همشهری آنلاین: سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) شمارش معکوس برای نخستین ماموریت بلندپروازانه مریخ را آغاز کرده و در تاریخ پنجم نوامبر (۱۴ آبان) آن را به اجرا در می‌آورد.

شمارش معکوس برای نخستین ماموریت هند به مریخ آغاز شد

به گزارش ایرنا، این ماموریت توسط موشک پرتاب ماهواره قطبی از سکویی در سریهاریکوتا واقع در ایالت آندراپرادش انجام می‌شود.

این ماموریت برای هند بسیار حساس و حیاتی است و بیم آن می‌رود که شرایط نامناسب جوی در آن اختلال ایجاد کند. با این وجود، کی.دارهاکریشنان رییس سازمان تحقیقات فضایی هند نگرانی در این خصوص ندارد و می‌گوید: وسیله پرتاب ماهواره قطبی یکی از بهترین وسایلی است که در این زمینه وجود دارد.

وی می افزاید: برای انجام ماموریت مریخ باید تاثیرات زمین، ماه ؛ خورشید و سیاره مقصد را درنظر گرفت چون موقعیت همه آنها در حال تغییر است.

به گفته رییس سازمان تحقیقات فضایی هند، مسیر این سفینه فضایی باید 280 روز قبل با دقت 60 مایلی محاسبه شود و حتی یک اشتباه محاسباتی کوچک می تواند مسیر سفینه را ده ها هزار مایل تغییر دهد.

گوردهان مهتا عضو کمیسیون فضایی هند در این باره گفت: آمریکایی ها ، اروپایی ها و روس ها راکت های بزرگی برای ماموریت های مریخ خود بکار برده اند اما هند وسیله پرتاب کوچکی را مورد استفاده قرار می دهد که معمولا برای قراردادن ماهواره های کوچک در مدارهای پایین قطبی استفاده می‌شود.

وی افزود: این وسیله در ماموریت اخیر مریخ به شیوه دیگری مورد استفاده قرار می گیرد که ممکن است شرایط را کمی پیچیده کند.

سازمان تحقیقات فضایی هند تاکنون 35 ماهواره را با استفاده از وسیله پرتاب قطبی پرتاب کرده است.

10 ماهواره دیگر نیز در انتظار پرتاب هستند.

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) نیز برای ارتباطات و ناوبری به ماموریت مریخ هند کمک می‌کند.

برآورد شده که ماموریت مریخ 4.5 میلیارد روپیه (معادل 52 میلیون پوند) برای هند هزینه در بر داشته باشد.

هند از دهه 1960 برنامه فضایی خود را به اجرا درآورده است و در دهه 1970، این کشور ماهواره های متعددی را برای خود و بیش از 20 کشور دیگر ساخته است.

هند در سال 2008 کاوشگری را با موفقیت به ماه فرستاد تا برای نخستین بار شواهد وجود آب را در سطح قمری این سیاره مورد بررسی قرار دهد.

انجام این ماموریت فضایی موجب شده که منتقدان حزب کنگره (حزب حاکم هند) اولویت های دولت این کشور را زیر سوال ببرند. آنها می گویند که باید نیازهای اولیه جمعیت این کشور از جمله تامین برق و آب آشامیدنی مورد توجه قرار گیرد.

بَهرام یا مریخ چهارمین سیاره در منظومه شمسی است که در مداری طولانی تر از زمین و با سرعتی کمتر از زمین حرکت می‌کند.

هر یک باری که مریخ به دور خورشید می‌چرخد معادل ۶۸۷ روز در زمین به درازا می کشد و شب و روز کمی طولانی تر از کره زمین است.

بزرگی مریخ نزدیک به یک دوم زمین و قطر آن ۶۷۹۰ کیلومتر می‌باشد.

کد خبر 237280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز