همشهری آنلاین: وزرای امور خارجه مصر و ‌آمریکا روز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی بر اهمیت روابط استراتژیک میان دو کشور و عادی شدن هر چه سریعتر این روابط تاکید کردند.

تاکید وزرای خارجه مصر و آمریکا بر پایان تنش‌ها در روابط دو کشور

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و نبیل فهمی، همتای مصری‌اش در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که پس از مذاکرات امروز دو طرف برگزار شد تاکید کردند که روابط دو کشور هرچه سریعتر باید به وضعیت عادی باز گردد؛ چرا که این امر به نفع تمامی منطقه خاورمیانه و نیز دو کشور است.

کری گفت: روابط ما با مصر بر اساس منافع ملی دو کشور است و ما باید چالش‌هایی که در دو سال گذشته در این زمینه به وجود آمده را پایان دهیم. ما به اینجا آمده‌ایم تا درباره آینده خاورمیانه و روابط استراتژیک قاهره و واشنگتن گفتگو کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: من به ملت مصر می‌گویم که واشنگتن دوست و شریک مصر است و مصر یک شریک اصلی و حیاتی ما در خاورمیانه است. آمریکا دوست دارد در پیروزی ملت مصر شریک باشد. مصر به عنوان کشوری که یک چهارم اعراب جهان در آن سکونت دارند، نقش موثری در تحولات خاورمیانه و جهان عرب دارد و آنچه که در مصر روی می‌دهد برای آمریکا و خاورمیانه اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی در ادامه به مساله سوریه اشاره کرد و گفت که همکاری‌های بسیار نزدیکی با دولت روسیه در خصوص راه‌ برون‌رفت از بحران سوریه در حال انجام است و واشنگتن و مسکو تلاش‌های بسیاری برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه انجام داده‌اند. این مقام آمریکایی در ادامه عنوان داشت که واشنگتن از بزرگترین حامیان مالی آوارگان سوریه است.

کری گفت: مصر به عنوان رهبر در خاورمیانه عمل می‌کند و ما دوست داریم روابط با قاهره را گسترش دهیم و به اختلافات پیش ‌آمده پایان دهیم. البته اختلاف‌ها بسیار کوچک هستند و می‌توان گفت که ما در برخی از استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها با هم اختلاف نظر داریم که چندان جدی نیست و این سبب نمی‌شود که بگوییم به طور کلی در یک زمینه دو کشور اختلاف دارند.

وی ادامه داد: گمان نمی‌کنم روابط ‌آمریکا و مصر بر اساس توقف کمک‌های واشنگتن سنجیده شود. همانگونه که رئیس‌جمهوری آمریکا گفته ما به همکاری با مصر پایبند هستیم و برخی کمک‌ها به مصر از جمله کمک‌ برای رویارویی با تروریسم و نیز برنامه‌های غذا و داور همچنان ادامه خواهد داشت.

کری گفت: در مذاکراتی که با فهمی داشتیم درباره بسیاری مسائل توافق کردیم که از جمله آن محاکمه عادلانه عاملان حوادث قبل و پس از انقلاب مصر است. ما خواهان توقف کامل خشونت و اقدامات تروریستی در مصر هستیم.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهوری مصر از همتای آمریکایی‌ خود دعوت کرده تا وارد مذاکراتی استراتژیک شویم و این دعوت از سوی باراک اوباما پذیرفته شده و این نشان‌دهنده عمق روابط میان دو طرف است.

کری در خصوص مذاکرات صلح خاورمیانه نیز گفت: ما درباره مذاکرات صلح خاورمیانه بسیار خوش‌بین هستیم و به اسرائیل ، اردن و عربستان نیز سفر خواهم کرد و از رهبران آنها خواهم خواست تا با زبان صلح و دوستی صحبت کنند تا مذاکرات به پیش برود.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه این کنفرانس خبری به مسائل بسیاری از جمله نقشه راه دموکراسی در مصر اشاره کرد و گفت این روند در مسیر درستی در حرکت است و انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی و سایر انتخابات‌های این کشور طبق برنامه انجام خواهد شد.

کری همچنین بر ارتقای ظرفیت‌های دفاعی بسیاری از کشورهای منطقه از جمله مصر، عربستان، اردن، قطر، امارات و دیگر کشورهای اشاره کرد و گفت که واشنگتن به ادامه‌ی ارتقای ظرفیت‌های دفاعی این کشورها متعهد است و آمریکا با بسیاری از کشورها رابطه دفاعی دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گوشزد کرده است که مساله شهرک‌سازی‌ها و بیت المقدس یک مساله حساس است و او نیز قول داده تا در این زمینه با احتیاط عمل کند.

نبیل فهمی نیز در این کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که روابط خوب مصر و آمریکا برای قاهره بسیار حائز اهمیت است و کری امروز با عدلی منصور، رئیس‌جمهوری موقت و عبدالفتاح السیسی، فرمانده نیروهای نظامی مصر دیدار خواهد کرد.

وی ادامه داد: در نشستی که با کری داشتیم در مورد مسائل منطقه‌ای و داخلی مصر گفتگو کردیم و توافق‌هایی در این زمینه حاصل شد.

فهمی تاکید کرد که حاکمان مصر بر حاکمیت دموکراسی در کشورشان تاکید دارند و به نقشه راهی که در این زمینه تصویب شده پایبند هستند.

کد خبر 237476
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز