گروه شهری: مناطق ۶، ۷، ۱۰، ۱۱و ۱۲ آلوده‌ترین مناطق پایتخت از نظر صدا و صوت هستند. علت این شرایط بحرانی، حجم بالای تردد خودروها و تقاضای بسیار سفر اعلام شده است.

به گزارش بخش کنترل صوت مرکز کنترل کیفیت هوای تهران، هرچه از مناطق پیرامونی به مرکز شهر نزدیک‌تر شویم، آلودگی صوتی افزایش می‌یابد. حسین مهرآوران، مدیر بخش آلودگی هوا و صدای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با ایسنا، وضعیت پایتخت از لحاظ آلودگی صوتی را «بغرنج» توصیف و اعلام کرد که تهران از این جهت رتبه بالایی در دنیا دارد.

سر و صداهایی که در شهر قابل سنجش هستند مانند ترافیک‌های جاده‌ای و ریلی، صدای هواپیماها، کارخانه‌ها و صنایع مهم‌ترین منابع آلودگی صوتی هستند که برحسب دسیبل سنجیده می‌شود و از آنجا که محدوده شنوایی انسان از صفر تا 120دسیبل است، شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست، 55دسیبل را برای 7صبح تا 10شب و 45دسیبل را برای 10شب تا 7صبح، استاندارد اعلام کرده است.

هم‌اکنون 45 ایستگاه در شهر تهران برای سنجش آلودگی صوتی وجود دارد و اگر میزان آلودگی صوتی بیش 70دسیبل باشد، شرایط بحرانی اعلام می‌شود که راهکار اصلی جلوگیری از آن، ایجاد دیوار صوتی است. 2 جداره کردن پنجره‌ها و کاهش حجم ترافیک شهر از راهکارهای دیگر کاهش آلودگی صوتی هستند.

تاکنون نصب دیوارهای صوتی در بزرگراه‌های چمران، حکیم و مدرس آغاز شده است اما باید درنظر داشت که در همه نقاط نمی‌توان این کار را انجام داد و برای نصب دیوارهای صوتی، شرایط ویژه‌ای لازم است. طبق بررسی‌ها در اطراف فرودگاه مهرآباد که براساس تعداد پروازها و ورود و خروج هواپیماها انجام شده، منطقه تهرانسر و مناطق اطراف مهرآباد نیز علاوه بر مناطق مرکزی، تحت‌تأثیر آلودگی صوتی فرودگاه قرار می‌گیرند.

کد خبر 244509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز