مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدارگرد اکتشافی مریخ توانسته رد‌پای نبوغ بشر روی سیاره مریخ را از مدار مریخ روی یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های این سیاره به ثبت برساند.

براساس گزارش میل‌آنلاین، دوربین HiRISE مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا توانسته در تصاویری جداگانه ردپای مریخ‌نورد کنجکاوی را در 11 دسامبر 2013 به ثبت برساند. این تصویر نشان می‌دهد چگونه کنجکاوی در اطراف موانع مختلف مسیری زیگزاگ را انتخاب کرده و از میان آنها به سوی کوهستان شارپ حرکت کرده‌است.

این دوربین اولین بار 17 ماه پیش، زمانی که کنجکاوی با کمک چترنجات درحال فرود آمدن روی مریخ بود عکاسی کرد. از آن زمان به بعد این دوربین تصاویر متعددی از این مریخ‌نورد یک تنی به ثبت رساند.

مریخ

در یکی از تصاویر جدیدی که از کنجکاوی به ثبت رسیده، مریخ‌نورد در نزدیکی گوشه پایین و چپ تصویر دیده می‌شود و برای درک فاصله‌ای که تصویر از آن به ثبت رسیده بهتر است بدانید فاصله دو خط موازی رد چرخ‌های کنجکاوی از یکدیگر نزدیک به سه متر است. در تصویر دیگر تنها ردپای کنجکاوی دیده شده و نشانی از خود روبات در تصویر نیست.

مریخ

کنجکاوی در اواخر سال 2012 که حفره گیل در مریخ رسید تا بتواند وضعیت مریخ را برای امکان وجود شانس شرایط شکل‌گیری حیات ارزیابی کند. این هدف با کشف منطقه‌ای در نزدیکی منطقه فرود کنجکاوی، به نام یلونایف محقق شد زیرا محققان دریافتند این منطقه میلیارد‌ها سال پیش می‌توانسته قابل سکونت باشد.

اکنون کنجکاوی در مسیر رسیدن به کوهستان شارپ قرار دارد، کوهی که در فاصله 8.6 کیلومتری از یلونایف واقع شده و انتظار می‌رود این مریخ‌نورد اواسط سال 2014 به آن برسد.

کد خبر 245859
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز