همشهری آنلاین: رئیس مرکز تخصصی مهدویت گفت: هرکس در هر مقام و موقعیتی افراط، بی‌رحمی، سنگدلی، خشونت و برخوردهای ناهنجار را در پیش بگیرد این رویه با روح دین ناسازگار است.

حجت الاسلام کباسی

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به این‌که «طبق روایتی از پیامبر خدا(ص) اگر علما و امرای ملت اصلاح شوند جامعه آنان اصلاح می‌شود» افزود: مردم به هر تقدیر و به هر شکل از دو طایفه نقش‌پذیر هستند که یکی علما و دیگری امرا هستند و اگر آنها انسان‌های خوش‌اخلاق باشند جامعه به سمت خوش‌اخلاقی خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: این جمله حکیمانه‌ای است که گفته شده مردم بر دین فرمانروایان خود هستند. این یعنی خلق و خو، رفتار، منش و کردار رهبران دینی و امرای یک جامعه در اخلاق و رفتار پیروان آنها نقش آفرین است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان این‌که «بعید است یک عالم وارسته به خودی خود راه افراط، بی‌رحمی و خشونت را درپیش گیرد» گفت: اساسا چنین رویه‌ای با روح دین ناسازگار است چراکه پیامبران و انبیاء الهی همه مظاهر رحمت الهی بوده‌اند، خلق عظیم و اخلاق نیکو داشتند، لذا کسانی که مسیری خلاف آن می‌روند از روح دین، اسلام و قرآن فاصله دارند.

کلباسی تصریح کرد: امروز در جهان اسلام متأسفانه‌ عده‌ای هنوز جایگاه مهر و محبت و روح عطوفت اسلام را نشناخته‌اند و با تکفیر دیگران و مباح‌ دانستن خون آنان فجایعی به بار می‌آورند که برخی دولت‌ها نیز از این اقدامات سوءاستفاده می‌کنند.

وی ریشه اکثر خشونت‌ها و حوادثی که در جهان اسلام و حتی در میان غیرمسلمانان اتفاق می‌افتد را مباحث دینی و مذهبی عنوان کرد و گفت: علمای دینی و کسانی که محور معنوی مردم در جامعه هستند در ترویج صلح و صفا و جنگ و جدال و خشونت نقش عمده‌ای دارند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: نقش رهبران دینی چه در روند صلح و چه در بروز جنگ‌ها و از سویی دیگر در جلوگیری از وقوع جنگ و خشونت نقش غیرقابل انکار، عینی و واقعی است و به راحتی می‌توان آن را در تاریخ دنبال کرد به طوری که وقتی تاریخچه جنگ‌های صلیبی را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم برخی از علما، راهبان و کشیشان مسیحی نقش زیادی در راه‌انداختن این جنگ‌ها داشته‌اند و از آن طرف نزاع‌هایی که بین فرقه‌های مذهبی رخ می‌دهد ریشه در این اشخاص دارد.

کلباسی تاکید کرد: علما و رهبران دینی از هر فرقه و مذهبی باید بدانند ممکن است با یک جمله خون افراد زیادی به ناحق ریخته شود و این افراد مسئول این اتفاقات و فجایع هستند. بنابراین باید مراقب فتواها، موضع‌گیری‌ها و گفتارهای خود باشند که چنین اتفاقاتی به وجود نیاید.

کد خبر 241952
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز