چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: به‌دنبال اعلام تاریخ قطعی برگزاری کنفرانس صلح سوریه در ژنو، دیروز جزئیات بیشتری درباره شرکت‌کنندگان در این کنفرانس و همچنین محور مذاکرات منتشر شد.

در همین حال دیروز مقامات سوریه از تماس‌هایی خبر داده‌اند که از سوی غربی‌ها با آنها صورت گرفته‌است.دیروز معاون وزیر خارجه روسیه درباره شمار کشورهای شرکت‌کننده، سطح نمایندگی آنها و نیز اختلاف نظر جدی میان مخالفان سوریه درباره کنفرانس ژنو جزئیاتی را بیان کرد. این کنفرانس قرار است 22ژانویه(سوم بهمن‌ماه)در ژنو برگزار شود.

میخائیل بوگدانف در گفت‌وگو با شبکه خبری راشاتودی اعلام کرد که عنوان اصلی این کنفرانس، «توافق» خواهد بود و سقف زمانی‌اش نیز نامحدود خواهد بود. بوگدانف تصریح کرد که وزرای خارجه 30کشور در این نشست حضور خواهند یافت و قرار است فهرست کشورهای شرکت‌کننده تا پایان‌ماه آینده میلادی تسلیم سازمان ملل شود.

وی افزود: علاوه بر بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای، کشورهای بزرگ دیگری نظیر کشورهای بریکس(برزیل، چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی) هم در این نشست حضور خواهند یافت. به گفته بوگدانف، افزون بر قطعی شدن مشارکت تمام کشورهای گروه 8 ازجمله ایتالیا، ‌کانادا و ژاپن، کشورهای دیگری نظیر اسپانیا و اندونزی هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

از میان کشورهای عربی هم، علاوه بر کشورهای همجوار سوریه، موضوع مشارکت ‌کویت، قطر، الجزایر و عمان هم مطرح است، اما مشارکت عربستان در دست بررسی است.این مقام روسی درعین حال، تأکید کرد که هنوز برخی مسائل متعلق به پیش از برگزاری این نشست به‌صورت نهایی حل نشده است. بنا به اظهارات بوگدانف، قرار است نشستی مقدماتی برای نشست دوم ژنو در 20دسامبر آینده برگزار شود. در این نشست، علاوه بر اخضر‌ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه، نمایندگان 5 عضو دائمی شورای امنیت و کشورهای همجوار سوریه هم حضور می‌یابند.معاون وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که در روزهای گذشته دیدارهای جداگانه‌ای را با رهبران مخالفان ازجمله هیثم مناع، قدری جمیل، بدر جاموس و صالح مسلم برگزار کرده است. وی تصریح کرد که مخالفان قائل به راه‌حل سیاسی برای بحران هستند اما اختلاف نظر جدی با همدیگر دارند.

اما یک روز پس از نهایی شدن زمان برگزاری این نشست، دولت سوریه دیروز اعلام کرد که هیأتی رسمی را روانه این نشست خواهد کرد. یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه تصریح کرد که هیأت سوری شرکت‌کننده در این نشست برای واگذاری قدرت به ژنو نخواهد رفت. قرار است ولید المعلم وزیر خارجه سوریه ریاست این هیأت را برعهده داشته باشد. هیأت سوری علاوه بر ولید المعلم، بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و خانم بثینه شعبان مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور را هم دربرمی گیرد.

برخی رسانه‌ها موضوع شرکت بشار اسد را در نشست ژنو مطرح کرده بودند که این خبر دیروز تکذیب شد.اما در اردوگاه مخالفان، همچنان اختلاف حرف اول را می‌زند. یک روز پس از آنکه ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که ائتلاف مخالفان سوریه ریاست هیأت مخالفان را بر عهده خواهد گرفت، حالا هیأت هماهنگی به ریاست هیثم مناع ضمن مخالفت با این ایده، ‌تأکید کرده که هرگز در این نشست شرکت نخواهد کرد مگر تحت عنوان عام اپوزیسیون سوریه و نه ائتلاف مخالفان سوریه.

تماس کشورهای غربی با سوریه

در گرماگرم رایزنی‌ها برای برگزاری کنفرانس ژنو، معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که برخی کشورهای غربی تماس‌هایی را با دمشق برقرار کرده‌اند. فیصل المقداد در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز هدف از این تماس‌ها را درخواست همکاری با آنها برای مبارزه با تروریسم دانست. وی اعلام کرد که مقام‌های سوریه پیش‌بینی می‌کنند در جریان نشست دوم ژنو هیچ فشار بین‌المللی برای کناره‌گیری بشار‌اسد مطرح نخواهد بود.

کد خبر 240413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز