراده فرمانروا باید غالب باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: در قرآن کریم برای هیچ مقوله‌ای به اندازه حاکمیت الهی برهان ارائه نشده است چون خدا خالق و رازق است لذا حق دستور دارد.

وی ادامه داد: قرآن مجید در جایی دیگر می‌گوید چون خداوند علم حق است و ریشه و منبع حقانیت است حق دارد که اراده‌اش چیره باشد.

آیت‌الله اراکی اظهار کرد: البته در هر حکومتی اگر مردم از حاکم اطاعت نکنند عملا حاکمیت تحقق نمی‌یابد؛ این پذیرش ممکن است از راه‌های گوناگون صورت گیرد از جمله اغناء، فریب و ... .

وی با طرح این سؤال که آیا مشروعیت امری قبل‌الانسانی یا بعد‌الانسانی است، گفت: آیا عملی بعد از اینکه انسان آن را انجام داد مشروع می‌شود و یا اینکه باید اول مشروع باشد بعد انسان آن را انجام دهد؟

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: اگر مشروعیت بعدالانسانی باشد همه جنایت‌ها توجیه می‌شود اما بدیهی است مشروعیت امری قبل‌الانسانی است یعنی ریشه‌ای فوق انسانی دارد و باید از منبعی برخیزد که مشروعیت برای او ذاتی است که جزء خدا موجود دیگری نیست که حق بالذات باشد زیرا انسان بالاذات معصوم نیست پس مشروعیت قبل‌الانسانی است.

کد خبر 242891
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز