همشهری‌آنلاین: ترجمه کتاب بازاندیشی تمدن، ارتباطات و ترور در دهکده جهانی آخرین اثر مرحوم پروفسور مجید تهرانیان توسط انتشارات سیمای شرق وارد بازار کتاب شد.

بازاندیشی تمدن، ارتباطات و ترور در دهکده جهانی

به گزارش روابط عمومی انتشارات سیمای شرق، داود آقا رفیعی و مرجان اردشیرزاده مترجمان این کتاب بوده، دکتر حسام الدین آشنا برای آن مقدمه نوشته و ویراستاری تخصصی کتاب نیز بر عهده دکترغلامرضا آذری بوده است.

بخش اول کتاب به مشکلات عصر حاضر از منظر طولانی و ناهموار بودن فرآیند انتقال از تمدن کوچ‌نشینی به روستانشینی، تجارتی، صنعتی و دیجیتال می‌پردازد. این بخش هر لایه از تمدن و نقش آن در تغییرات شیوه‌های تولید، مشروعیت یافتن و ارتباطات را نیز بررسی می‌کند.

بخش دوم بر مشکلات فعلی ناشی از تروریسم تمرکز دارد. در این بخش انواع تروریسم شامل ساختاری، هسته‌ای، دولتی، وابسته به منتظران مسیح، هرج و مرج و تضاد‌گرایی بررسی می‌شود.

در بخش سوم نگاهی به مشکلات ناشی از اعمال قدرت جهانی می‌شود که هم اکنون وجود دارد.

در فصل چهارم تمرکز بر روزنامه‌نگاری صلح به عنوان یک دیدگاه رسانه‌ای است که در آن می‌توان به افزایش درک بین‌المللی و مدنیت جهانی امید داشت. برای رسیدن به چنین هدفی، این فصل از کتاب در برابر انحصار 9 گروه فراملی که رسانه‌های جهانی را در کنترل خود دارند، به کثرت‌گرایی در نظام رسانه‌ای ملی و بین‌المللی رای می‌دهد.

فصل پنجم به برخی از مشکلات همیشگی انسان‌ها نگاه می‌کند. شکی نیست که تمدن، بدون نیروهای مخرب در طبیعت بشری می‌تواند کامل باشد.

فصل ششم به مشکلات معنویت در وضعیت نامناسب جدایی و اتمیزه شدن انسان‌ها، نژادگرایی و اغتشاش جهانی می‌پردازد.

در فصل هفتم به کمک فرضیه کتاب و دیگر تعابیر دوره بعد از جنگ سرد شامل نظریات دیوید ‌هاروی، فرانسیس فوکویاما، بنیامین باربر، ساموئل‌ هانتینگتون، میشل ‌هاردت، آنتونیو نگری، طارق علی و روبرت دبلیو کاکس به نتیجه‌گیری پرداخته می‌شود. به رغم برخی پیشگویی‌ها مبنی بر آمدن دوره‌های تاریک، تمدن پایانی ندارد. این سیاه‌نمایی را فقط تا حدودی می‌توان جدی تلقی کرد. ممکن است این روند دموکراتیک همانند آنچه انحراف فاشیسم ایجاد کرد مشکلاتی ایجاد کند، اما سرانجام خانواده بشر بر همه موانع فائق خواهد آمد. اگر این‌گونه نشد، انواع و شیوه‌های دیگر مدنیت آغاز خواهد شد.

دکتر حسام الدین آشنا در بخشی از مقدمه خود در این کتاب آورده است: زنده یاد دکتر مجید تهرانیان (1316-1391) در این اثر منظری ترکیبی را برای تمدن شناسی برگزیده است‌. این ترکیب حاصل عمری آموزش، پژوهش و سیر در آفاق و انفس است. او در تمدن اسلامی- ایرانی متولد شده و در کودکی و نوجوانی به واسطه زیست در خاندانی خراسانی- تهرانی با صبغه‌ای ادیب‌پرور و برخوردار، کوله‌بار پرمحتوایی از آن برگرفته است.

در جوانی تمدن مسیحی‌- یهودی را در بالاترین قله‌های آن آموخته، زیسته و مورد کنکاش قرار داده است. در میان سالی به وطن بازگشته و در فرهنگ بومی خود تامل همراه با کنش‌گری فرهنگی و ارتباطی را تجربه کرده و پس از یک دهه حضور پر بار و شکوفا در ایران به مهاجرت خود خواسته دست زده است.

مهاجرت در پنجمین دهه زندگی او را به تاملاتی جدی‌تر در کار دین و دنیا وا داشت. درک گفت‌وگویی تمدن شرقی- بودایی در دهه‌های آخر زندگی از او مسافر/ زائری ساخت که تفاوت‌های انسان‌ها را کم‌رنگ‌تر و شباهت‌ها را پررنگ‌تر می‌دید.

عبور از تعلقات دنیوی از او نیایش‌گری جهان وطن ساخته بود که می‌توانست در خشت‌های خام ارگ بم و چیپ‌ست‌های پیچیده سیلیکون ولی، انسان مختار، مسئول و آزاد اندیش را بیابد و ستایش کند.

این کتاب در تیراژ 1000 نسخه با قیمت 24 هزار تومان توسط انتشارات سیمای شرق منتشر و از طریق سایت www.prshop.ir و تلفن 38880745 نیز برای متقاضیان ارسال می‌شود.

کد خبر 235611
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز