سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پایگاه اینترنتی یونسکو پرس از پاریس گزارش داد: سی و هفتمین اجلاس کنفرانس عمومی سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد یونسکو در حالی آغاز می‌شود که قرار است دراین کنفرانس راهبردهای این سازمان برای هشت سال آتی تعیین شود.

unesco

به گزارش ایرنا، بر اساس این گزارش، چند تن از سران دولتی و حدود 150 نفر از وزرا و نمایندگان کشورهای عضو یونسکو طی 15 روز آینده در پاریس پایتخت فرانسه گردهم می‌آیند تا در اجلاس کنفرانس عمومی این سازمان شرکت کنند.

دراین اجلاس راهبردها و راهکار سازمان یونسکو برای هشت سال آینده تعیین می‌شود و همچنین انتظار می‌رود ˈایرینا بوکواˈ مدیرکل این سازمان برای یک دوره چهارساله دیگر در سمتش ابقا شود.

ماه گذشته هیات مدیره اجرایی یونسکو برای دور دوم وی را نامزد کرد. این اجلاس در دوره ای برگزار می شود که برای یونسکو دوره ای حساس تلقی می شود چون هدف این سازمان در بحبوحه اصلاحات عمده صورت گرفته با توجه به تغییر و تحولات در زمینه صلح جهانی، تاثیرگذاربودن و فعالیت بیشتر است.

از زمان برگزاری آخرین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو در نوامبر (آبان) سال 2011 تا کنون این سازمان تمرکز بر برنامه‌هایش را شدت بخشیده و با نزدیکتر شدن به اهداف آن، حیطه عملکردش را برای مشارکت در بخش های خصوصی، جوامع مدنی و دیگر سازمان‌های بین دولتی توسعه داده و نقش خود را در داخل نظام سازمان ملل تقویت کرده است.

یونسکو در زمینه آموزش هم درحال ترویج جنبش ˈآموزش همگانیˈ است تا سیر آموزش اولیه جهانی را که تا سال 2015 به عنوان زمان اهداف توسعه ای هزاره تعیین شده است، سرعت بخشد.

این سازمان درحال فعالیت برای افزایش تعهد سیاسی درقبال اهداف آموزش همگانی است. این گزارش می افزاید: همچنین تحکیم روابط بین علوم و سیاست جهت پرداختن به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی توسعه پایدار نیز از اهم فعالیت های یونسکو است. به همین دلیل است که ˈبان کی مونˈ دبیرکل سازمان ملل از مدیرکل یونسکو خواسته است تا ریاست هیات مدیره مشاوره علمی را هم به عهده بگیرد.

بان کی مون این هیات مدیره را به منظور مشاوره و دادن توصیه هایی در زمینه علوم، فناوری و نوآوری دایر کرده است. با توجه به اینکه فرهنگ یکی از عواملی اصلی توسعه است، یونسکو اهمیت زیادی برای یکپارچگی فرهنگی قائل بوده و همچنین این سازمان در حال ایجاد مجموعه ای از کنوانسیون های فرهنگی منحصر بفرد با هدف حفاظت از میراث فرهنگی و نیز حفاظت از تنوع فرهنگی به عنوان ثروت بشریت و ترویج دارایی‌های فرهنگی برای نسل‌های آینده است و ضمن آن در جهت ترویج خلاقیت و صنایع فرهنگی در سراسر جهان تلاش می‌کند که در این زمینه می‌توان به تلاش‌ها و حمایت از اجرای این کنوانسیون‌ها به‌خصوص کنوانسیون 1970 در زمینه مقابله با قاچاق غیرقانونی اشیای فرهنگی اشاره کرد.

طبق این گزارش، دفاع از آزادی مطبوعات و آزادی بیان نیز از اهداف دیگر سازمان یونسکو از طریق حمایت از دولت‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی جهت رشد رسانه‌های مستقل و مردمی، توسعه چارچوب‌های قانونی و آموزش پیشرفته خبرنگاران و نیز از طریق ترویج و اجرای طرح گسترده سازمان ملل برای بهبود ایمنی خبرنگاران است.

این گزارش می‌افزاید: انتظار می‌رود برگزاری این اجلاس کنفرانس عمومی موجب شکل دادن به سیاست‌هایی شود که برای دستیابی به این اهداف توسعه مداوم که هدایت کننده جامعه بین‌المللی در سال‌های آتی خواهد بود، ضروری است.

براساس این گزارش، قرار است کاتالین بوگیای رییس لهستانی کنفرانس عمومی یونسکو و ایرینا بوکوا ریاست هیات مدیره اجرایی یونسکو و مدیرکل این سازمان، امروز طی مراسم افتتاحیه، آغاز این اجلاس را اعلام کنند که یکی از وظایف اولیه این اجلاس، تعیین پیش نویس این کنفرانس و انتخاب رییس جدید یونسکو خواهد بود.

کد خبر 237744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز