همشهری‌آنلاین: حمید کشمیرشکن در کتاب هنر معاصر ایران: دیدگاه‌هایی نوین که به تازگی منتشر شده به تاریخ هنر ایرانی در طی ۱۵۰ سال گذشته و آنچه در هنر امروز ایران جریان دارد پرداخته است.

معرفی جریان‌های هنری ۱۵۰ سال گذشته در کتاب هنر معاصر ایران

به گزارش هنرآنلاین، هنر معاصر ایران: دیدگاه‌هایی نوین عنوان تازه‌ترین کتاب حمید کشمیرشکن است که به تازگی از سوی انتشارات ساکی بوکز (Saqi Books) به زبان انگلیسی منتشر شده است.

این کتاب همزمان با چهاردهمین حراج کریستیز معرفی شد و مدیران این حراج از دکتر حمید کشمیرشکن، هنرشناس ایرانى دعوت کردند تا مطالبی درباره تازه‌ترین کتابش را پیش از مراسم افتتاحیه حراج به حاضرین ارائه کند.

در این مراسم که یک ساعت قبل از مراسم افتتاحیه عمومى حراج کریستیز برگزار شد، دکتر کشمیرشکن توضیحات مبسوطى درباره آغاز جریان هنر نوین در ایران از کمال‌الملک و مدرسه دارالفنون ارائه داد و بحثش را تا دوران فعلى ورهنمون شدن به آثار هنر معاصر، فهرست‌وار تعمیم داد که با استقبال خوب حاضرین همراه بود.

ناشر کتاب هنر معاصر ایران: دیدگاههایی نوین در مقدمه خود درباره کتاب چنین آورده است: هنرمندان ایرانی در حال خلق کردن شماری از تفکر برانگیزانه‌ترین و اندیشمندانه‌ترین آثار هنری جهان امروز ما بوده‌اند. هنر ایرانی در قرون بیستم و بیست و یکم با پیچیدگی، نوآوری و اندیشه‌ورزی، بینشی تازه را از فرهنگ و جامعه‌ ای ارائه می‌دهد که در غرب مورد بدفهمی بسیار قرار گرفته است.

معرفی جریان‌های هنری ۱۵۰ سال گذشته در کتاب هنر معاصر ایران

در این بررسیِ جامع و نوین، حمید کشمیرشکن پویایی موجود در هنرمندان ایرانی و مواجهه ایشان با گذشته فرهنگی و نیز مسایلی چون معاصریت و خصوصیات فرهنگی را مورد توجه قرار می‌دهد. او ادعا می‌کند که سده بیستم، به طور مشخص، دوره‌ای شاخص در هنر و فرهنگ ایرانی را ثبت کرد. در این دوره بود که میراث سنت و مدرنیسم مورد بررسی انتقادی قرار گرفته و روابط و دلمشغولی‌های هنری خود را به شکلی تفکیک‌ناپذیر با روابط ایدئولوژیک ظاهر کردند؛ روابطی که تا امروز نیز تداوم یافته است.

همچنین صاحبنظران بین‌المللی مطالبی را درباره این کتاب نگاشته‌اند.

دکتر ونیشا پورتر (کیورتور هنر معاصر خاورمیانه، موزه بریتانیا) هم درباره کتاب می‌نویسد: این اثر استادانه محصول پژوهشی عمیق است که با فصاحت و غنای شگفت‌آور هنر مدرن و معاصر ایران را نشان می‌دهد. کشمیرشکن به شکلی روش‌مند روایتی جذاب، نموداری از توسعه گرایش‌های هنری، همراه با برجسته ساختن هنرمندان، جریان‌ها و مباحث کلیدی را بنا می‌کند و ما را به هنر امروز ایران که هنری بسیار متعهد است رهنمون می‌شود.

پروفسور جیمز الن (دانشگاه آکسفورد) در مطلبی درباره این کتاب آورده است:"حمید کشمیرشکن کتابی بسیار جذاب، پرمعنی و برانگیزاننده اندیشه نوشته است که این اجازه را به ما می‌دهد تا برای اولین بار تاریخ هنر ایرانی را در طی 150 سال گذشته ردیابی کنیم و آنچه را در هنر امروز ایران در حال وقوع است نیز درک کنیم.

پروفسور حمید دباشی (دانشگاه کلمبیا) نیز این کتاب را چنین توصیف می کند: هنر معاصر ایران: دیدگاه‌هایی نوین کتابی الهام بخش است که مشابه آن را نمی‌توان یافت و یا نمونه‌ای بهتر از آن را سراغ گرفت. دکتر کشمیرشکن که استادی خبره همراه با دانشی دایره‌المعارفی از موضوع خود است، به عنوان مورخ توانای هنر معاصر ایران پدیدار گشته است.

کتاب هنر معاصر ایران: دیدگاههایی نوین در 352 صفحه، 375 تصویر رنگی، چاپ چهار رنگ و جلد نفیس گالینگور در اختیار علاقمندان به هنرهای تجسمی قرار گرفته است.

کد خبر 241002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز