همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: هنوز هم ما مورد انتقاد هستیم که چرا در بزرگراه‌ها خطوط اتوبوس‌های تندرو راه‌اندازی می‌کنیم گفت: چرا باید برای یک ماشین شخصی که آلودگی بالایی دارد اتوبان بسازیم تا به راحتی حرکت کند اما یک اتوبوس با ۱۰۰ نفر مسافر در ترافیک بماند؟ این از انصاف به دور است.

به گزارش همشهری آنلاین، محمدباقرقالیباف در مراسم آغاز به کار 139 دستگاه اتوبوس دو کابین در تهران گفت: یکی از سیاست‌های روشن ما در سومین دوره مدیریت در شهرداری تهران ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران است که طبیعتا هم دارای بعد مادی و هم داری بعد معنوی است. برای این ارتقای کیفیت نیازمند چند موضوع هستیم که باید به آنها توجه جدی داشته باشیم. یکی از این موضوعات توجه به درون شهرداری است که در این زمینه مخصوصا باید به حوزه مدیریتی و منابع انسانی توجه داشته باشیم.

جابه جایی مسافران با ظرفیت کمتر از 30 درصد

شهردار تهران تصریح کرد: در بحث مدیریت بهره‌وری اقداماتی که در دو سه سال گذشته انجام شده است، نتایج خوبی را به همراه داشته است. به نحوی که بین 65 تا مرز 70 درصد از حمل و نقل ما در جابه جایی مسافر در اتوبوس‌ها با کمتر از 30 درصد از ظرفیت انجام می‌شود.

قالیباف تاکید کرد: یکی از اقدمات اساسی در ارتقای کیفیت توجه به منابع انسانی و بهره وری در حوزه حمل و نقل عمومی است چرا که در گذشته در هر دو موضوع دچار چالش های جدی بودیم. بزرگترین اعتصاب‌ها در بدو ورود من در همین شهرداری اتفاق می‌افتاد. پیش از آن نیز در نیروی انتظامی کاملا با این بحث آشنا بودم اما امروز همه دوستانی که در بخش کارگری هستند می‌دانند که حتما سازمان اتوبوسرانی در زمینه رسیدگی به موضوعات کارگری جزو موفق‌ترین سازمان‌های کشور در مقایسه با تمامی بخش‌هاست. این اتفاق در سازمان تاکسیرانی نیز رخ داده است اما در تاکسیرانی همیشه تاکید کردم که باید توجه بیشتری به تاکسیرانان داشته باشیم؛ چرا که عمدتا تاکسیرانان با سرمایه‌های خودشان در خدمت شهر هستند.

هزینه خرید هراتوبوس 700 میلیون تومان

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توجه به نوسازی، توسعه و ارتقای کیفیت در بخش حمل ونقل عمومی ادامه داد: همواره به مردم تهران گفته ‌م که بنده باید درباره مشکلات شهر پاسخگو باشم و آنها هیچگاه نگران مسایل جانبی نباشند اما در دوره های گذشته ما در این بخش مورد کم محبتی قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هزینه خرید هر اتوبوس 700 میلیون تومان است اما بر اساس قانون و در بحث درآمد و هزینه‌های شهروندی، شهرداری تهران باید 17.5 درصد از این پول را پرداخت کند و براساس قانون 82.5درصد دیگر برعهده دولت است. باید توجه داشت که هر شهروندی در کشور حقی دارد اما گاهی این حق از مردم تهران ضایع می‌شود و عنوان می‌کنند که مردم تهران برخوردار هستند. اما واقعیت آن است که از درآمد عمومی باید برای توسعه سرانه حمل و نقل استفاده شود. همچنان که در دوره هشتم و نهم مجلس دائما بحث‌های کارشناسی در این زمینه صورت می‌گرفت اما مردم تهران از این حق محروم بودند. این در حالی است که سایر کشور از این امکان برخوردار هستند.

قالیباف تاکید کرد: ما در سه سال گذشته هیچ دریافتی را برای خرید اتوبوس نداشتیم مگر شهرداری تهران چقدر می‌تواند درآمد داشته باشد که صددرصد یک اتوبوس را خریداری کند؟ همچنین چه امکانی را برای بخش خصوصی فراهم کرده‌ایم تا بخش خصوصی با پول شخصی خود بتواند اتوبوس‌ها را خریداری کند؟

وی ادامه داد: حمل و نقل از موضوعاتی است که دولت‌های مرکزی در همه دنیا اعم از کشورهای پیشرفته و غیرپیشرفته یارانه جدی‌ای را به آن اختصاص می‌دهند. اتوبوس‌هایی که هم اکنون در شهر تهران وارد شده است باعث شده است تا در بخشی دیگر، به صنعت، رشد تولید ملی و انتقال تکنولوژی کمک کند. تاکنون توانسته ایم هزار دستگاه اتوبوس دوکابین و سه کابین را وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کنیم همچنان که اتوبوس‌های سه کابین اخیرا با کیفیت بهتر و با ظرفیت بالاتری وارد ناوگان شدند و در بحث نوسازی و ارتقای کیفیت باید به این سمت حرکت کنیم، اما واقعیت آن است که شهرداری تهران در این بخش کاملا تنهاست.

شهردار تهران تصریح کرد: آلودگی هوا مهمترین چالش پیش روی شهر تهران است و یکی از مهمترین اقداماتی که می‌تواند در شهر تهران و سایر کلانشهرها برای کاهش آلودگی هوا و کنترل منابع تولید کننده آلودگی موثر باشد، کنترل حمل و نقل عمومی و اعمال محدودیت برای استفاده از خودروهای شخصی است؛ این دو موضوع باید با یکدیگر پیش روند.

انتقاد به توسعه اتوبوس‌های تندرو در اتوبان امام علی

قالیباف ادامه داد: هنوز هم ما مورد انتقاد هستیم که چرا در بزرگراه‌ها نسبت به احداث خطوط اتوبوس‌های تندرو اقدام می‌کنیم. به عنوان مثال با توجه به اینکه در طراحی اتوبان امام علی (ع) خطوط بی .ار. تی نیز پیش بینی شده و زیرسازی‌های لازم برای این امر انجام شده است، اما هنوز هم نسبت به این امر انتقاد دارند . این در حالی است که RCC ، آسفالت و ظرفیت مورد نیاز برای ساخت خط بی.ار.تی در اتوبان امام علی(ع) در نظرگرفته شده و این مسیر همانند سایر اتوبان ها نیست که از ابتدا طراحی لازم برای آن انجام نشده باشد و سپس ما بخواهیم خط بی . آر.تی را در اتوبان راه اندازی کنیم.

وی گفت: با این وجود هنوز در بعضی رسانه ها و در میان برخی از افراد شاهد هستیم که به ما انتقاد می‌کنند که چرا خیابان را به حمل و نقل عمومی می‌دهید ؟ بعضی افراد هم از این تفکر دفاع می‌کنند اما من متعجب هستم که چرا این اتفاق باید بیفتد؟ برای یک ماشین شخصی که آلودگی بالایی دارد اتوبان بسازیم تا او به راحتی حرکت کند اما یک اتوبوس با 100 نفر مسافر در ترافیک بماند؟ این از انصاف به دور است و باید برای آن فرهنگ سازی کنیم.

بار عمده توسعه مترو بر دوش شهرداری

شهردار تهران به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال 85 ، 2.5 تا 3 کیلومتر مترو در سال ساخته می‌شد، البته اگر نقاطی که تردد روی زمین است را محسوب نکنیم، شاید این عدد و رقم خیلی تغییر پیدا کند اما مجموعا همه خطوط مترو محسوب می‌شود. با این وجود این رقم به 15 کیلومتر مترو در سال رسیده است و این توان فنی و اجرایی در کشور وجود دارد که سالانه به ساخت و بهره برداری 30 کیلومتر مترو در تهران برسیم، اما این مهم نیازمند پشتیبانی مالی است و دولت شهرداری باید سهم خود را از حمل و نقل عمومی تامین کند. این در حالی است که هم اکنون بار عمده ساخت مترو بر دوش شهرداری افتاده است .

شهردار تهران ادامه داد: گاهی بحث می شود برای افزایش سرفاصله حرکت قطار مترو باید همه پول مربوط به مترو را برای خرید واگن اختصاص دهیم و مترو را توسعه ندهیم. شاید در نگاه اول این بحث درست به نظر برسد چرا که با این اوصاف سرفاصله حرکت قطارها را از 4دقیقه به 2دقیقه کاهش خواهیم داد و به جای 3میلیون مسافر می‌توانیم 6 میلیون مسافر را جابه جا کنیم، اما واقعیت آن است که این تصمیم یک تصمیم پخته و کارشناسی نیست.

آلودگی هوای تهران

وی با پراختن به مشکل آلودگی هوای پایتخت گفت: همه سازمان‌ها در بخش خصوصی، تمامی نهادهای عمومی غیردولتی، دولت، مردم و رسانه ها همگی باید دست به دست یکدیگر بدهیم تا بتوانیم موضوع آلودگی هوا را در کلانشهرها حل و فصل کنیم. البته این از مشکلاتی نیست که نسبت به آن احساس ناامیدی داشته باشیم. با اطمینان عرض می کنم که اگر به سه نکته‌ای که به آنها اشاره کردم توجه داشته باشیم حتما در پایان این دوره کارنامه موفقی در کاهش آلودگی هوا در شهر تهران و سایر کلانشهرها خواهیم داشت.

محمدباقر قالیباف ادامه داد: نباید از کارهای خوب انجام شده غفلت کنیم. چنانچه در سال 1380 مهمترین موضوع مربوط به آلودگی هوا در تهران موضوع گازهای سمی مثل CO2بود اما امروز آمارها نشان می‌دهد بیش از دو سوم روزهای سال شهر تهران در زمینه آلودگی ناشی از CO2پاک است. این از اقداماتی است که از سال 80 به صورت جدی پایه گذاری شد تا جایی که امروز آلودگی شهر ناشی از CO2 نیست بلکه عمده خطرات جدی در زمینه ذرات معلق است. هرچه ذرات معلق در شهر تهران ریزتر باشد خطرات بیشتری را ایجاد می کند. به نحوی که مهمترین خطرات مربوط به ذره هایی با قطر کمتر از 2.5 میکرون است. باید توجه داشت همانطور که CO2 کنترل شد ما نیز می توانیم این ذرات را کنترل کنیم .

شهردار تهران افزود: نباید تنها با تصمیمات سلبی برای مردم زحمت ایجاد کنیم، به محض اینکه الودگی هوا ایجاد می شود کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا تصمیم می گیرد تا طرح زوج و فرد از درب منازل اجرایی شود اما باید فکر کنیم ایا امکانات را به سمت بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی برده ایم؟ بچه ها می‌توانند با استفاده از حمل و نقل عمومی به مدرسه بروند؟ اگر امکان سفر ضروری باشد آیا می‌توانند از امکانات موجود استفاده کنند؟ البته هنگامی که کمیته مواقع اضطراری تصمیمی را می‌گیرد این یک قانون است و همه ان را اجرا می‌کنیم، اما باید نگاه کنیم تا ببینم تنها با اقدامات سلبی می توانیم به این مسایل توجه کنیم یا باید درایت بیشتری در توسعه حمل و نقل عمومی داشته باشیم؟ شاید به این طریق دیگر ضرورتی نداشته باشد تا یک فرد هیچ وقت از درب منزل خود ماشین بیاورد.

وی همچنین تصریح کرد: هم اکنون اتوبوس‌ها و شبکه مترو با همه ظرفیت فعالیت می کند به نحوی که ما مشکل مراجعه شهروندان را نداریم. این درحالی است که در برخی از کشورهای دنیا فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی وجود ندارد اما در کشور ما این فرهنگ وجود دارد و در مقابل ظرفیت برای پاسخگویی به شهروندان کافی نیست.

 

کد خبر 241541
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز