گروه بورس: دیپلماسی هسته‌ای، قفل لغو عضویت ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها را هم باز کرد.

تازه‌ترین خبرها حکایت از آن دارد که پس از 2سال بورس تهران درآستانه بازگشت به جمع بورس‌های بزرگ جهان قرار دارد.
به گزارش همشهری، مهر‌ماه 1390(اکتبر2011) نام بورس تهران ناگهان از فهرست فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حذف شد. این فدراسیون مهم‌ترین فدراسیون جهانی بازارهای سرمایه است. همان زمان وقتی که روزنامه همشهری علت ماجرا را از مقامات فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار جویا شد، عضو نبودن ایران در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (آیسکو) دلیل لغو عضویت در فدراسیون جهانی بورس‌ها اعلام شد. لورنزو گالی، مدیر بخش مطالعات فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در عین حال به همشهری گفت:

سازمان جهانی آیسکو حاضر به پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار ایران نیست، زیرا یکی از فاکتور‌های لازم برای بازگشت بورس تهران، عضویت نهاد ناظر بازار سرمایه ایران در آیسکو است. به این ترتیب بورس تهران در اکتبر 2011به بهانه رعایت نکردن استاندارد‌های مورد نظر آیسکو از فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) اخراج شد. پس از رسانه‌ای شدن خبر لغو عضویت ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که دلایل لغو عضوی ایران صرفا سیاسی است و هیچ دلیل فنی برای اینکه فدراسیون جهانی عضویت ایران را لغو کند وجود نداشته است. این استدلال منطقی به‌نظر می‌رسید؛ چرا که بورس تهران از سال 1995عضو این فدراسیون بود و تا آن زمان بحثی درباره رعایت‌نکردن استاندارد‌ها مطرح نبود به‌ویژه آنکه این اتفاق پس از آن روی داد که راهکارهای دولت احمدی‌نژاد در دیپلماسی هسته‌ای به بن بست خورد و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز شتاب گرفته بود.

اما درآستانه پاییز امسال و چند روز پس از سفر حسن روحانی به نیویورک، علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس که به لوکزامبورگ سفر کرده بود در دیدار با دبیرکل سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار(آیسکو) قول مساعد را برای عضویت ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها گرفت. گویا سفر روحانی به نیویورک و در پی آن توافق هسته‌ای در ژنو، درها را به روی بازار سرمایه ایران بازکرده است؛ چنان که روز چهارشنبه نیز فرابورس ایران به عضویت فدراسیون بورس اروپایی- آسیایی درآمد. حال خبر می‌رسد که کارگروه فنی آیسکو هم نظر مثبتش را برای پذیرش درخواست عضویت ایران اعلام کرده است. طبق نظر این کارگروه عضویت ایران به لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارد.

حتی گفته می‌شود دبیرکل آیسکو هم اعلام کرده به عضویت ایران در این سازمان جهانی خوش بین است. علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس دراین باره به همشهری گفت: استنباط من این است که شرایط برای عضویت ایران مهیا شده و پرونده عضویت ایران بار‌دیگر در دستور کار آیسکو قرار گرفته است. رئیس سازمان بورس در گفت‌وگویی دیگر با ایرنا خبر رفع مشکل عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی را تأیید کرد و گفت: با عضویت در این نهاد می‌توانیم به جمع بزرگ‌ترین بورس‌های دنیا بپیوندیم. این مشکل با نگاه مثبتی که نسبت به ایران ایجاد شده رفع و روند عضویت تسریع شده است. او اعلام کرد: قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم با عضویت در این فدراسیون به‌صورت کاملا سیاسی برخورد می‌شد اما حالا روند عضویت ایران سرعت گرفته است.

سعید مستشار، مدیر امور بین‌الملل سازمان بورس هم درباره بازگشت بورس تهران به فدراسیون جهانی گفت: پس از بازگشت رئیس سازمان بورس از مجمع سالانه سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار نامه نگاری برای عضویت ایران در این سازمان انجام شده است. با توجه به فضای مثبت سیاسی به‌وجود آمده امیدواریم هر چه سریع‌تر عضویت ایران نهایی شود. او تأکید کرد: با توجه به اینکه لغو عضویت ایران در فدراسیون جهانی به دلایل فنی اتفاق نیفتاده و موضوعی کاملا سیاسی بوده، امیدواریم روند عضویت سازمان بورس در آیسکو تسریع شود. او توضیح داد: پس از آنکه ایران به عضویت آیسکو در‌آید به‌طور خودکار بورس تهران نیز به عضویت فدراسیون جهانی بورس‌ها در‌خواهد آمد.

کد خبر 241583
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز