سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جنگ و درگیری در سوریه باعث شده تا طی ۲.۵ سال گذشته حملات و انفجارها در لبنان هم گسترده شود.

درحالی‌که خشونت‌ها در سوریه ادامه دارد شبه نظامیان گروه‌های وابسته به القاعده به راحتی توانسته‌اند از این شرایط سوء‌استفاده کنند و در کشورهای همسایه دست به حملات مختلف بزنند. عراق مرگبارترین هفته‌های خود را تجربه کرده و با بحران سوریه روزی نیست که در این کشور حمله و انفجاری دیده نشود.

اکنون با انفجار انتحاری 2بمب در نزدیک سفارت ایران در بیروت بار دیگر توجه رسانه‌ها به کشیده شدن آتش سوریه به لبنان جلب شده است. از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه و به ویژه در سال جاری میلادی این کشور شاهد حملات زیادی بوده است که انفجارهایی که سفارت ایران را هدف قرار داد آخرین مورد آن به‌حساب می‌آید.

۲۳ آگوست

انفجار 2خودروی بمبگذاری شده در مقابل مسجدی در شهر طرابلس باعث کشته شدن ۴۷ نفر و زخمی شدن بیش از
۵۰۰ نفر دیگر شد. انفجار در زمانی مقابل این مسجد رخ داد که تعداد بسیار زیادی از نمازگزاران برای نمازجمعه در مسجد حاضر شده بودند.

۱۵ آگوست

منفجر شدن یک خودروی بمبگذاری‌شده در جنوب بیروت که منطقه اصلی تحت کنترل حزب‌الله به‌حساب می‌آید کشته شدن ۲۰ نفر و زخمی شدن ۲۰۰ نفر دیگر را به‌دنبال داشت. یک گروه ناشناخته سنی موسوم به عایشه‌ام المومنین مسئولیت این انفجار را پذیرفت.

۹ جولای

انفجار یک خودروی بمبگذاری شده دیگر در ضاحیه در جنوب بیروت زخمی شدن ۵۳ نفر را در این منطقه عمدتا شیعه‌نشین به‌دنبال داشت. انفجار در محل پارک خودروهای یک فروشگاه رخ داد و با وجود خسارات شدید مادی، تلفات جانی نداشت.

۲۴ ژوئن

نیروهای ارتش لبنان درگیری گسترده‌ای با نیروهای طرفدار احمد العصیر، یکی از رهبران گروه‌های مسلح سنی داشت. نیروهای مسلح این گروه در نزدیکی مسجدی در صیدون پناه گرفته بودند و درگیری میان دوطرف کشته‌شدن حداقل ۱۶ نظامی لبنان و تعداد نامشخصی از شبه نظامیان را به‌دنبال داشت. این درگیری گسترده چند روز ادامه داشت و نیروهای احمد العصیر حتی از افراد غیرنظامی به‌عنوان سپر انسانی استفاده کردند. درگیری‌ها به نزدیکی اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در صیدون هم کشیده شد؛ جایی که نیروهای گروه‌هایی مانند جند الشام و فتح‌الاسلام هم به درگیری علیه نیروهای ارتش پیوستند.

۱۴ ژوئن

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود بر ادامه حمایت از دولت سوریه در مقابل شورشیان مسلح تأکید کرد. وی اعلام کرد که با وجود آگاهی از هزینه این مسئله، موضع این گروه تغییر نخواهد کرد.

۵ ژوئن

پس از چندین روز حملات شورشیان وابسته به القاعده در مناطق مرزی لبنان در یک عملیات مهم نیروهای ارتش سوریه توانستند با کمک حزب‌الله کنترل شهر مرزی قصیر را بار دیگر به‌دست بگیرند.

۲۶ می

شلیک 2راکت در منطقه جنوبی بیروت باعث زخمی شدن حداقل ۵ نفر شد. یک راکت کارگران سوری حاضر در لبنان را هدف قرار داد و یک راکت دیگر به طبقه دوم یک آپارتمان در منطقه شیعه‌نشین اصابت کرد. وزیر کشور لبنان با حضور در محل این حمله اعلام کرد که راکت‌ها از جنوب شرقی بیروت شلیک شده‌اند.

۲۰ می

چندین نفر در درگیری‌های شهر طرابلس کشته شدند؛ درگیری‌هایی که عامل اصلی آن جنگ در سوریه توصیف شده است. در طرابلس اقلیت علوی ساکن هستند و در این درگیری‌ها که شکل فرقه‌ای به خود گرفته بود گروه‌های سنی سلاح به‌دست گرفتند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان حاضر در سوریه با رفتن به طرابلس این درگیری‌‌ها را شعله‌ور کردند.

 

کد خبر 239379
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز