همشهری‌آنلاین: فائز دین پرست عضو ستاد سیاست گذاری نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: از جمله اقدامات اساسی سازمان فرهنگی هنری شهر تهران در چند سال اخیر برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان است که هدف آن اهدای کتاب به مدارس استان تهران و تجهیز کتابخانه‌های مدارس به کتاب‌های جدید به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی خصوصا در میان نوجوانان است.

به گزارش ستاد خبری یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان، عضو ستاد سیاست گذاری نمایشگاه در خصوص این نمایشگاه گفت: از جمله اقدامات اساسی سازمان فرهنگی هنری شهر تهران در چند سال اخیر برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان است که هدف آن اهدای کتاب به مدارس استان تهران و تجهیز کتابخانه های مدارس به کتاب های جدید به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی خصوصا در میان نوجوانان است.

وی افزود: مدارس بهترین فضا برای ترویج کتابخوانی هستند و اگر قصد ترویج کتابخوانی را داریم باید این کار را در مدارس شروع کنیم یعنی جایی که نوع نگاه و شخصیت هر فرد در آن شگل می گیرد و اگر مهارت کتابخوانی را در دوره یادگیری به دانش آموزان آموزش دهیم در آینده می توانیم شهروندانی کتابخوان داشته باشیم.

آموزش و پرورش و مدارس هم باید به ما کمک کنند

دین پرست گفت: اهدای کتاب به مدارس و تجهیز کتابخانه ها به کتابهای روز و مورد نیاز دانش آموزان هدف اصلی نمایشگاه است ولی نکته قابل توجه این است که صرف اهدای کتاب به دانش آموزان آنها را کتابخوان نمی کند و ادامه این راه بر عهده دستگاه هایی مثل آموزش و پرورش و مدارس است تا این کار را به بهترین شگل انجام دهند تا فعالیت ما نیز کامل شود.

برگزاری کارگاه های آموزش کتابخوانی

وی گفت: در نمایشگاه امسال کارگاه هایی برای ترویج هر چه بیشتر فرهنگ کتابخوانی در نظر گرفته شده است که در آن آموزشهایی در این زمینه به مدیران و مسئولین کتابخانه های مدارس داده خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این کارگاه ها محدود به نمایشگاه نمی شود و قصد داریم در طول سال نیز در مکان های مختلف از جمله فرهنگسرا ها این کارگاه ها را برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: از دیگر ویژگی های این نمایشگاه حضور دانش آموزان به عنوان مخاطبان اصلی است که مشارکت و ارتباط آنها در فرایند انتخاب کتاب شوق و اشتیاق بیشتری در آنها برای مطالعه ایجاد می کند.

معرفی جشنواره مادران قصه گو

عضو ستاد سیاست گذاری نمایشگاه در خصوص دیگر برنامه های این نمایشگاه گفت: یکی دیگر از ملزومات فعالیت سازمان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی برگزاری جشنواره مادران قصه گوست. این جشنواره به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی از سنین کودکی است تا فرد از همان سنسن پایین با داستان، کتاب و ادبیات آشنا شود و بین خود و کتاب انس پیدا کند و البته این جشنواره نیز در نمایشگاه امسال غرفه ای به عنوان معرفی خواهد داشت.

قول شهرداری تهران برای تجهیز کتابخانه های تمام مدارس تهران

دین پرست با بیان اینکه شهرداری تهران قصد فراهم کردن امکانات لازم برای مدارس تهران را دارد گفت: برخی مدارس هنوز از امکانات حداقلی برای تجهیز مدارس خود به کتابخانه محروم هستند لذا شهرداری تهران فصد دارد علاوه بر اهدای کتاب به این مدارس در نمایشگاه امکانات مورد نیازآنها را در اختیارشان قرار دهد البته به این شرط که این مدارس برای معرفی خود به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه کتاب ها بر اساس نیاز دانش آموزان انتخاب شده است و اگر در روند داوری کتابی از حضور در نمایشگاه حذف شود این به معنی بد بودن آن کتب نیست بلکه به دلیل عدم تناسب محتوای آن با نیاز دانش آموزان است.
دین پرست گفت: ما سالانه حدود 60 جلد کتاب به مدارس اهدا می کنیم که با توجه به 10 دوره برگزاری نمایشگاه تا کنون حدود 600 جلد کتاب فقط از سوی نمایشگاه یاد یار مهربان به مدارس تهران اهدا شده است و اگر کتاب های اهدایی از سوی دیگر سازمان ها را نیز در نظر بگیریم می توان گفت اینگونه اقدامات سرانه کتاب و مطالعه را در میان دانش آموزان افزایش می دهد.

کد خبر 239202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز