گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران پس از آنکه متمم بودجه سال ۹۲ شهرداری تهران را از حیث درآمدها، بودجه سرمایه‌ای، هزینه‌ای و نگهداشت مورد بررسی قرار دادند، در نهایت رقمی بالغ بر ۳۴هزار و ۴۹۲میلیارد ریال را به تصویب رساندند تا پرونده متمم بودجه امسال شهرداری تهران بسته شود.

از آنجایی که در جریان بررسی بودجه متمم سال‌92 محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز حضور داشت، برخی اعضا نکاتی را درباره تعیین تکلیف ردیف‌های اعتباری درنظر گرفته شده برای برخی پروژه‌ها ارائه کردند که در بودجه مصوب، مبلغی برای آنها درنظر گرفته نشده بود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در جریان بررسی متمم بودجه از سوی علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به آن اشاره شد، موضوع اختصاص 10درصد متمم بودجه یعنی 350میلیارد تومان به امر توسعه و تجهیز خطوط مترو بود که نشان‌دهنده اهمیتی است که مدیریت شهری به توسعه حمل و نقل عمومی می‌دهد و تأکیدی است که اعضای شورای شهر به امر حمایت از این وسیله نقلیه عمومی و پاک دارند.

علیرضا دبیر به اعتبار درنظر گرفته شده برای راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در متمم بودجه نیز اشاره کرد و افزود: بودجه‌ای بالغ بر 100میلیارد ریال برای راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درنظر گرفته شده است. دیروز همچنین به پیشنهاد اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا یکسری راهکارها برای عملیاتی‌تر‌کردن بودجه غیرنقدی شهرداری تهران ارائه شد که به تصویب اعضا رسید.

بر همین اساس شهرداری تهران مکلف شد هر 3‌ماه یک‌بار گزارشی از عملیاتی‌شدن بودجه غیرنقدی به شورای شهر ارائه دهد. همچنین به‌منظور بهینه‌شدن اقتصاد شهر و عملیاتی‌شدن بودجه غیرنقدی، شهرداری تهران از شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بانک‌های دولتی و خصوصی به جای شرکت‌های کارگزاری استفاده خواهد کرد. رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر نیز در خواست کرد که با توجه به تصویب متمم بودجه ، ترتیبی اتخاذ شود که تا پایان سال مالی جاری اصلاحیه بودجه‌ای دیگری ارائه نشود.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهر‌سازی‌ و معماری شورا نیز با تأیید اظهارات حافظی درباره اینکه برخی ردیف‌ها منابع نداشتند اما بعد در متمم بودجه برای آنها منابع پیش‌بینی شد، گفت: ما انتظار داریم حداقل برخی ردیف‌ها که در گذشته اعتباری نداشتند در پایان سال هم ضرورتی برای تخصیص اعتبار نداشته باشند. مسعود سلطانی‌فر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در جریان بررسی متمم بودجه سال 92 به ذکر انتقاداتی درباره عدم‌انسجام در بودجه‌نویسی پرداخت. وی در این‌باره به ذکر چند مثال پرداخت و گفت:

برخی پروژه‌ها به‌صورت جاری و نگهداشت هستند و نباید به‌صورت متمرکز گنجانده شوند یا در بودجه از وضعیت میزان فاینانس‌هایی که برای پروژه‌ها گرفته شده است اطلاعاتی درج نشده درحالی‌که این دریافت‌ها برای شهرداری تعهد‌آور است و باید پرداخت شوند. بنابراین گزارش، دیروز مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورا از علیرضا دبیر بابت اینکه برای نخستین‌بار کمیسیون‌ها را در بحث بودجه دخیل کرد، قدردانی به عمل آورد.

کد خبر 241753
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز