دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

سروش خسروی: این روزها بودجه ۹۳و تحلیل آمار آن نقل محافل بورس شده است. هرچند به‌نظر می‌رسد در مجموع واکنش اولیه بازار سرمایه به نخستین بودجه دولت حسن روحانی مثبت بوده اما به هرحال این لایحه تا این جای کار برندگان و بازندگانی در بورس داشته که اشاره به آن خالی از لطف نیست.

 هرچند به‌نظر می‌رسد در مجموع واکنش اولیه بازار سرمایه به نخستین بودجه دولت حسن روحانی مثبت بوده اما به هرحال این لایحه تا این جای کار برندگان و بازندگانی در بورس داشته که اشاره به آن خالی از لطف نیست. ا

صلی‌ترین بازندگان نخستین لایحه بودجه دولت روحانی، سرمایه‌گذاران در صنایع فلزی و معادن سنگ آهن هستند. رشد سه‌برابری بهره مالکانه در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس، سهامداران این صنایع را شوکه کرده است. همواره افزایش یا کاهش رقم بهره‌مالکانه در حاشیه سود گروه سنگ آهن و فلزات تأثیر بسزایی داشته است. سهام شرکت‌های گل‌گهر، توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری امید، چادرملو و معادن بافق از افزایش بهره مالکانه بیشترین تأثیر را می‌پذیرند. البته این ماجرا به بودجه امسال محدود نمی‌شود، موضوع افزایش بهره مالکانه هر سال گریبانگیر این گروه از صنایع بورس است، ولی در چند سال اخیر، مجلس به این افزایش رقم، رأی مثبت نداده است. حال باید دید با توجه به وضع مالی نه چندان مناسب دولت، بازهم مجلس دربرابر تصمیم دولتمردان تاب مقاومت دارد یا نه؟

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد خودروسازان هم که در انتظار نرخ دلار پایین‌تری در بودجه سال 93بودند، ازجمله بازندگان موج بودجه‌93 در بورس هستند. دلار 2650تومانی قدری از پیش‌بینی بودجه 2شرکت بزرگ خودروساز بالاتر است و همین موضوع چالش‌هایی را برای آنها به‌دنبال دارد. اما در صف برندگان موج بودجه، سهام شرکت‌های تولیدکننده سیمان و پالایشگاه‌ها بیش از همه خودنمایی می‌کند. به‌نظر می‌رسد گروه‌ شرکت‌های سیمان به 3برابر‌شدن رقم بودجه عمرانی سال آینده، نسبت به رقم عملیاتی بودجه عمرانی در سال 92، واکنش مثبتی نشان داده‌اند.

سهام پالایشگاه‌ها هم قطعا علامت مثبتی از پیش‌بینی نفت ۱۰۳ دلاری و دلار 2650تومانی در بودجه دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه استنباط بازار از محتوای بودجه 93 این است که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده پالایشگاه‌ها در سال آینده منتفی است و همین موضوع، در افزایش اقبال بازار به سهام پالایشگاه‌ها تأثیر بسزایی داشته است.

چالش بعدی، موضوع سهام عدالت است. به‌نظر می‌رسد بودجه 93رویکرد دوگانه‌ای دراین ارتباط دارد. براساس لایحه بودجه سال ۹۳، وزارت اقتصاد موظف شده سازوکارهای اجرایی تأسیس «صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت» را ظرف مدت ۶‌ماه تهیه و پس از تأیید هیأت واگذاری و تصویب شورای‌عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل‌44، اجرایی کند.

بخشی از این بند که به صراحت از تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت سخن گفته، باعث خوشحالی مدیران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه خواهد شد. حضور صندوق سرمایه‌گذاری سهام عدالت با 50میلیون عضو و منتفی‌شدن عرضه آن به شکل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، هم عمق و هم شفافیت بورس را افزایش می‌دهد. اما موکول شدن آن به تدوین یک آیین‌نامه در 6‌ماه نخست سال آینده، ماجرا را کمی بغرنج می‌کند. به یاد داشته باشیم رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ قبلا وعده داده بود صندوق سهام عدالت را 2ماهه، یعنی قبل از شروع سال 93، وارد بورس می‌کند. بنابراین تأخیر حداقل یکساله در اجرای این پروژه برای بازار سرمایه چندان مطلوب نیست.

کد خبر 241896
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز