مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضا پیمای ماون که دیروز به فضا پرتاب شد، اولین مسافر ۶۷۱ میلیون دلاری مریخ و مام دومین مسافر زمینی است که تا ۱۰ ماه آینده به ترتیب به مدار سیاره سرخ وارد می‌شوند

مسافر ناسا ۱۰ ماه دیگر به مریخ می‌رسد

به گزارش سازمان فضایی آمریکا، مهمترین ماموریت این فضاپیما، بررسی اتمسفر سیاره سرخ و کشف اسرار تکامل آن است.

سفر ماون به مریخ حدود 671 میلیون دلار هزینه دربرداشته است. کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند که ماون، آخرین مسافر مریخ است و قرار است اطلاعات فضانوردان در مورد علت بایر بودن این سیاره، تاریخه وجود آب، احتمال وجود ساکنینی در گذشته و آینده و خواص زیستی را کامل کند.

طبق برنامه ریزی انجام شده، فضاپیمای ماون 10 ماه دیگر، یعنی در تاریخ 22 سپتامبر سال 2014 به مریخ می‌رسد؛ البته مریخ دو روز پس از ورود ماون، یک میهمان دیگر،فضا پیمای هندی"MOM" دارد که در تاریخ 5 نوامبر، یعنی دو هفته پیش سفر خود را آغاز کرده است.

وزن فضاپیمای ماون حدود 2550 کیلوگرم است و از تمام فضاپیماهای فرستاده شده به مریخ سنگین‌تر است.

طول بال‌های فضاپیما 11.4 متر است که از پانل‌های خورشیدی پوشیده شده است.

این فضاپیما به هشت ابزار پیچیده مجهز شده است تا تمام جنبه‌های آب و هوایی آن بررسی شود. این تجهیزات قادر به اندازه گیری میدان مغناطیسی این سیاره، بررسی گازهای خنثی و یونیزه موجود در آن، اندازه گیری ایزوتوپ‌های گازهای اتمسفر و تشخیص برهم کنش ذرات پرانرژی خورشید با گازهای اتمسفر هستند.

محققان در تلاش هستند تا میزان اتمسفری که مریخ در طول زمان از دست داده است را محاسبه کنند.

متاسفانه به دلیل محدودیت بودجه، ماون هیچ حسگری برای تشخیص گاز متان ندارد.

ماموریت‌های دیگر نشان دادند که مقداری ترکیبات آلی در مریخ وجود دارد که ممکن است منجر به زندگی میکروبی در این سیاره شود.

پیش از این، فضاپیمای کیوریوسیتی به مریخ فرستاده شد که به یک حسگر بویایی مجهز بود تا گازهای احتمالی را شناسایی کند؛ البته در نهایت موفق به تشخیص هیچ گازی نشد.

شمارش معکوس برای پرتاب فضاپیمای ماون، از ساعت 6:28 دقیقه صبح دوشنبه به وقت شرق آمریکا آغاز شد و قرار بود پنجره پرتاب ساعت3:28 دقیقه سپیده دم سه‌شنبه به وقت محلی باز شود. مراحل این پرتاب دوساعت طول به طول انجامید.

کد خبر 239250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز