دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

ماهور نبوی نژاد : کیماماندا انگوزی آدیچی، نویسنده جوان نیجریه برنده جایزه ادبی «اورنج» در بخش رمان شد.

آدیچی 29 ساله، جوان‌ترین برنده این جایزه و اولین فردی است که از قاره آفریقا جایزه اورنج  را از آن خود می‌کند.

او این جایزه را به خاطر نگارش رمان «نیمی از خورشید زرد» دریافت کرده است. رمان نیمی از خورشید زرد به حوادث و وقایع جنگ بیافران آفریقا در دهه 1960 می‌پردازد. آدیچی درباره موضوع رمانش می‌گوید:«هر دو پدربزرگ‌های من در این جنگ کشته شدند و نوشتن این رمان تلاش من بود برای جلوگیری از فراموش شدن این حادثه تاریخی».

این کتاب سه شخصیت اصلی دارد: یک پسربچه، یک زن پولدار نیجریه‌ای و یک نویسنده انگلیسی که در نیجریه زندگی می‌کند و روابط و زندگی آن‌ها بر جنگ بیافران تاثیر می‌گذارد. نام این اثر نیز از پرچم جمهوری کوتاه مدت بیافران گرفته شده است. آدیچی در مراسم دریافت این جایزه که هفته گذشته در لندن برگزار شد، ضمن ادای احترام به دو نویسنده آفریقایی: چینوآ آچبه و وله سوینکا گفت:«استعدادهای نویسندگی بسیاری در آفریقا به ویژه نیجریه و کنیا وجود دارد اما به دلیل زیربنای ضعیف قدرت رشد و نمو ندارند. در آفریقا نظام آموزشی که نوشتن را تشویق کند و به ادبیات بها بدهد، وجود ندارد.»

در این مراسم موریل گری، رئیس هیئت داوران جایزه اورنج صحبت کرد و رمانی نیمی از خورشید زرد را یک اثر جذاب و گیرا  خواند و گفت:«این اثر نه تنها به دلیل پرداخت دقیق و کامل در موضوع بلکه به دلیل روایت درخشان و منحصر به فرد، تعجب‌برانگیز است.»آدیچی پس از دریافت این جایزه 30 هزار پوندی در گفتگویی با خبرنگار بی‌بی‌سی گفت:«از دریافت این جایزه غافل‌گیر شدم و ناگهان فکر کردم، این بوسه مرگ است.» این نویسنده جوان در سال 1977 در جنوب شرقی نیجریه به دنیا آمد.

در دانشگاه شهر انسوکا درس خواند و از دانشگاه جان هاپکینز آمریکا فوق لیسانس در رشته نویسندگی خلاق دریافت کرد. هم‌اکنون نیز در دانشگاه پیرینستون مقدمات رمان تدریس می‌کند و به همین ترتیب روزهایش میان آفریقا و امریکا سپری می‌شود. به گفته خودش، آدیچی از سن شش سالگی می‌نوشته و اولین رمان او با نام « بامیه ارغوانی» نامزد دریافت جایزه اورنج در سال 2004 شد. او در سال 2002 نیز برنده جایزه داستان کوتاه بی.بی.سی به خاطر نگارش داستان  «آن صبح طوفانی» شد. جایزه اورنج ویژه زنان است که در دو بخش رمان و نویسندگان تازه اهدا می‌شود. امسال در بخش نویسندگان تازه کارن کونلی به خاطر داستان «قفس سوسمار» برنده این جایزه شد.

کد خبر 24075

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز