چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاد قسمت خانی از پیشکسوتان بزرگ آوازهای تالشی روز یکشنبه پس از تحمل مدت‌ها بیماری در سن ۶۹ سالگی دار فانی را وداع گفت.

ghesmat khani

هوشنگ جاوید  هنرمندو موسیقی پژوه مناطق و نواحی ایران ضمن اعلام این خبر به سایت انجمن موسیقی ایران گفت: استاد قسمت خانی طی سه ماه گذشته به دلیل مشکل ریوی، در بستر بیماری قرار داشت که متاسفانه روز گذشته (یکشنبه 26 آبان) در روستای «سکام» از توابع رضوان شهر درگذشت.

این پژوهشگر موسیقی افزود: وی از بزرگان موسیقی آوازی تالش بود که هنر خود را در جوانی از اساتیدی چون شرفی و روحان قاسمی آموخته بود و بر اثر نشست و برخاست با این بزرگان به شیوه‌های آوازی تالش و دستون خوانی اشراف پیدا کرده بود.

جایگاه او در آوازهای تالشی به مرتبه‌ای رسیده بود که هر کس قصد یادگیری و یا پژوهش در زمینه آوازهای تالشی را داشت حتما گذرش به استاد قسمت خانی می‌افتاد.

وی همچنین عنوان کرد: علاوه بر تسلطی که قسمت خانی بر روی دستون‌ها داشت در زمینه اجرای شادیانه‌های تالشی نیز از مهارت مثال زدنی برخوردار بود و به ترانه های ویژه جشن و سرور تالش آشنایی داشت.

هوشنگ جاوید ادامه داد: برای اولین بار جهانگیر نصری اشرفی که از پژوهشگران خوب کشورمان است از صدای قسمت خانی در ضبط مجموعه ای با همکاری انجمن موسیقی ایران استفاده کرد و او را به جامعه موسیقی معرفی کرد. علاوه بر آن نیز مجموعه دیگری از صدای قسمت خانی با همت یک پژوهشگر جوان به نام آرمین فریدی منتشر شده است.
این پژوهشگر گفت: نکته جالب اینکه در ماه‌های اخیر همین آرمین فریدی تمام پیگیری‌های درمان قسمت خانی را انجام می‌داده که جای تقدیر و تشکر دارد.

قسمت خانی علاوه بر تسلط کامل بر سبک‌های آوازی منطقه تالش دولا، به سبک‌های دیگر موسیقی تالش به خصوص سبک ماسالی نیز مسلط است. قسمت خانی همچنین در اجرای صحیح دستون‌ها و آگاهی از کلیه مقامات و ریزمقامات تالشی نمونه بود.

کد خبر 239524
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز