فریبا خانی: تصویری از جنگ، عکاس در بین خون و انفجار لابه‌لای خیزران‌ها ایستاده... بازسازی عکس‌های تاریخی، آن‌قدر دقیق است که تو را به اشتباه می‌اندازد.

چنین روایت کنند، عکاسان معاصر ایران

این دو عکس از آزاده‌ی اخلاقی، بسیار جالب‌اند. تصویر سیاه و سفید یک خانواده باچشم‌های آینه‌ای، کاری از سمیرا علی‌خان‌زاده... کلاغی سرخوش که از جلوی ردیفی از چنارها می‌گذرد. ریتم چنارها... لک و پیس باران بر شیشه... دو عکس از عباس کیارستمی. عکس‌هایی که شبیه نقاشی‌های آبستره است؛ مثل کارهای محمود کلاری. این‌جا نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» است که از ششم آذرماه در پردیس ملت برگزار شد.

این‌جا عکس‌هایی می‌بینیم که فراتر از یک عکس هستند. تصویرهایی گاه بازسازی شده‌، انگار عکاس به تاریخ سفر کرده است و زنانی را از دوران قاجار، به جهان معاصر آورده است، مثل کار زیبایی از بهمن جلالی که با تکنیک کلاژ انجام شده است.

در این نمایشگاه، احساس می‌کنیم که شعر و عکس می‌توانند چه‌قدر به‌هم نزدیک باشند. عکس می‌تواند شعر باشد. «او می‌رود دامن کشان» عنوان سه فریم عکس‌های رضا کیانیان است. ساق‌های پای محو... که می‌روند و می‌روند و می‌روند. عکس‌زیبایی از شادی قدیریان را می‌بینیم و سروهای زیبای مهدی مقیم‌نژاد...

این‌جا عکس‌هایی می‌بینیم که تنها عکس نیستند، نگاهی مدرن و نو به عکاسی در این‌جا خود را نشان می‌دهد. یک‌جور تلفیق هنرهای دیگر و عکاسی. ۳۶ عکاس ایرانی از نسل‌های مختلف با نمایشگاه‌گردانی مهدی مقیم‌نژاد و حمایت مؤسسه‌ی تصویر شهرِ شهرداری تهران این نمایشگاه را برپا کرده‌اند، با بیش از ۷۰ عکس که به‌نوعی مرور و مطالعه‌ی تصویری روند عکاسی امروز ایران است. ۳۶ عکاس حاضر در این رویداد به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: آزاده اخلاقی، کوروش ادیم، آرمان استپانیان، مهرداد اسکویی، مهرداد افسری، جمشید بایرامی، شهریار توکلی، صادق تیرافکن، بهمن جلالی، رعنا جوادی، تورج خامنه‌زاده، محمد خوشرو، گوهر دشتی، جلال سپهر، محمدرضا شریف‌زاده، بهنام صدیقی، سیف‌الله صمدیان، کیارنگ علایی، سمیرا علیخان‌زاده، شادی قدیریان، علیرضا فانی، کتایون کرمی، محمود کلاری، مجید کورنگ بهشتی، عباس‌ کیارستمی، رضا کیانیان، رومین محتشم، سیدمهدی مقیم‌نژاد، رامیار منوچهرزاده، علیرضا میرزایی، سروش میلانی‌زاده، علی ناجیان و مهرداد نراقی.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۵

واقع نمایی‌ها، فصل سوم، مرز رویش سروها/ عکس: سیدمهدی مقیم‌نژاد

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۵

کوچ در آینه/ عکس: رومین محتشم

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۵

مهدی باکری، ۲۵ بهمن ۱۳۶۳، جزیره‌ی مجنون/ عکس:آزاده اخلاقی

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۵

شازده/ عکس: آرمان استپانیان

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۵

تصویر خیال/ عکس: بهمن جلالی

کد خبر 242307
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز