همشهری آنلاین: دکتر رضا سیدحسینی، خاطراتی از 40 سال بودن با انتشارات سروش را در نشست تجلیل از ناشران شهر بازگفت.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر رضا سید حسینی،  ادب پژوه و مترجم نامی در چهارمین نشست تجلیل از ناشران شهر که چهارشنبه 29 آذر  در فرهنگسرای دانشجو برگزار شد، به خاطراتی از تلاش‌های 40 ساله انتشارات سروش پرداخت.
دکتر سید حسینی که مجموعه عظیم و شش جلدی فرهنگ آثار زیر نظر وی از سوی انتشارات سروش به بازار کتاب عرضه شد، با اشاره به این که انتشارات سروش به دنبال دریافت سود از چاپ کتاب‌های فاخر نیست گفت:«سابقه همکاری من با انتشارات سروش به سال‌های تاسیس این انتشارات یعنی سال‌های 1346 بر‌می‌گردد.

انتشارات سروش در آن سال‌ها با هدف انتشار کتاب‌های مربوط به حوزه ارتباطات آغاز به فعالیت کرد و بعد از یکی دو سال با مجله تماشا فعالیتش را در راستای اهداف تلویزیون ادامه داد.

وی به فعالیتهای این انتشاراتی پس از انقلاب اشاره کردو گفت :«با آغاز مدیریت مهندس فیروزان و تشکیل شورای کتاب، ‌سروش، چاپ و نشر کتاب‌های فاخر و ارزشمند را آغاز کرد. کتاب‌هایی که چاپ آنها در توان ناشران خصوصی نیست و حتی ناشر خصوصی ریسک  چاپ این نوع کتاب‌ها را هم در سر نمی پروراند؛ کتاب‌هایی که به سختی و در زمان طولانی به فروش می‌روند. مدیریت سروش این توانایی و تحمل را دارد که به دنبال سود از انتشار کتاب‌های فاخر نباشد و این فروش تدریجی را تحمل کند».

دکتر رضا سید‌حسینی از کتاب‌های «فرهنگ آثار»، «قانون در طب»، «شاهنامه بایسنغری»، قرآن مجید با ترجمه آیتی و مجموعه 30 جلدی«فرهنگ جبهه» به‌عنوان کتاب‌های فاخری یاد کرد که انتشارات سروش منتشر کرده است و تاکید کرد که «فرهنگ آثار» مانند کتابخانه‌ای بزرگ است که تمام اندیشمندان، محققان، ناشرین و دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند.

دکتر سیدحسینی در ادامه از روند تالیف گروه مولفان مجموعه 6 جلدی «فرهنگ آثار ایرانی و اسلامی» سخن گفت و افزود:« متاسفانه ما در مجموعه فرهنگ آثار با این مسئله برخورد کردیم که در میان 15 هزار جلد کتاب معرفی شده تنها 200 جلد به کتاب‌های ایرانی و اسلامی اختصاص دارد و خوب این نوعی توهین به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی محسوب می‌شود. بنابر این تصمیم گرفتیم این 200 جلد را از مجموعه فرهنگ آثار کنار بگذاریم و با کمک استاد سمیعی و اقای آل داوود و تعدادی از دانشجویان، درباره  مجموعه‌ای از آثار منتشر شده در ایران و جهان اسلام  توضیحات دقیق و کاملی همانند آنچه که در مجموعه فرهنگ آثار آمده ، تدوین کنیم .

 وی در باره این مجموعه گفت :«این مجموعه کامل‌ترین فرهنگ کتاب در جهان اسلام است و اولین جلد از این مجموعه به‌زودی منتشر خواهد شد. در تمام مدتی که من و همکارانم برای تالیف فرهنگ آثار کار می‌کردیم و اکنون که مشغول کار بر روی فرهنگ آثار ایرانی و اسلامی هستیم، هیچ‌گاه از سوی مدیران سروش جلوی پای مان سنگی انداخته نشد و در حال حاضر هم آقای محمدیان تمام سعی‌اش در ادامه درست مسیر انتشارات سروش است. امیدوارم موسسه سروش بتواند خدمتی را که از بخش خصوصی ساخته نیست، ادامه بدهد».

دکتر علی عسگری، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سخنران بعدی مراسم تجلیل از انتشارات سروش بود. دکتر عسگری درباره نیاز کمک‌های دولتی در بخش نشر صحبت کرد، با این دیدگاه که حمایت و فعالیت ناشران دولتی باید در راستایی باشد که فعالیت ناشران خصوصی را تضعیف نکند.«تجلیل از ناشران شهر، تحلیل دلایل موفقیت آنها هم هست. این که انتشارات سروش به این مرحله و جایگاه در نشر رسیده، مدیون مدیریت هوشمند فرهنگی است. در دوره‌های مختلف از زمان مهندس فیروزان تا زمان آقایان شعر دوست، اشعری و حاج آقا محمدیان این تیزهوشی فرهنگی وجود داشته که در مدیران فرهنگی کمتر پیدا می‌شود و باید تقویت شود».

در ادامه مراسم، از دکتر عسگری و دکتر سیدحسینی دعوت شد که برای اهدای لوح تقدیر و هدیه سازمان فرهنگی هنری شهرداری به حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، مدیر انتشارات سروش به روی سن بیایند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمدیان از برپایی این مراسم تشکر کرد و گفت:«این تقدیر باید از مهندس فیروزان صورت گیرد که دوران 12 ساله مدیریت‌شان، دوران اوج و نقطه عطف فعالیت‌های انتشارات سروش بود. سروش در این دوران به سوی چاپ و عرضه آثار فاخر و ارزشمند قدم برداشت و بقیه این مسیر را ادامه دادند».

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در ادامه اضافه کرد:«در عرصه فرهنگ چهار ضلع مولدان فرهنگی، مدیران فرهنگی، موزعان فرهنگی و ناشران فرهنگی وجود دارند. ناشر حلقه واسط بین مولدان فرهنگی و مخاطبان فرهنگی است. هر چه ناشر قوی‌تر باشد و ارتباط قوی‌تری با مولدان فرهنگی برقرار کند نتیجه بهتر خواهد بود. استاد سید حسینی به تحمل مدیران سروش اشاره کردند. کسانی که مدیریت سروش را به‌عهده داشتند، قطعا به‌دنبال بازار نبودند و فعالیت موسسه سروش چه از جهت شخصی و چه از جهت روش و منش، تعالی محور بوده است. امیدوارم موسسه سروش بتواند در حوزه نشر به‌عنوان رسانه تعالی‌محور به فعالیت خود ادامه دهد».

بعد از پایان مراسم، حاضران از نمایشگاه عکسی که مربوط به بخش‌های مختلف انتشارات  و فروشگاه سروش بود و همچنین نمایشگاه کتابی از آثار منتشر شده انتشارات سروش، بازدید کردند.
   گزارش همشهری آنلاین حاکیست که درلابلای مراسم هم نماآهنگهایی از فعالیتهای انتشارات سروش در بخشهای مختلف نشر به نمایش گذاشته شد.

آخرین ناشری که از سوی سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران مورد تقدیر قرار می گیرد دفتر نشر فرهنگ اسلامی است که مراسم آن درساعت 15 تا 17 شنبه ( دوم دی ماه) در فرهنگسرای دانشجو برگزار می شود .

کد خبر 11560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز