همشهری آنلاین: یک عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة با اشاره به اینکه تقوا و خود نگه داری و خدا ترسی و علم و آگاهی به عواقب انحرافات جنسی راهکار مقابله با آن هستند، گفت: یعنی هرچه علم و ایمان و تقوای انسان بالاتر باشد انسان محفوظ تر است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة درمورد اینکه انحرافات جنسی از منظر قرآن و روایات چه اعمال و اقداماتی هستند؟ به خبرنگار مهر گفت: آنچه که در محدوده قواعد فقهی و شرعی بیان شده اینها مجاز است و انحراف محسوب نمی‌شود. اما اگر خارج از حدود شرعی باشد انحراف محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: گاهی تشخیص انحراف هم ناشی از این است که طرف به این مسئله جاهل است و یا نه، عالم است. این خودش در تعیین مصداق فرق می‌کند یا غرض خیلی مهم است. برای مثال نگاه به چهره نامحرم برای کسی که قصد ازدواج دارد انحراف نیست.

اما کسی که صرفاً برای التذاذ نگاه می‌کند مصداق انحراف است. مصداق‌های انحراف جنسی را باید مورد بحث قرار داد. به طور کلی نمی‌توان در مورد تمام مصادق آن توضیح داد ولی در محدوده شرع و قواعد شرعی غرایز جنسی باید ارضاء شوند.

این محقق و پژوهشگر مسائل دینی و فلسفی در مورد اینکه راهکارهای قرآن برای مبارزه با انحرافات جنسی چیست هم عنوان کرد: راهکار اصلی تقوا و خود نگه داری و خدا ترسی است. یعنی هر چه ایمان و تقوای انسان بالاتر باشد انسان محفوظ تر است. کسی که مومن است و اعتقاد مذهبی دارد در برابر انحرافات جنسی حالت خوف و هراسی دارد که او را حفظ می‌کند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة یادآور شد: نکته دیگر علم و دانش است. بسیاری از جوانان و یا غیرجوانان که دچار انحراف جنسی می‌شوند علم به عواقب آن ندارند و در دام انحرافات جنسی قرار می‌گیرند و بعد به عواقبی گرفتار می‌شوند که پشیمان می‌شوند. ولی هیچ راه خروجی ندارند. بنابراین علم و آگاهی نقش بسیار تعیین کننده‌ای در جلوگیری از انحرافات جنسی دارند.

این محقق و پژوهشگر مسائل دینی و فلسفی در مورد اینکه چگونه می توان با برخی از انحرافات جنسی که متأسفانه غرب به بهانه حقوق بشر و آزادی آنها را تأیید و تبلیغ می کند مبارزه کرد گفت: یک راه مبارزه با آن مطالعه بیشتر است و دیگری هم تقویت همان بنیه دینی و مذهبی و تقوا و کفّ نفس در جوانهاست. راه دیگرش که این راه اقدام عملی لازم دارد این است که زمینه های ازدواج در سنین پائین را برای جوانان فراهم کنیم.

به هر حال شهوت جنسی قویترین غریزه و شهوت و میلی است که در جوان وجود دارد. اگر زمینه‌های اشباع و ارضای مشروع آن در جامعه فراهم نشود به انحراف کشیده می شود. این مسئله با تعارف و شوخی و اینها حل نمی شود و باید اقدام عملی صورت بگیرد و زمینه‌های تشکیل خانواده و ازدواج جوانان فراهم شود. این مسئله اقدامات دولت و حکومتی لازم دارد مثل تأمین مسکن و اشتغال و حقوق و برآورده کردن نیازهای اولیه تشکیل زندگی مثل جهیزیه و امثال اینها. باید یک فکر اساسی در این خصوص برای جوانان شود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در مورد اینکه اصولاً چقدر باید انحرافات جنسی را در جامعه جدی گرفت و با روشی هدفمند و نه تابوشکنی با آن مقابله کرد هم گفت: اکثر مشکلات اجتماعی و نابسامانی ها و معضلات روحی و روانی جوانها ریشه در مسائل جنسی دارد.

اگر قتل‌ها، اعتیادها، سرخوردگی ها و افسردگی ها را ریشه یابی کنیم ریشه بیشتر آنها به همین مسائل جنسی بر می

گردد. کسی که نیاز جنسی دارد و به هر دلیلی نمی تواند آن را برآورده کند فکرش به سمت راه های انحرافی می رود و خود را دزدکی اشباع و ارضاء می‌کند.

باب دوستی‌ها و رفاقت های خیابانی برایش باز می شود یا عاشق می شود و برای اینکه نمی تواند به معشوقه اش برسد باعث افسرده می شود. افسردگی باعث روی آوردن او به مواد مخدر می شود زیرا می خواهد غصه اش را تخدیر کند و خودش را راحت کند و همینطور زنجیره وار مفاسد اجتماعی یکی پس از دیگری او را گرفتار می‌کند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در پایان یادآور شد: ریشه این نابسامانی ها به عدم اشباع و ارضای غرایز جنسی و امیال شهوانی بر می‌گردد که اگر برای این مسئله فکری برای جوانان نشود باب بسیاری از معضلات اجتماعی و اخلاقی باز خواهند ماند.

کد خبر 240421
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز