چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که بحث درباره سرنوشت سلاح‌های شیمیایی سوریه و چگونگی نابودی آنها همچنان ادامه دارد، داخل کشور ضرباهنگ پیشروی‌های ارتش علیه مخالفان شدت بیشتری گرفته است.

مقام‌های دیپلماتیک غربی اعلام کردند که سازمان منع سلاح‌های کشتار جمعی در حال بررسی پیشنهادی است که براساس آن سلاح‌های شیمیایی سوریه در آب‌های بین‌المللی نابود و منهدم خواهد شد.این پیشنهاد پس از آن ارائه شد که تاکنون هیچ کشوری با انجام فرایند نابودی این سلاح‌ها در خاک خود موافقت نکرده است. پیش از این، آمریکا پیشنهاد چنین کاری را به آلبانی در جنوب شرق اروپا داده بود اما فعالان محیط‌زیست با برگزاری تظاهراتی گسترده دولت خود را به مخالفت با این پیشنهاد واداشتند.

یک مقام مسئول در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در هلند تصریح کرد که سازمان یاد شده در حال بررسی امکان انجام این اقدام در داخل یک کشتی یا روی یک سکوی دریایی است. این مقام مسئول افزود: تنها می‌دانیم که انجام چنین کاری از لحاظ فنی ممکن است، اما فعلا در این‌باره تصمیمی گرفته نشده است. کارشناسان آگاه به سلاح‌های شیمیایی معتقدند با وجود اینکه قبلا‌ ژاپن سلاح‌های شیمیایی را در دریا نابود کرده، اما انجام چنین فرایند گسترده و پیچیده‌ای، بی‌سابقه است. بنابر اعلام سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، کشور سوریه یک هزار و 300 تن مواد شیمیایی در اختیار دارد.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که از میان 2 گزینه نابودی این سلاح‌ها در داخل یک کشتی یا روی یک عرشه دریایی، گزینه نخست در اولویت قرار گرفته و به بررسی گذاشته شده است. طی روزهای گذشته و در پی مخالفت آلبانی و دیگر کشورها، اخباری درباره احتمال لغو طرح نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه منتشر شد. اما جان کری وزیر خارجه آمریکا، به‌صورت اولیه چنین اخباری را تکذیب کرد و افزود:

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تا پایان سال برای برچیدن این سلاح‌ها زمان دارد. شهریور گذشته بود که سوریه با برچیدن سلاح‌های شیمیایی‌اش موافقت کرد و به عضویت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پیوست. در پی این اقدام، بازرسان سازمان ملل از تاسیسات تولید و نگهداری سلاح شیمیایی سوریه بازدید کردند و هفته گذشته این سازمان اعلام کرد که موادشیمیایی یادشده باید تا پایان سال‌جاری میلادی از سوریه خارج و از اواخر اسفند تا میانه خرداد ماه سال آینده به‌طور کامل منهدم شود.

این دقیقا همان زمانی است که دوره ریاست‌جمهوری بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه هم پایان می‌یابد و براساس قانون اساسی سوریه، انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. برخی ناظران می‌گویند که تعیین این مهلت (تا میانه خرداد ماه) برای برچیدن سلاح‌های شیمیایی با هدف استفاده از وجود اسد در رأس قدرت برای عملی شدن این هدف صورت می‌گیرد.

به موازات تحرکات دیپلماتیک در سطح بین‌المللی، در داخل سوریه، ارتش به تحرکات و پیشروی‌های خود ادامه داد. ارتش سوریه 4 روزپیش عملیاتی گسترده را در مناطق مرزی با لبنان آغاز کرده و در حال حرکت به سمت منطقه مرزی قلمون است. ارتش سوریه می‌کوشد با به دست گرفتن کنترل شهرهای مرزی با لبنان، امکان ورود افراد مسلح یا هرگونه سلاح از لبنان به داخل خاک خود را به صفر برساند. در همین چارچوب، ارتش سوریه دیروز کنترل کامل شهر استراتژیک قاره در حومه دمشق را به‌دست گرفت.

اهمیت استراتژیک این شهر در آن است که امکان به دست گرفتن کنترل جاده بین‌المللی دمشق و حمص به سمت بیروت را فراهم می‌کند. کنترل این جاده هم باعث توقف قاچاق سلاح به داخل سوریه می‌شود. ارتش سوریه همچنین 2روز پیش کنترل 3‌روستا در حومه استان حمص را به دست گرفت و در نتیجه مسیرهای ارتباطی میان گروه‌های مسلح برای پشتیبانی لجستیک از همدیگر را قطع کرد. استان حمص در مرز با لبنان قرار گرفته و کنترل مناطق روستایی حومه آن می‌تواند مانع ارسال سلاح به داخل سوریه شود.

کد خبر 239538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز