سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماینده ولی فقیه در امور افغانستان با بیان اینکه اگر اسلام به همان صورتی که پیامبر(ص) از سوی خداوند آن را ابلاغ فرمود، پیش می رفت نبایستی خرافات وارد دین می شد، گفت:

حجت الاسلام حسین ابراهیمی

مشکل اصلی ما این است که از ابتدای رحلت پیامبر(ص) هدایت و رهبری امت دچار تشتت و اختلاف شد در نتیجه حدیث جعل شد، تاریخ انحراف پیدا کرد و بعد از این جریانات مشاهده می کنیم که در هر یک از مذاهب یکسری از افراطها به وجود آمد.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمینه های ایجاد خرافات دینی گفت: اگر اسلام به همان صورتی که پیامبر(ص) از سوی خداوند آن را ابلاغ فرمود، پیش می رفت نبایستی خرافات وارد دین می شد اما از آنجا که پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) مسئله هدایت امت دچار مشکل شد در نتیجه اختلافات آغاز شد و این اختلافات رخنه هایی را برای افراد بدعت گذار فراهم کرد و لذا مسائل زیادی به وجود آمد. روایتی از حضرت زهرا(س) وجود دارد که فرمود: اگر مردم از ولایت امیرالمؤمنین(ع) تبعیت می کردند حتی بین دو نفر از امت دعوا و اختلاف هم نمی شد. از این سخن حضرت برمی‌آید که این اختلاف، اختلاف اعتقادی و مذهبی نیست بلکه اشاره به انحراف امت اسلامی دارد.

وی افزود: بنابراین مشکل اصلی ما این است که از ابتدای رحلت پیامبر(ص) هدایت و رهبری امت دچار تشتت و اختلاف شد در نتیجه حدیث جعل شد، تاریخ انحراف پیدا کرد و بعد از این جریانات مشاهده می کنیم که در هر یک از مذاهب یکسری از افراطها به وجود آمد. از معصوم سؤال شد که بدعت چیست، حضرت فرمود: آنچه مخالف با کتاب و سنت باشد. هر چیزی که خلاف قرآن و خلافت منویات و رفتار و سیره رسول گرامی اسلام(ص) انجام گیرد بدعت هست.

نماینده ولی فقیه در امور افغانستان یادآور شد: با نگاهی به تاریخ اسلام و انحراف امت اسلامی پس از رحلت پیامبر(ص)، طبق حدیث نبوی امروز امت اسلام 73 گروه شده است در حالیکه راه یکی، امت یکی و رهبر یکی است. با ایجاد این 73 گروه، 73 روش و منش در جامعه به وجود آمد لذا بخش عمده این حرکتها، خرافات و انحرافات را در پی دارد و اینها جامعه اسلامی را از شیعه و سنی فراگرفته است که برای رفع این خرافات علما و اندیشمندان اسلامی باید تلاش کنند.

ابراهیمی با اشاره به ورود خرافات در مذهب شیعه، یادآور شد: خود مذهب شیعه نیز به چند گروه منشعب شد از جمله شیعه اسماعیلی، واقفیه، فطحیه، شیعه زیدیه و شیعه اثنی عشری که در بین هر کدام از آنها خرافات وجود دارد. اما درباره شیعه اثنی عشری مشکلی به وجود آمده است که عمدتا در عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)است که برخی به خاطر محبوبیت آن حضرت در میان مردم می خواهند به عنوان وسیله از وجود مقدس امام حسین(ع) استفاده کنند و هدف این گروه این نبوده است که عزای امام حسین(ع) را برای رضای خدا و آنچه امام صادق(ع) فرمود که "من بکی او ابکی او تباکی وجبت له الجنه". کسی که در عزای امام حسین بگرید یا بگریاند یا حالت گریه کردن به خود بگیرد بهشت بر او واجب است. " انجام دهند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: اهمیت و تأکید بر عزاداری شهادت امام حسین(ع) دایره خرافات را گسترده کرده است و برخی اشعار خرافی، بدعت را در میان مردم اشاعه می دهند که مرحوم شهید مطهری در حماسه حسینی عمدتا به این بحث پرداخته است یا زمانی بود که تمثال و شمایل ائمه اطهار(ع) رواج پیدا کرد که خوشبختانه با روشنگری این مسائل جمع شد اما برخی برای جمع کردن مردم شیپور، سرنا و طبل و ... زدند و در نهایت آلات لهو و لعب را در عزاداری امام حسین(ع) به کار گرفتند که همه اینها خرافات است. عزاداری باید بر اساس موازینی که در سیره اهل بیت(ع) بوده است، اجرا شود که بهترین آن مقتل خوانی است که «لهوف» سید بن طاووس یا کتاب دو جلدی مرحوم « محسن الامین» با عنوان « مجالس اهل السنة» از جمله آنها به شمار می رود.

وی تأکید کرد: عمده ورود خرافات در میان شیعه به دو بزرگوار برمی گردد یکی امیرالمؤمنین(ع) که در مورد ایشان برخی غلو می کنند که خود حضرت با این مسئله برخورد کردند و در سفری که امیرالمؤمنین(ع) داشتند، دیدند که عده ای به دنبالشان به راه افتادند و تعدادی به سجده افتادند اما حضرت با آنها برخورد کرد و از این کارها برحذر داشت.

یکی دیگر از فضاهایی که امکان ورود خرافات دینی را در شیعه افزایش می دهد، عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) است. متأسفانه عملکرد شیعه در عزاداری آقا امام حسین(ع) برای تکفیری ها وهابی ها و دشمنان اسلام و تشیع سوژه شده است و آنها با فیلمهایی که از این مجالس در شبکه های مجازی قرار می دهند زمینه توهین به شیعیان و اهل بیت(ع) را ایجاد می کنند.

نکته دیگری که باید اشاره کنم خود مداحان هستند، عمده مداحان ما خوبند و خدمت می کنند اما برخی هستند که با سخنان و حرکات سخیف، حیثیت مداحان خوب را هم زیر سؤال می برند که باید در این مورد هم به روشنگری مردم بپردازیم.

حجت الاسلام ابراهیمی در پاسخ به این سؤال که نوع مواجه با خرافات دینی باید به چه شکلی باشد که به باورهای دینی مردم خدشه ای وارد نشود؟ گفت: الان خوشبختانه چند سالی است که علما و مراجع و وعاظ تأکید دارند که این خرافات کم کم حذف شود و این یک حرکت امتی می خواهد و نه ملی. و همه شیعیان باید در این مسیر تلاش کنند و با عزم و اراده حکومتی این تلاش ادامه پیدا کند تا فرهنگ ترویج خرافه افکنی به فرهنگ واقعی علوی و حسینی تبدیل شود و آن را برای مردم تبیین کنند.

کد خبر 237735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز