همشهری آنلاین: با هشدار مقام معظم رهبری درباره پیری جمعیت، طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده با هدف ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری در دستور کار قرار گرفته و مباحث مهمی همچون سربازی، وام‌های ازدواج و وضیعت دانشجویان متأهل را مدنظر قرار داده است.

احمد سالک کاشانی،‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌ وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، گفت: مقام معظم رهبری درباره روند پیری در ساختار جمعیت هشدار داده بودند و این موضوع به تدوین طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی منجر شد که پس از تدوین این طرح به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارجاع داده شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خطر پیری و سالمندی یکی از معضلات جدی هر کشوری می‌تواند باشد، زیرا وقتی کشوری نیروی جوان و مولد نداشته باشد اقتصاد آن به خطر افتاده و این موضوع یک تهدید جدی خواهد بود. وی افزود: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده پس از بررسی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به کمیسیون فرهنگی فرستاده شد و در نهایت کمیسیون فرهنگی کمیسیون اصلی این طرح شناسایی شد که تاکنون تا ماده 42 این طرح مورد بررسی قرار گرفته است.

سن ایده‌آل ازدواج در طرح جامع جمعیت برای دختران20 و پسران 22 سال است سالک گفت: در این طرح مشوق‌های زیادی برای کارمندان، دانشجویان و در کل تمام پسران و دختران دیده شده به طوریکه تلاش شده سن ایده آل برای ازدواج دختران به زیر 20 سال و برای پسران به زیر 22 سال برسد. این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره مشوق‌های فرزند‌آوری به خانه ملت گفت: برای این موضوع مشوق‌های زیادی دیده شده و این تشویقات برای فرزندان دوم به بعد بیشتر هم می‌شود، در این رابطه وام‌های متعددی در نظر گرفته شده تا باروری در خانواده هدایت و توانمندی برای این موضوع بیشتر شود.

وی ادامه داد: تمرکز بیانات رهبری برای رفع مشکل جمعیت، فرهنگسازی در این زمینه است و بر این اساس کمیسیون فرهنگی بیشتر وقت خود را صرف موضوع فرهنگسازی کرده که در نهایت 10 محور برای فرهنگسازی تدوین شد. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، افزود: پیام اخیر مقام معظم رهبری درباره موضوع جمعیت در جلسه آخر کمیسیون فرهنگی بازخوانی و پیام‌های لازم از آن اقتباس و مورد استفاده قرار گرفت، در نهایت تلاش کلی ما با کمک رسانه‌های گروهی و رهنمایی‌های مراجع تقلید در حال پایان است.

سالک درباره تأثیر این طرح بر سربازی متأهلان به خانه ملت گفت: برای تشویق سربازان به ازدواج هم مسکن و هم وام در نظر گرفته‌ شده ‌است. بار مالی طرح جامع جمعیت با افزیش بودجه فرهنگی تأمین می‌شود این نماینده مردم در مجلس نهم، یاد‌آور شد: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده بار مالی زیادی به همراه خواهد داشت که در این راستا با محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، گفت‌وگو داشتیم و قرار شد بودجه فرهنگی در لایحه بودجه سال آینده بیشتر درنظر گرفته شود تا از این افزایش بودجه برای اجرای طرح جامع جمعیت استفاده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با شناخت واقبالی که از نمایندگان در قبال این طرح دیده می‌شود به طور حتم با طرح در صحن علنی مجلس حداکثر آرا را به خود اختصاص خواهد داد. طاهری: مصادیق ممانعت از ترویج فرهنگ ازدواج حذف خواهد شد سید علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به خانه ملت گفت: جزئیات طرح جامع جمعیت هنوز به تصویب نرسیده و جزئیات آن برای اجرا نیاز به موافقت سایر نمایندگان در صحن علنی مجلس خواهد دارد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا یاد‌آور شد: تفاوت‌های زیادی برای سربازان مجرد و متأهل ایجاد شده یک نمونه آن فراهم کردن حداقل امکانات مانند امکان زندگی مشترک سربازان در دوران سربازی با همسرشان است. وی افزود: وقتی با سرباز متأهل مانند سرباز مجرد برخورد شود دیگر علاقه‌ای به ازدواج نخواهد داشت و این خود مصداق بارز ممانعت از ترویج فرهنگ ازدواج است.

این نماینده مردم در مجلس نهم درباره ازدواج‌های دانشجویی گفت: برای دنشجویان متأهل نیز امکانات زیادی در نظر گرفته شده که نمونه این امکانات اعطای وام‌های تحصیلی و وام‌های ازدواج دانشجویی برای متأهلان است.

کد خبر 237726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز