گروه شهری: دولت‌های نهم و دهم حدود ۳۰هزار میلیارد تومان به متروی پایتخت و مدیریت شهری بدهکار هستند.

این رقم تنها شامل بودجه عمرانی، یارانه مترو و کمک 2هزار میلیارد دلاری سالانه می‌شود که باید مدیریت شهری در بخش توسعه متروی تهران هزینه کند.دولت یازدهم که با پدیده بدهی‌ها به مردم در ماه‌های اخیر به خوبی آشنا شده، برای جبران کسری‌ها و بدهی‌ها به پایتخت‌نشینان راه سختی در پیش دارد.

به گزارش همشهری، در بخش عمرانی حدود 696میلیارد تومان کسری پرداخت وجود دارد. مجلس در قانون بودجه سالانه دولت از سال 85در مجموع 1791میلیارد تومان بودجه برای پرداخت به متروی تهران تصویب کرد که دولت 1095میلیارد تومان یعنی 62درصد آن را پرداخت کرد و 38درصد آن را در فهرست بدهی‌های دولت به مردم تهران باقی گذاشت.

در بخش پرداخت از محل صندوق ذخیره ارزی، مجلس از سال88 هرسال 2میلیارد دلار برای کمک به متروی تهران و مشهد اختصاص داد که جمع این رقم تا سال‌جاری به 10میلیارد دلار می‌رسد اما ریالی از آن توسط دولت دهم به پایتخت نرسید تا بدهکارترین دولت به تهران لقب گیرد.

در بخش یارانه بلیت مترو 240میلیارد تومان کسری پرداخت وجود دارد. مجلس از سال85 تاکنون 4380میلیارد تومان یارانه بلیت مترو تصویب کرده و پرداخت آن به شهرداری را وظیفه دولت اعلام کرده که هنوز به‌صورت کامل پرداخت نشده است. در سال‌جاری نیز ریالی از 75میلیارد تومان یارانه بلیت مترو سال 92به تهران پرداخت نشده است. بدین‌ترتیب مشاهده می‌شود که دولت‌های نهم و دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد، تنها در 3محور بودجه عمرانی، یارانه و کمک از صندوق ذخیره ارزی حدود 30هزار میلیارد تومان به مردم تهران بدهکار است.

براساس آمار اعلامی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهران همچنین ظرف 3سال گذشته کمتر از 10 درصد یارانه بلیت مترو پرداخت شده است. از سویی براساس مصوبه شورای شهر تهران، دولت باید 235میلیارد تومان دیگر در سال 92بابت یارانه بلیت مترو پرداخت کند که هنوز این مبلغ پرداخت نشده است. البته شنیده‌ها حاکی‌است یارانه بلیت مترو در حال پرداخت است اما اینکه چه مبلغی از یارانه را دولت یازدهم پرداخت خواهد کرد هنوز مشخص نیست زیرا دولت یازدهم به واسطه مشکلات بودجه در سال 92با مسائل و مشکلاتی روبه‌روست. بدهی‌های دولت‌های احمدی‌نژاد به مردم تهران البته در 3بخش مذکور خلاصه نمی‌شود.

بودجه جاری و هزینه‌ای مترو و حمل‌ونقل عمومی، قانون پرداخت30درصد از طرح هدفمندی یارانه‌ها به واحد‌های تولیدی و خدماتی ازجمله شهرداری‌ها در سال 89و قوانین متعدد کمک به حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها که هر سال در قالب طرحی در مجلس مصوب می‌شود، همه و همه گوشه‌هایی از حقوق قانونی پایتخت‌نشینان را در ذیل تحریم‌های دولتی نادیده گرفته‌اند.

متروی تهران که روزانه 3.5 میلیون نفر را در پایتخت جابه‌جا می‌کند، در طول سال‌های تحریم دولتی توانسته است 63کیلومتر از مسیرهای جدید زیرزمینی پایتخت را تحت پوشش قرار دهد، 45 ایستگاه به خطوط متروی تهران و 655 واگن به تعداد واگن‌های خطوط قطار شهری بیفزاید.

سهم متروی تهران از بودجه 93

دولت یازدهم هفته گذشته در قالب لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ به مجلس شورای اسلامی، سهم اعتبارات یارانه‌ای متروی تهران را تعیین کرد. در این لایحه، سهم یارانه بلیت حمل‌ونقل همگانی، یارانه بلیت متروی تهران و قطار شهری سایر شهرها ۲۴۵ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

کد خبر 242329
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز