مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس اعلام سازمان تحقیقات فضایی هند، آخرین مرحله مانور افزایش سرعت برای خروج مدارگرد مریخ از مدار زمین بامداد روز یکشنبه با موفقیت انجام شد

خروج مدارگرد مریخ هند از مدار زمین

به گزارش ایسنا، مدارگرد مریخ هند پنجم نوامبر(14 آبان) به وسیله موشک پر قدرت PSLV از مرکز فضایی سری هاریکوتا در جنوب هند به فضا پرتاب شد.

شش مرحله مانور برای خارج شدن این مدارگرد از مدار زمین برنامه‌ریزی شده بود که آخرین مرحله در ساعات ابتدایی روز یکشنبه 10 آذر با موفقیت انجام شد.

مرحله آخر مانور ارتقای مداری کاوشگر مریخ هند با نظارت 250 کارشناس انجام و دستورالعمل نهایی برای روشن شدن موتور از مرکز کنترل زمینی برای فضاپیما ارسال شد.

برای گریز از گرانش زمین، موتور اصلی مدارگرد به مدت 20 دقیقه روشن شد و در این شرایط سرعت به 11.4 کیلومتر در ساعت افزایش پیدا کرد.

با خروج مدارگرد 1350 کیلوگرمی Mangalyaan از مدار زمین، سفر 10 ماهه به سمت سیاره سرخ رسما آغاز شد؛ فضاپیما در این سفر 10 ماهه باید 780 میلیون کیلومتر را برای رسیدن به مدار مریخ طی کند.

با ورود مدارگرد به حوزه نفوذ خورشید و مریخ، باید چهار مرحله فرآیند اصلاح حرکت انجام شود؛ این چهار مرحله در ماه دسامبر سال جاری میلادی و سپس در ماه‌های آوریل، اوت و سپتامبر 2014 انجام خواهند شد که مرحله نهایی 15 روز قبل از رسیدن به نزدیکی مریخ تکمیل می‌شود.

مدارگرد مریخ هند مجهز به ابزاری برای تهیه تصاویر رنگی از سطح مریخ، بررسی ترکیبات سطح و جستجو برای متان در جو سیاره سرخ است.

کل بودجه پروژه مأموریت مدارگرد مریخ بالغ بر 73 میلیون دلار است و این مدارگرد سپتامبر 2014 میلادی(شهریور 93) به مریخ خواهد رسید.

کد خبر 240912
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز