سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

گروه بورس: پس از ابراز تمایل اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنایع ایران، زمزمه‌های حضور سرمایه‌گذاران اروپایی و در عین حال تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج در بورس نیز قوت گرفت.

آن‌طور که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و معاونش می‌گویند این سازمان در حال تهیه مقدمات کار است.به گزارش همشهری، بیژن نامدار‌زنگنه در سفر اخیرش به وین برای حضور در اجلاس اوپک با اروپایی‌ها بر سر حضور در پروژه‌های نفت و گاز ایران مذاکره کرد. در عین حال تازه‌ترین همایش صنعت خودرو‌سازی‌ هم با حضور پررنگ سرمایه‌گذاران اروپایی همراه شد. اواخر هفته قبل هم بهروز علیشیری، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد از صدور مجوز برای فعالیت یک صندوق ارزی برای فعالیت در بازار سرمایه خبر داده بود.

یافته‌های خبرنگار همشهری حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران اروپایی از مدت‌ها پیش پیام‌های مختلفی به ایران فرستاده‌اند تا وارد حوزه سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی ایران شوند اما وجود محدودیت‌های بین‌المللی مانع از این کار شده بود. کارشناسان معتقدند که مذاکرات ژنو تمایل برای سرمایه‌گذاری در ایران را افزایش داده است. اطلاعات تکمیلی نشان می‌دهد که با وجود محدودیت‌های بین‌المللی و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، حجم سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج در بازار سرمایه تاکنون به مرز 300میلیون یورو رسیده است.

علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از دریافت درخواست‌هایی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی به‌ویژه اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران خبر داد.علی سعیدی، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این‌باره به همشهری گفت: اروپایی‌ها در گذشته درخواست‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران ارائه کرده بودند که برخی از این درخواست‌ها در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی به حالت اجرایی در آمده بود.

سعیدی درباره دغدغه‌های سرمایه‌گذاران خارجی گفت: مهم‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران بحث نقل و انتقال ارز است که سازمان بورس در مذاکرات خود با سازمان سرمایه‌گذاری خارجی این موضوع را مطرح کرده است.

صندوق ایرانیان مقیم خارج

از سعیدی می‌پرسیم آیا در مورد جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج کشور نیز فکری شده است؟ او در پاسخ توضیح می‌دهد: از 2سال پیش مکانیسم اجرایی یک صندوق ارزی طراحی شد اما به مرحله اجرا نرسید، اخیرا با توجه به مذاکراتی که با شورای‌عالی ایرانیان مقیم خارج و همچنین سازمان سرمایه‌گذاری خارجی برگزار شد، بحث‌های اولیه در این زمینه انجام شد و مذاکرات در این زمینه ادامه دارد. او با بیان اینکه صحبت‌ها برای جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج در جریان است، ادامه داد: در گذشته یک صندوق در این زمینه فعالیت کرده و تجارب خوبی به‌دست آورده، بر همین اساس سازمان بورس هم در روند اجرایی کار از این تجربیات استفاده خواهد کرد.

در عین حال علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در یک گفت‌وگوی جداگانه با ایرنا درباره زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی توضیح تکمیلی ارائه داد و اعلام کرد: درخواست‌های متعددی از سرمایه‌گذاران خارجی به‌ویژه شرکت‌های اروپایی برای حضور در بازار سرمایه کشور دریافت کرده‌ایم. البته هم‌اکنون به‌دلیل محدودیت‌هایی که در حوزه بانکی با اعمال تحریم‌ها وجود دارد، چنین امکانی برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد اما با توجه به حاکمیت فضای مثبت در سطح بین‌المللی به‌نظر می‌رسد که بتوانیم در آینده شاهد ورود سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری به کشور باشیم.

او درباره علت تمایل سرمایه‌گذاران کشور‌های دیگر و اینکه چرا چنین درخواست‌هایی ارائه شده؟ توضیح داد: این نکته را نباید فراموش کرد که بورس ایران از نظر تنوع صنایع با دیگر بورس‌های دنیا قابل مقایسه نیست بنابراین با رفع کامل محدودیت‌ها شاهد ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بورس خواهیم بود.

پرسش اینجاست که سرمایه‌گذاران خارجی براساس چه بستری می‌توانند در بازار سرمایه ایران سرمایه‌گذاری کنند؟
صالح‌آبادی در این‌باره توضیح داد: با آغاز به‌کار سامانه معاملات آنلاین این امکان برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد شد که بتوانند در بورس تهران به معامله سهام خود بپردازند.

رئیس سازمان بورس درباره تشکیل صندوق ارزی ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: سازمان‌های بورس و اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی تاکنون مذاکراتی را در این زمینه انجام داده‌اند. برهمین اساس کارشناسان هر دو سازمان بررسی‌های لازم را برای ایجاد زمینه‌های تشکیل این صندوق آغاز کرده‌اند. او تأکید کرد: البته سازمان بورس و اوراق بهادار مجوزهای لازم را برای تشکیل صندوق ارزی ایرانیان خارج از کشور صادر می‌کند و سرمایه‌گذاران باید در این زمینه اقدام کنند.

کد خبر 242051
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز