گروه اجتماعی: فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه سهولت در سربازی امری است که از نوسازی ناشی می‌شود، گفت: سهولت یعنی اینکه مردم تکلیف خود را بدانند و اینکه سرباز در جغرافیای محل سکونت و با دانش و تخصصی که دارد به‌کار گرفته شود.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم تأکید کرد: باید امکان رشد در سربازی وجود داشته باشد و فرد احساس نکند که در این مدت از مسیر زندگی خود دور می‌افتد. وی سرعت تحول در وظیفه عمومی را بسیار زیاد دانست و گفت: گام‌های بسیار خوبی در نوسازی انجام‌شده اما باید توجه داشت که گام اول نوسازی، نوسازی نیروی انسانی و تفکر است که باید در بعد فرهنگی به آن توجه شود.

مقایسه با 15سال پیش

فرمانده ناجا اقدام‌های وظیفه عمومی ناجا در حال حاضر را افتخار آفرین دانست و با اشاره به وضعیتی که 15سال قبل در این حوزه وجود داشت، گفت: در آن زمان به‌خاطر دارم که صف‌های طولانی در سازمان شکل می‌گرفت و بعضا از میدان سپاه تا پیچ شمیران نیز کشیده می‌شد و مشمولان برای تعیین تکلیف وضعیت خود حتی شب را در کنار خیابان جا می‌گرفتند و بعد به‌خاطر نبود یک قطعه عکس بازگشت داده می‌شدند و این وضعیت در روز بعد نیز تکرار می‌شد. به گزارش ایسنا، احمدی مقدم ارائه خدمات الکترونیک در حوزه سربازی و همچنین تلاش‌های انجام شده برای مطلوب‌سازی‌ محیط خدمتی سربازان را از خبرهای خوش برای آنان عنوان کرد و گفت: در بحث افزایش حقوق چون بودجه سال آینده بسته نشده در حال حاضر نمی‌توان اظهارنظری کرد. او با بیان اینکه باید در 3حوزه مرتبط با نوسازی با شتاب بیشتری حرکت کرد، افزود: امیدواریم تا 2سال آینده در تمامی ادارات سازمان وظیفه عمومی در سطح کشور شاهد این شتاب باشیم.

سربازی عامل تکمیل فرایند مردانگی

فرمانده ناجا سربازی را گلوگاه و تونلی اجباری برای تکمیل فرایند مردانگی برای تمام مردان کشور توصیف کرد و ادامه داد: فرزندان تک والدی که با مادر ‌ بزرگ می‌شوند دارای روحیات زنانه هستند که باید این افراد با اعزام به سربازی فرایند اجتماعی‌شدن را سپری کنند. احمدی‌مقدم همچنین با اشاره به سربازان معتاد تأکید کرد: نمی‌توان به یک سرباز معتاد گفت که به سربازی نیاید تا دیگران معتاد نشوند بلکه باید در محیط سربازی شرایطی را فراهم کرد که وی اعتیادش را ترک کند و درمان شود.

اصلاح طرح سربازی در استان همجوار

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به بحث به‌کارگیری سربازان در استان محل سکونت یا استان همجوار نیز گفت: باید در این حوزه به‌دنبال این باشیم که مسافت‌ها را کاهش دهیم و وقتی می‌گوییم استان محل سکونت یا استان همجوار، یعنی شرایط حمل‌ونقل و مسافت حدود 200کیلومتر باشد و چند ساعت وقت سرباز را بگیرد. اما به‌عنوان مثال استان خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان همجوار هستند اما سرخس تا چابهار 2000کیلومتر فاصله دارد که این رویه باید در این موارد اصلاح شود.

احمدی مقدم ادامه داد: البته در ناجا سعی کردیم به موضوع توجه کنیم تا درصورتی که فاصله محل زندگی سرباز تا محل خدمتش بیش از 600کیلومتر بود وی تنها 6‌ماه در این محل خدمت کرده و سپس به محل زندگی‌اش بازگردد. او درباره برخی گفته‌ها که به‌کارگیری سربازان در استان محل سکونت خودشان را مورد انتقاد قرار داده بود نیز گفت: در پاسخ به این انتقادها که علت آن را پارتی‌بازی با سرباز در محل سکونتش اعلام می‌کردند باید گفت که پس در این صورت در کشورهایی که از برخی از شهرهای ما کوچک‌ترند باید از خارج از کشور سرباز بیاورند! به گفته احمدی مقدم اگر در حال حاضر به سربازان گفته شود که جابه‌جایی آزاد است یک سوم از آنان جابه‌جا خواهند شد.

باید راه‌های فرار بسته شود

فرمانده ناجا با بیان اینکه نباید اجازه دهیم که با راه‌های قانونی و غیرقانونی عده‌ای از خدمت سربازی فرار کرده یا محل خدمت را خودشان دلبخواهی انتخاب کنند، تأکید کرد: عدالت فقط این نیست که ما در نیت نخواهیم که تبعیض انجام شود. احمدی‌مقدم ادامه داد: وقتی با دقت به موضوع نگاه می‌کنیم دیده می‌شود که هرچه از مرکز کشور به نواحی مرزی می‌رویم سربازان متعلق به خانواده‌های فقیرتر و محروم‌ترند. او ادامه داد: البته ما در این‌باره دستوری نمی‌دهیم، اما شاید در مقررات ما مشکلی وجود دارد و باید دید که چه اتفاقی در سیستم رخ داده که روستایی‌ها و افراد محروم به مرزبانی می‌روند و بچه‌های تهران یا معاف می‌شوند یا در جایی راحت به سربازی مشغول می‌شوند. احمدی مقدم همچنین خواستار افزایش ممنوعیت‌های اجتماعی برای افرادی که نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سربازی خود اقدام نکرده‌اند شد و گفت: متأسفانه دیده‌شده افراد در مناطق بهره‌مندتر درصد اعزام کمتری دارند.

رئیس پلیس کشور تأکید کرد که تنها اراده انجام اجرای عدالت کافی نیست و باید خلأ‌ها را در این حوزه یافت و آن را پوشش داد. او با اشاره به شهدای مرزبانی در سراوان گفت: این شهدای عزیز عمدتا از خانواده‌های مستضعف و متدین بودند که البته همانند دوران دفاع‌مقدس اگر خدمت داوطلبانه بود نیز آنان به همین مناطق می‌رفتند.

کد خبر 239665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز