شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: من، تهران پر از صدا و آلوده‌ام. کسانی در شهر در حال پخش یک موسیقی ناهنجارند، بی‌وقفه و سرسام‌آور...

من، تهران، آلوده‌ام

آن‌قدر هوا آلوده شده که کسی دیگر به یاد آلودگی صدا نیست، گرچه همان‌ها که هوا را آلوده کرده‌اند، همان‌ها، آلودگی صوتی هم ایجاد می‌کنند... همان ماشین‌ها، موتورها و...

این را ما نمی‌گوییم، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران گفته که اندازه‌گیری‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، نشان می‌دهد موتورسیکلت‌ها عامل ۴۹درصد از آلودگی‌های صوتی در شهر تهران هستند و بیش‌ترین سهم را در ایجاد آلودگی صوتی دارند. موتورسیکلت‌ها هشت‌برابر یک خودرو، آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند.

خودروهای سواری ۳۰درصد، خودروهای سنگین ۲۰درصد و اتوبوس‌های درون‌شهری یک تا ۵درصد در ایجاد آلودگی صوتی تهران، سهم دارند.

* * *

هشدار

در خیابان که هستی یک‌بار گوشه‌ای بایست و دست‌هایت را روی گوش‌هایت بگذار و دوباره بردار...

هجمه‌ی آلودگی را می‌شنوی!

همه در شرایط اضطراریم!

«شهرنوشت» به نقل از یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نوشته که وضعیت آلودگی صوتی پایتخت، مرز هشدار را رد کرده و اکنون در شرایط اضطراری قرار دارد.

* * *

همین صدای کوچک

پنجره را ببند، حتی وقتی فکر می‌کنی از بیرون هیچ سر و صدایی به داخل اتاقت نمی‌آید. کم‌کم منظور از آلودگی صوتی را متوجه می‌شوی که با سر و صدا، حتی صدای موسیقی بلند و یا صدای بلند تلویزیون پدرت تفاوت دارد. هرچند که همسایه‌ها و البته مادر، از این‌همه سر و صدا شکایت دارند.

ایلیا، ۱۵ ساله در این‌باره می‌گوید: «من که فکر نمی‌کنم صدای بلند موزیک من، در این نوع آلودگی تأثیری داشته باشد.»

هرچند که همین صدای کوچک هم به آلودگی صوتی این شهر بزرگ کمک می‌کند.

* * *

گوش کن!

بیایید با هم صداها را گوش کنیم.

صدای بوق خودروها، اگزوز موتورسیکلت‌ها، آژیر خطر اورژانس و پلیس، دزدگیر ماشین‌ها، ساخت و سازهای شهری، فعالیت ابزار و ماشین‌آلات صنعتی در خیابان‌ها و...

بعضی از مناطق شهری از لحاظ آلودگی صوتی، وضع بدتری دارند. مثلاً مناطق مرکزی و پرترافیک، مناطق جنوبی و پرجمعیت، به‌ویژه مناطقی که ریل راه‌آهن از آن‌ها می‌گذرد یا در مسیر پرواز هواپیماها قرار دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مراکز آموزشی در کلان‌شهرها از اصلی‌‌ترین گزینه‌هایی هستند که در معرض آلودگی صوتی قرار دارند، درتهران ۹۵‌درصد مراکز درمانی در معرض آلودگی صوتی بیش از حد مجاز قرار دارند.

* * *

سرگیجه

سمانه، ۱۴ ساله از سروصدای ساختمان در حال ساخت روبه‌روی خانه‌شان گلایه دارد که مزاحم خوابیدن و البته درس‌ خواندنش است.

برای کیمیای ۱۶ ساله، آلودگی صوتی در شهر مهم نیست.

اما آلودگی صوتی، باعث می‌شود روند پیری در انسان سرعت بگیرد و عمر مفید شهرنشین‌ها، کاهش پیدا کند. اضطراب، سردرد، خستگی، سرگیجه، انقباضات عضلانی، افزایش سرعت تنفس، سوزش سردل (ترش‌کردن)، کاهش تمرکز، زودرنجی، ضعف سیستم ایمنی بدن، آسیب‌پذیری در مقابل بیماری‌های ویروسی و عفونی، اختلال در مکالمه، بی‌خوابی و... از اثرات آلودگی صوتی بر انسان است.

* * *

۲۵ دسی‌بل بالاتر

می‌گویند در طول شبانه‌روز میزان صدای معمول و قابل تحمل ۵۵ دسی‌بل و در شب ۴۵ دسی‌بل است و اگر این میزان بالاتر برود آلودگی صوتی ایجاد شده و اگر به ۱۵ دسی‌بل بالاتر برسد، شرایط آن منطقه بحرانی می‌شود و می‌گویند که آلودگی صوتی در شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ دسی‌بل فراتر از حد مجاز است. به‌خصوص در بزرگ‌راه‌ها که در بسیاری مواقع آلودگی صوتی در این محل‌ها به ۷۵ تا ۸۵ دسی‌بل می‌رسد.

* * *

تا کجا باید دیوار کشید

حالا پروژه‌ی دیوارهای صوتی در تعدادی از بزرگ‌راه‌های شهرمان به اجرا گذاشته شده و این راهکاری است که امتحان خود را در بسیاری از شهرهای دنیا پس داده است؛ شهرهایی که با معضل آلودگی صوتی دست به گریبان بوده‌اند. با این وصف مسئولان می‌گویند که اجرای این طرح، بسیار هزینه‌بر است و نصب هر دیوار صوتی، بسته به طول آن، گاه تا یک‌ونیم میلیارد تومان هزینه می‌برد. علاوه براین تا کجا می‌شود بین خیابان و خانه‌ها دیوار کشید؟

از همه‌ی این‌ها گذشته، شما فکر می‌کنید کدام‌یک از این صداهای شهری را می‌شود کم کرد؟ مثلاً اگزوزهای دست‌کاری شده یا صدای بوق ماشین یا...

کد خبر 242291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز