همشهری آنلاین: مدیرکانون عاشیقی های حوزه هنری آذربایجان غربی از ثبت ملی موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه به عنوان میراث ناملموس خبر داد.

موسیقی

داریوش علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین مکتب عاشیقی در کشور حتی دنیاست افزود: پس از سال‌ها کش و قوس و رقابت با سایر استان‌های عاشیق خیر کشور مکتب ارومیه به شماره 165 در فهرست عادی میراث ناملموس ثبت ملی شد.

وی با اشاره به اینکه موسیقی عاشیقی از اصیل ترین شاخص‌های ملت های ترک زبان سراسر دنیاست اظهارداشت: در ایران این موسیقی دارای مکتب های مختلف است که در این میان مکتب عاشیقی ارومیه بنا به نظر کارشناسان و اساتید هنر سراسر دنیا یکی از قدیمی ترین مکتب های عاشیقی است که تاکنون اصالت خود را حفظ کرده است.

علیزاده ادامه داد: مکتب عاشیقی ارومیه مکتب عرفان، حماسه و عشق است که 54 مقام باقی مانده از آن (گردآوری شده در آلبوم اورمودان گلن سسلر)توسط هنرمندان عاشیق که امروز بیش از 100 نفر آنها به مرکزیت ارومیه در سطح آذربایجان غربی فعالیت می کنند در مجالس مختلف رسمی و غیر رسمی اعم از عروسی، قهوه خانه و نیز مراسمات اداری اجرا می شود.

کارشناس موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی تک نوازی، غیرریتمیک بودن مقام ها، کلامی بون موسیقی ارائه شده در کنار آلت موسیقی هفت سیم(قوپوز) که در 14 پرده به نام 14 معصوم اجرا می شود را از شاخص های اصلی متکب عاشیقی در ارومیه عنوان کرد.

علیزاده با تاکید بر اینکه این شاخص ها مکتب عاشیقی ارومیه را در ایران و دنیا منحصر به فرد کرده است گفت: در این مکتب مفاهیم عرفانی و حماسی به اوج خود می رسد و مفاهیم اجتماعی که سرشار از آداب و رسوم فرهنگ های پاک مردم گذشته این دیار است در قالب داستان‌های شیرین و اشعار با مفاهیم ساده و در عین حال تاثیر گذار از شاعران گمنام ارائه می‌شود.

مدیرکانون عاشیقی های حوزه هنری آذربایجان غربی، دللو مصطفی، فرهاد سلیمی، عزیز مرادخان، قرمزباش علی، درویش وهاب زاده را از ستاره های درخشان موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه نام برد که از 200 سال گذشته تاکنون به دلیل فقدان تاریخ نویسی و پژوهش به دست فراموشی سپرده شده اند.

علیزاده با تاکید بر پژوهش در زمینه موسیقی عاشیقی به ویژه مکتب اصیل ارومیه گفت: با توجه به ثبت ملی این اثر گرانبها انتظار می رود صاحبنظران، اساتید و رسانه ها گام های اساسی در جهت معرفی و شناساندن این هنر بردارند.

کد خبر 237534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز