مدیرکل ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی گفت: پرونده «آیین باران‌خواهی» برای ثبت جهانی در فهرست میراث ناملموس ۲۰۱۴ سازمان یونسکو پیشنهاد شد.


به گفته فرهاد نظری، قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی در نامه‌ای به یونسکو، پرونده آیین باران‌خواهی را از میان 11پرونده‌ای که ایران پیش از این به اجلاس میراث ناملموس یونسکو پیشنهاد داده بود، برای ثبت جهانی در سال 2014 معرفی کرد. وی با اعلام اینکه عنوان این پرونده تا فرا رسیدن زمان برگزاری اجلاس 2014 دقیق‌تر می‌شود، افزود: ایران موظف است از میان پرونده‌هایی که پیش از این به یونسکو برای ثبت جهانی پیشنهاد داده، یک پرونده را برای ثبت معرفی کند.

بنابراین در جلسه‌ای با حضور کارشناسان میراث معنوی، به این نتیجه رسیدیم که پرونده آیین باران‌خواهی قابلیت بهتری برای ثبت جهانی در فهرست میراث ناملموس ایران دارد.نظری گفت: پرونده‌های میراث ناملموس دیگری نیز برای ثبت جهانی تهیه شده و به‌عنوان پیشنهاد برای ثبت در فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو ارائه می‌شود.

پرونده‌های خیمه شب بازی، روش پخت نان‌های سنتی اقوام ایرانی، مهارت‌های راهیابی در ایران و کشاورزی سنتی در ایران از دیگر پرونده‌هایی هستند که در سال‌های گذشته برای ثبت در فهرست میراث ناملموس جهان به یونسکو ارائه شده‌اند.

کد خبر 241016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز