همشهری آنلاین: تلاش‌های مرکز اسناد انقلاب‌اسلامی و روح‌الله حسینیان مدیر این مرکز مورد قدردانی قرار گرفت

به گزارش همشهری آنلاین در هفتمین مراسم تجلیل از ناشران شهر که با حضور وزیر کشور، رئیس سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران در ساعت 16 تا 18 دوشنبه 21 خرداد در فرهنگسرای شفق برگزار شد، از تلاش‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی ونیز روح الله حسینیان، مدیر این مرکز قدردانی شد.

 در ابتدای مراسم دکتر غلامرضا خواجه سروی که تا دوسال گذشته به عنوان معاون پژوهشی این مرکز فعالیت می کرد به تشریح نکاتی درباره 10 سال فعالیت و نیز چگونگی شکل گیری آن در پس از انقلاب پرداخت.

وی حضور برخی جوانان و دانشجویان علاقه‌مند به مسائل تاریخی و اعتماد مدیر مجموعه به آنها را از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این مجموعه ذکر کرد و گفت: با  این کار جمعی از دانشجویان علاقه‌مند در رشته‌های مختلف تاریخ، حقوق و علوم سیاسی توانستند ضمن کار جدی به تجربه‌های تازه‌ای در این زمینه دست یابند که برای آینده کار تاریخ نگاری ارزشمند است.

وی ضمن اشاره به کار تولیدی این مرکز گفت: بیش از 98 درصد آثاری که  در این مرکز تهیه می‌شود از تولیدات داخلی است  و هم اینک به طور متوسط هفته‌ای 5 عنوان کتاب به بازار نشر عرضه می‌شود.  این در حالی است که اگر امکانات مالی موسسه افزایش یابد ظرفیت انتشار کتاب‌های بیشتری را هم دارد.

به گفته خواجه سروی، از زمان مدیریت جدید مخزن اسناد به روی تمامی محققین بازشد که این کار در کشور ما امری کم‌سابقه بوده است  و همین امر سبب شد که بسیاری از محققان مستقل و خارجی هم به آثار و اسناد این مرکز استناد کنند.

وی سپس از علی کردان و علی لاریجانی که همه گاه از این مرکز حمایت کردند نام برد و گفت برخی افراد و جریان‌ها در صدد حذف و حتی منحل کردن این موسسه بودند که خوشبختانه موفق به این کار نشدند.

در ادامه این مراسم فیلمی از فعالیت‌های موسسه پخش شد. در این فیلم عنوان شدکه بیش از یک میلیون و 700 سند در این مجموعه نگهداری می‌شود و 60 هزار عکس و 23 هزار ساعت آرشیو صوتی در آن کار انجام شده است .

40 هزار عنوان کتاب در زمینه تاریخ معاصر ایران ونیز آرشیوی کامل و غنی از تمامی مطبوعات منتشر شده در تاریخ معاصر ایران از دیگر ویژگی‌های این مرکز به شمار می‌رود که در این فیلم به آن اشاره شد.

در ادامه این مراسم عسگری، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه تاریخ و پرداختن به آن با هویت ما ایرانیان ممزوج شده است، گفت: ما در این زمینه کاستی داریم و باید تلاش کنیم که این تاریخ را به جامعه بشناسانیم.

وی از مرکز اسناد انقلاب اسلامی و ریاست آن به نیکی یاد کرد و گفت: اقای حسینیان هم شجاعت و جسارت دارند و هم انصاف. چنانکه چندی قبل نظری منصفانه درباره مصدق دادند.

وی بااشاره به این که آثار مرکز اسناد انقلاب اسلامی جناحی نیست و در آنها می‌توان همان قدر آثار منتسب به افرادی از جناح چپ را یافت که آثار منتسب به افراد جناح راست را  اظهار داشت: هر کسی در حوزه و موضوع انقلاب حرف و سخن داشته این مرکز به آن فرد میدان و فضا داده که سخنش را بیان کند و انتشار دهد.

سپس حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی که از جمله اعضای هیئت امنای این مرکز به شمار می‌رود به جایگاه رفت و ضمن تقدیر از کار شایسته سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران گفت: این برنامه‌ها سبب می‌شود تا جامعه شناخت بیشتری از نهادها و موسسات فرهنگی به دست آورند که این خود ارتقای آگاهی های شهروندان را سبب می شود.

وزیر کشور با تقسیم بندی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به دوره تاسیس و دوره توسعه گفت: اقای روحانی با تلاشی جدی و عمیق توانستند در جمع‌ آوری اسناد، ثبت و ضبط و سازماندهی کار و طبقه بندی اطلاعات نقشی ویژه ایفا کنند.

پورمحمدی دوره دوم کاری مرکز اسناد را دوره شکوفایی نام نهاد و گفت از همان روزی که طرح این مرکز و چگونگی و محدوده کاری این مرکز در طرحی جامع با بیش از 2000 سرفصل به مقام معظم رهبری ارائه شد ایشان آن طرح را مورد عنایت ویژه قرار دادند و تاکید کردند که این طرح باید اجرا شود.

وی با اشاره به معضل نبود خاطرات روزانه در میان سیاستمداران ایران گفت که با توجه به این که عمده دست اندرکاران امور سیاسی کشور خاطره و یادداشت نمی‌نویسند ، لذا لازم بود که مرکزی به تدوین این خاطرات همت گمارد تا از تحریف این خاطرات توسط افراد دیگر، به خصوص برخی افراد ونهادهای مغرض خارجی، جلوگیری به عمل آید.

عضو  هیات امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی به میزان پایان‌نامه‌هایی که تا پایان سال 77 درباره تاریخ ایران نوشته شده بود اشاره کرد و گفت: در سه جلد کتابی که مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتشار داد، بیش از 1500 پایان نامه احصاء شد که نشان از توجه ویژه محققان داخلی و خارجی به رخداد انقلاب اسلامی است.

پورمحمدی انتشار خاطرات مرکز اسناد انقلاب اسلامی از دست اندرکاران امور انقلاب را امر نیکو دانست و گفت انتشار این خاطرات سبب شده است که در سه حوزه نگارش، خاطره‌گویی و حتی خاطره خوانی فرهنگی خاص ایجاد شود که این جنبش را باید به تلاش دست اندرکاران مرکز اسناد انقلاب اسلامی نسبت داد.

وی از غیر اقتصادی بودن این کا ر خبر داد و گفت که این کار پر درد سر و پرحاشیه است و در آن پول و درآمد آنچنانی نیست و سپس ابراز  امیدواری کرد این کار به سمتی حرکت کند که حد اقل بهره معنوی برای تالیف کنندگان داشته باشد.

پور محمدی در پایان پیشنهاد داد که گام بعدی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ترجمه برخی کتابهای منبع به زبان‌های دیگر به خصوص انگلیسی باشد تا بتوان محققان خارجی را به سمت استفاده از منابع دست اول سوق داد.

در پایان این مراسم لوح تقدیر سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران به حجت الاسلام روح‌الله حسینیان اهداء شد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در سخنانی گفت که از وی برای بسیاری از سمت‌های مهم دعوت به کار کرده بودند، اما وی کار علمی را ترجیح داده است؛ چرا که اعتقاد دارد این کار علمی است که ماندگار است.

کد خبر 24116

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز