پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه پرس تی‌وی با مایکل چوسودوفسکی، عضو مرکز تحقیقت درباره جهانی‌سازی در مونترال درباره موضوع جنگ نیابتی غرب در سوریه و دستاوردهای جدید ارتش دولت سوریه در مبارزه علیه شورشیان تحت حمایت غرب، رژیم اسراییل و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت‌‌وگو کرده است.

سوریه

آن چه در پی می‌آید برگردان این گفت‌وگو است.

  • پرس تی‌ وی: شرایط در سوریه را چگونه می‌بینید؟ کدام یک از طرف‌ها دست بالا را دارد؟

چوسودوفسکی: از گزارش‌ها معلوم است که شورشی‌ها شکست خورده‌اند. این چیزی است که مدتی است آن را دیده‌ایم. این یک پیشرفت بوده و ادامه دارد. و ما باید تاکید کنیم که این شورش عملیات تروریستی تحت حمایت امریکا ـ ناتو ـ اسراییل است که شکست خورده است. و باید بدانیم که این یک اقدام نیابتی ائتلاف نظامی غرب است که توسط ناتو و متحدانش از جمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه عضوگیری آن صورت گرفته است. ما یک اپوزیسیون شدید و یک یاغی‌گری داریم که اساسا ساخته غرب است ـ این یک اپوزیسیون جعلی است و بازوی نظامی آن تروریست‌ها هستند که مخفیانه توسط سوریس اطلاعاتی غرب حمایت و پشتیبانی می‌شود. بنابراین سوالی که اکنون باید از خود بپرسیم که البته بسیار حیاتی است این است که آیا ما به یک طرح صلح نیاز داریم یا آیا ما به صلح نیاز داریم؟ چرا که اساسا سوریه توانسته با شکست دادن این تروریست‌ها به هدف فراهم کردن شرایط برای صلح دست یافته است.

  • با توجه به طرح نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه، بلژیک، فرانسه و آلبانی به عنوان کشورهای میزبان انتخاب شده‌اند. نخست این که اهمیتی دارد که چرا این کشورها انتخاب شده‌اند و دوم این که تاثیرات جانبی نابودی این تسلیحات شیمیایی برای این کشورهای میزبان چیست؟

در زمینه موضوع تسلیحات شیمیایی سوریه این انتخاب توسط امریکا و متحدانش صورت گرفته و این کار به عنوان مکانیسمی برای انحراف توجه ‌ها از کشمکش واقعی انجام شده است. همچنین این کار به عنوان مکانیسمی برای انحراف توجه‌ها از این حقیقت صورت گرفته است که ائتلاف نظامی غرب و متحدش اسراییل که کل منطقه را تهدید می‌کند اساسا دارنده تسلیحات کشتار جمعی هستند. همزمان، جدای از موضوع تسلیحات شیمیایی ما باید آن چه را که رخ داده است ثبت کنیم. این به کارگیری جنایتکارانه تروریست‌های آزاد شده علیه یک کشور قانونی بود. ما باید یک مهلت بدون شرط علیه حمایت از این نیروهای مزدور که ائتلاف نظامی غرب تلاش خواهد کرد آنها را بازسازی کند اعلام کنیم. ما باید موضوع غرامت جنگی را مطرح کنیم چرا که اساسا این یک جنایت جنگی است و آنهایی که مسئول این جنگ هستند باید غرامت پرداخت کنند. امریکا پس از جنگ جهانی دوم در حقیقت چند کشور را نابود کرده است که از کره آغاز شد و بعد از آن ویتنام و البته افغانستان و عراق بود. آنها هرگز غرامت جنگی پرداخت نکرده‌اند. اما ما در این جا شرایطی را داریم که جنایتکاران جنگی باید معرفی شوند و طبق قوانین انسانی بین المللی محکوم شوند. بازیگران این جنایات جنگی تروریست‌های وابسته به القاعده نیستند، آنها سربازان پیاده ائتلاف نظامی غرب هستند. معماران این جنایات جنگی در بورکسل، واشنگتن، لندن، آنکارا، تل‌آویو، دوحه و ریاض هستند.

کد خبر 239589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز