همشهری آنلاین: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: زیارت اربعین مضامین عالیه‌ای دارد و یک دوره حکمت، فلسفه، امر به معروف و نهی از منکر در آن است.

پیشوایی

حجت‌الاسلام والمسلمین پیشوایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قم با اشاره به این‌که «در آستانه اربعین امام حسین(ع) قرار داریم» گفت: سفر عتبات عالیات و زیارت اربعین زیارت واردی است و در روایات نیز سفارش و این زیارت از علائم مومن دانسته شده است.

وی با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) مبنی بر علائم و نشانه‌های مومن تصریح کرد: ایشان در روایتی چند چیز را نشانه مومن دانسته که از جمله آن 51 رکعت نماز (شامل 17 رکعت واجبات و مابقی مستحبات و نوافل)، پیشانی بر خاک نهادن، جهر به بسم‌الله و زیارت اربعین است.

پیشوایی تصریح کرد: زیارت اربعین مضامین عالیه‌ای دارد و فلسفه شهادت امام حسین(ع) است و مطالبی مانند خروج از مدینه، خطبه‌های بین راه، اسارت و ... در آن مطرح شده و یک دوره حکمت، فلسفه، امر به معروف و نهی از منکر و ... است.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که «عده‌ای با پای پیاده به این سفر مشرف و خستگی زیادی را متحمل می‌شوند» اظهار کرد: البته زوار نباید از این موضوع و اصل زیارت و حقیقت آن به علت خستگی غافل شوند.

وی با بیان این‌که «شیعه باید تابع آداب و رفتار ائمه(ع) باشد» عنوان کرد: رفتار و منش زوار باید نشانگر فرهنگ تشیع باشد و کاری نکنند که انگشت‌نما شوند و باید با حفظ حرمت بروند و بازگردند.

پیشوایی همچنین با اشاره به سفر عمره تصریح کرد: مخصوصا در سفر عمره، زوار باید مراقبت بیشتری داشته باشند و بهانه به دست دشمنان ندهند؛ ما هر قدر هم دلیل از آیات و روایات و ... بیاوریم و بازگو کنیم وهابیت روی حرف خودشان هستند و پافشاری بر عقیده باطلشان دارند و در 99 درصد موارد بحث کردن با آنان به علت بی منطق بودن باعث درگیری می‌شود لذا زئران باید از این کار پرهیز کنند.

وی ادامه داد: اگر اجازه دادند که زیارتنامه و مفاتیح به اماکن زیارتی ببریم بهتر ولی اگر نگذاشتند و اجازه ندادند نباید خود را مقید به این کنیم که به زور ببریم بلکه می‌توانیم در هتل و محل اقامت هم آن را به نیت اماکن بخوانیم.

وی تاکید کرد: زائران باید وقار و متانت شیعه را حفظ کنند و از علما و مراجع و بزرگان الگو بگیرند آیا این بزرگواران برخی رفتارهایی که زوار ما انجام می‌دهند را انجام داده و یا تایید کرده‌اند، لذا باید به این موضوع توجه کنیم که رفتار هر یک از زوار شیعه باید برای همه مسلمانان الگو باشد.

کد خبر 241299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز