همشهری آنلاین: نوازنده پیشکسوت کشور گفت: تاسیس مکتب‌خانه‌های موسیقی به یک مدیریت منظم و دقیق نیاز دارد و مسئولان فرهنگی باید با نظارت کارشناسانه این امر مهم را انجام دهند زیرا این مکتب خانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در حفظ موسیقی نواحی داشته باشند.

kiani

مجید کیانی، نوازنده سنتور  و موسیقیدان در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره تاسیس مکتب خانه‌های موسیقی گفت: تاسیس مکتب خانه‌های موسیقی به یک مدیریت منظم و دقیق نیاز دارد زیرا اگر می‌خواهیم کاری را انجام دهیم باید بتوانیم آن کار را به سرانجام برسانیم در نتیجه مهم‌ترین مسئله این است که مسئولین فرهنگی با نظارت کارشناسانه این امر مهم را انجام دهند.

این نوازنده سنتور در ادامه بیان کرد: به طور کلی موسیقی نواحی و محلی بخش مهمی از فرهنگ ما را تشکیل می‌دهند زیرا این نوع موسیقی قدمت تاریخی دارد و حیف است این نوع موسیقی با مرگ اساتید این حوزه از بین برود، همچنین به نظر من باید این نوع موسیقی به صورت شفاهی و از طریق استاد به شاگرد منتقل شود زیرا موسیقی نواحی دارای نکات برجسته‌ای است که هرکسی در این زمینه سررشته ندارد.

کیانی با اشاره به اینکه اصالت فرهنگی ما باید حفظ شود، تاکید کرد: موسیقی نواحی برخلاف ژانرهای دیگر موسیقی مظلوم واقع شده است زیرا موسیقی سنتی، پاپ، ملی و کلاسیک در تمامی آموزشگاهها تدریس می شود و فقط موسیقی نواحی و محلی دور افتاده است در نتیجه هر منطقه باید یک مکتب خانه داشته باشد تا موسیقی همان منطقه به هنرجویان علاقه مند موسیقی آموزش داده شود.

مجید کیانی در ادامه خاطرنشان کرد: مهم ترین نتیجه این است که به کمک مکتب خانه های موسیقی جشنواره های محلی نیز بهتر از گذشته برگزار می شود زیرا زمانیکه هنرجویان از وجود اساتید برجسته این حوزه بهره ببرند در جشنواره موسیقی به بهترین شکل درس های آموزش دیده را ارائه دهند.

این نوازنده سنتور در ادامه افزود: همچنین مکتب خانه های موسیقی می تواند راه جوانان را به جشنواره‌های موسیقی بین المللی باز کند زیرا با آموزش درست می‌توانند در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.

کد خبر 215553
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز