همشهری‌آنلاین: طبق آمار، هر ساعت، سه هزار چمدان حین مسافرتهای هوایی گم می‌شود که این رقمی حدود ۲۶ میلیون چمدان در سال است.

چمدان

به گزارش یورونیوز، برای کمک به حل این معضل، شرکت ایرباس، شرکت ارتباطاتی تی سیستمز و شرکت آلمانی چمدان ریمووا، مشترکا سیستمی با نام بگ تو گو را ابداع کرده‌اند. این سیستم به تلفن همراه مرتبط است و به کمک آن می‌توان چمدان را ردیابی کرد.

یان ره، مدیر بخش نوآوری ایرباس می‌گوید: برای ما بسیار مهم بود تا بتوانیم راه حلی پیدا کنیم که استفاده از آن برای مسافران آسان باشد. از برچسب چمدان معمولی دیگر استفاده نخواهد شد. هدف ما قرار دادن برچسب بر روی یک دستگاه الکترونیک است تا اطلاعات بر روی چمدان نمایان شود و مسافران بتوانند از طریق تلفن هوشمند خود، از مکان چمدان آگاهی یابند.

یک تراشه که دو حسگر دارد در داخل چمدان جاسازی می‌شود که وزن چمدان را اندازه‌گیری و یک تگ الکترونیکی ایجاد می‌کند. چمدان مستقیما با تلفن هوشمندی که کاربر، اطلاعات پرواز را در آن وارد کرده است، ارتباط برقرار می‌کند. کاربر با استفاده از یک اپلیکیشن که از سیستم موقعیت‌یاب جهانی استفاده می‌کند، از محل چمدان مطلع می‌شود.

یان ره، مدیر بخش نوآوری ایرباس می‌گوید: امیدواریم بتوانیم کل روند اداره چمدان را با سیستم بگ تو گو بهبود بخشیم. این هدف ما است. ما با مسئولان صنعتی همکاری می‌کنیم تا ببینیم چگونه این مسئله را حل کنیم. سیستم بگ تو گو تنها یک قطعه از پازل در کل این ماجراست. خطوط هوایی به این ترتیب کنترل بیشتری بر چمدان‌ها خواهند داشت و مسافران، سفر بهتری را تجربه خواهند کرد.

این سیستم می‌تواند برای تجار و مسافرانی که عجله دارند مفید واقع شود. وقتی مسافر از هتل خارج می‌شود، می‌تواند چمدان‌ها را قبل از رسیدن به فرودگاه، ثبت (چک این) کند. از این لحظه به بعد، مسافر از مکان چمدان خود خبردار می‌شود.

تورستن چودوبا از شرکت تی سیستمز می‌گوید: ما چیز جدیدی ابداع نکرده ایم. فقط فن آوریهای موجود را گرد هم آوردیم و کار پیگیری و ردیابی را بهینه سازی کردیم. این ترکیبی از فن آوری جدید و استفاده آسان است و از جانب فرودگاه سرمایه گذاری بیشتر نمی‌خواهد.

این سیستم در سال آینده میلادی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت و احتمال همکاری خطوط هوایی، بسیار زیاد است زیرا یافتن و برگرداندن هر چمدان گمشده به مسافر، حدود صد دلار هزینه در بردارد. براساس گفته یاتا، هر ساله دو میلیارد و نیم درآمد از دست رفته برای خطوط هوایی ثبت شده است.

اندرو پرایس، انجمن انتقال هوایی بین‌المللی می‌گوید: این فن آوری جدید، یک توانمندی شگفت انگیز برای ایجاد تغییرات در این صنعت است. بنابراین نه تنها تعداد چمدان‌های گمشده کاهش پیدا خواهد کرد، بلکه راه‌های جدیدتری برای بازگرداندن آنها ارائه خواهد شد. این فن آوری‌ها، امروز بسیار بدیع می‌نمایند ولی پنج سال بعد کاملا معمولی خواهند بود.

این سیستم هوشمند همچنین در صورت باز شدن در چمدان، بلافاصله پیام هشداری برای تلفن همراه مسافر ارسال می‌کند.

چمدان بگ تو گو همواره نمی‌تواند از رفتن چمدان در مسیر اشتباه پیشگیری کند ولی می‌تواند به خطوط هوایی هشدار دهد که چمدان به سوی هواپیمایی اشتباه برده می‌شود. ولی اگر باز هم چمدان به مقصد اصلی نرفته باشد، مسافر دقیقا می‌داند چمدانش در کدام شهر است و قادر خواهد بود آنرا بسرعت برگرداند. بگ تو گو یک پیش نمونه است و ایرباس تخمین می زند که قیمت این چمدان بیست درصد گرانتر از چمدانهای معمولی خواهد بود.

کد خبر 242085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز