یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه گروهی ۹ نقاش جوان با عنوان "مکثار" در گالری شکوه در حال برگزاری است.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، در این نمایشگاه آثاری از بیتا وکیلی، داریوش قره زاد، سعید احمد زاده، نسترن سیف الله زاده،
بهناز جلالی، شیما خشخاشی، ماتیسا کازرونی، سارا نیرو بخش، الهام یزدانیان به روی دیوار رفته است که هر یک از آنها بنا به سبک و سیاق نقاش حرف های متفاوتی برای گفتن دارند.

گفتمان، وجه قالب آثار نمایشگاه «مکثار» و انتخاب این عنوان که به معنی سخن بسیار است، مخاطب را به بازخوانی هر چه بیشتر آثار این نمایشگاه فرا می‌خواند.

این عنوان تاکیدی بر معاصر بودن این مجموعه و بر جنبه مفهومی آن صحه می‌گذارد. در این نمایشگاه از هر یک از هنرمندان یک اثر از تازه ترین آثارشان به نمایش گذاشته شده است.

داریوش قره زاد یکی از فعال ترین نقاشان جوان ایران که در حراجی های معتبر بین المللی موفقیت های مستمری به دست آورده با اثری از مجموعه «هویت ملی» با تکنیک اکریلیک روی بوم و با ابعاد 150×175 در این نمایشگاه حضور دارد.

او در مورد این نمایشگاه گفت: سطح کیفی آثار در این نمایشگاه بالاست و شاهد آثار ارزشمندی از هنرمندان جوان در این نمایشگاه هستیم.

بیشتر آثار ارائه شده خوانش مناسبی از نظر معنایی با عنوان «مکثار» دارند.

او در مورد اثری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است، گفت:این اثر از مجموعه «هویت ملی» است که دو ماه پیش آن را به تصویر کشیده ام.

در آثار این مجموعه به نوعی تیپ نگاری کرده ام و هویت زنان را با پوشش هایی که در سطح جامعه با آن ظاهر می‌شوند را در کنار هم به تماشا گذاشته ام.

آثار این مجموعه در عین حال که شبیه به هم اند اما فرم های مختلف از هم دارند و چینش کاراکترها در هر اثر متفاوت است.

تکراری بودن کاراکترها خود نشان دهنده پاپ آرت بودن آن و مسائلی که در جوامع مدرن وجود دارد هست.

این آثار در واقع کنتراستی بین سنت و مدرنیته و فضاهای سنتی و امروزی را شامل می‌شوند.

او در مورد مراحل خلق آثارش اضافه کرد: ابتدا از سوژه های مورد نظر عکس می‌گیرم و بعد به صورت گرافیتی با کامپیوتر بر روی آنها کار می‌کنم و آن ها را به این صورت بر روی بوم ترسیم می‌کنم.

سعید احمد زاده که تاکنون در چهار نمایشگاه انفرادی و 40 نمایشگاه گروهی در ایران، فرانسه، دوبی شرکت داشته، یک اثر از مجموعه «ساخت ایران» را در این نمایشگاه ارائه داده است.

او در این آثار به روز بودن نسلی را به تصویر کشیده که خود محور هستند و در این آثار از شعر و کلماتی که بار معنایی پاپ و اجتماعی دارد بهره گرفته است.

او در مورد این نمایشگاه گفت: با آنکه بعضی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه تازه به صورت حرفه ای وارد این فضا شده اند اما می‌توان گفت که سطح آثاری که ارائه داده اند بالا است.

نسترن سیف الله زاده که تاکنون در چند نمایشگاه موفق گروهی در مسکو و تهران شرکت کرده است با اثری بدون عنوان از مجموعه «ایستادگی بهایی دارد» در این نمایشگاه حضور دارد.

او در مورد این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه هنرمندان خوبی با سبک کاری متفاوت از هم و تفکرات مختلف گرد هم آمدند اما آثار ارائه شده در نمایشگاه «مکثار» به نوعی همه با هم مرتبط هستند.

سیف الله زاده در مورد اثری که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: این اثر متعلق به مجموعه «ایستادگی بهایی دارد» است.

همیشه موقعیت زنان در دنیای قدیم و امروز فکرم را به چالش می‌طلبد. در این میان نقش زنان و عکس العمل جامعه موضوعی است که برایم ابهام آفرین بوده است.

در آثار جدیدم این دل مشغولی همیشگی را روایت می‌کنم و ایستادگی در مقابل این عکس العمل هایی که محیط پیرامون ایجاد می‌کند مفهوم این دوره از کارهایم می‌باشد که این مفهوم را به صراحت در عنوان این مجموعه کاری بیان کرده ام.

شیما خشخاشی که با اثری اکریلیک و ورق نقره روی بوم با ابعاد 100×120 در این نمایشگاه شرکت کرده است، گفت: آثار این نمایشگاه در حین تفاوت، بیان مشترک دارند و هر هنرمند از زاویه نگاه خودش توانسته به موضوع بپردازد و آثاری در خور توجه با سطح کیفی بالا را ارائه دهد.

او در مورد اثر «بدون عنوان» که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است، گفت: این اثر از نظر مفهومی در ادامه آثار قبلی ام می‌باشد، فضای نقاشی هایم معمولا بین آب و خشکی است.

در این اثر از المان هایی مانند جلبک و عروس دریایی استفاده کرده ام.

محمود نورایی منتقد هنری در بخش هایی از بروشور نمایشگاه آورده است: نگاه به زمین از ارتفاع در اثر بیتا وکیلی؛ المان دیوار و زنانی که بر روی آن نقش بسته اند در اثر داریوش قره زاد؛ تاریک و روشنی فضایی که گرد و غبار مرور زمان بر آن نشسته در اثر الهام یزدانیان، روایت بصری جدید در اثر ماتیسا کازرونی، سرخوردگی و ایستادگی زنانه در پس زمینه اغتشاشات اجتماعی در اثر نسترن سیف الله زاده؛ ابعاد مفهومی «ساخت ایران» سعید احمد زاده، خلسه و خواب زدگی، اثر سارا نیرو بخش، جهان رویا گونه اثر شیما خشخاشی و نگارها و موتیف های ایرانی در گستره تونالیته رنگ قرمز اثر بهناز جلالی؛ جملگی این آشنا پنداری را پیش روی مخاطب می‌گذارند و مخاطب را به فضای اندیشه اش ارجاع می‌دهد تا در این آثار بازتاب نگاه خود را از دریچه نگاه بصری این هنرمندان بازخوانی کند.

نمایشگاه گروهی نقاشی «مکثار» تا 20 آذرماه در گالری شکوه برپا است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از این آثار در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، کوچه سلیمی (شمالی)، کوچه امیر نوری، شماره 19 دیدن کنند.

کد خبر 240752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز