همشهری آنلاین: کتاب «سینمای مستند صنعتی ایران» نوشته محمدسعید محصصی، با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف منتشر شد.

کتاب

به گزارش فارس، این کتاب از دو بخش «شناخت فیلم مستند صنعتی» و «بررسی تاریخی/ تحلیلی سینمای مستند صنعتی ایران» تشکیل شده است.

فصل اول این کتاب به تعریف کلاسیک از فیلم مستند صنعتی می‌پردازد و فصل دوم مروری بر نحوه پیدایش مستند صنعتی در ایران و صنعت نفت دارد.

در بخشی از مقدمه کتاب «سینمای مستند صنعتی ایران» به قلم محمد تهامی نژاد آمده است: فیلم صنعتی سرانجام آموخت که باید بر موضوع مورد توافق با صاحب کار متمرکز باشد و گرایش خود را تعیین کند.

چنین فیلمی (کوتاه یا بلند) محملی برای کندو کاوهای اجتماعی و زیبایی شناختی بوده است. فیلم های کوتاه صنعتی در دوران آوانگارد با تمرکز بر تکنیک و شکل عالی ساخته می‌شدند و در شیوه شناسی بیل نیکولز، در رده مستندهای شاعرانه قرار می‌گیرند.

این نوع فیلم در دهه های 1920 و 30 میلادی شکوه انسان دوران مدرن را بازتاب می‌داد و فیلم کوتاه هنری بود؛ اما جدا از این تمایلات زیبایی شناسانه، آن چه اهمیت دارد همان ذهنیت مدرن و نقد عصر مدرن است و سینمای مستند صنعتی می‌تواند در حد خود، در تحقق بخشیدن به آن بسیار کارساز باشد.

به دلیل این نوشتن درباره این سینما و کارکردهایش دارای اهمیت والایی است.

این کتاب در 1000 نسخه منتشر شده و با قیمت 10000 تومان در کتابفروشی های معتبر در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

کد خبر 249643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز