محمد امین زکی زاده*: یکی از پیامدهای رونق اقتصادی در یک حوزه خاص، افزایش تمایل ورود افراد به آن حوزه است.


 مدتی است که دائما از رکورد شکنی‌های بی‌سابقه بورس اخبار زیادی منتشر می‌شود که علت آن را می‌توان در اطمینان وآرامش به‌وجود آمده در فضای کنونی جست و جو کرد. پدیده ورود سرمایه‌گذاران جدید در ذات خود ایرادی ندارد اما ناآگاهی برخی، نه‌تنها می‌تواند موجب تهدید سرمایه‌های آنان شود بلکه می‌تواند عاملی برای تهدید کل بازار سرمایه تلقی شود. در حال حاضر بیش از 6 میلیون کد سهامداری وجود دارد که از این تعداد حدود یک میلیون نفردر 18‌ماه اخیر وارد بورس شده‌اند درحالی‌که طبیعتا این میزان افراد مطلع و آشنا به فنون سرمایه‌گذاری وجود ندارد. حساسیت بیش از حد معمول بازار نسبت به اخبار خوب و بد نشانی از حضور غیرحرفه‌ای‌ها در بورس است. مطالعه و مشورت با افراد متخصص و توجه به توصیه‌های ذیل می‌تواند تهدیدهای افراد غیرحرفه‌ای را به فرصت‌های احتمالی تبدیل کند:
قبل از شروع سرمایه‌گذاری با استفاده از بورس مجازی سرمایه‌گذاری را تمرین کنید. سایتwww. irvex. ir با شبیه‌سازی‌ فضای بورس به شما کمک می‌کند که بدون پول وبدون ریسک سرمایه‌گذاری کنیدوحتی درصورت موفق بودن، سهام جایزه نیز بگیرید.
برای شروع از سرمایه‌های مازاد خود استفاده کنید واگر با سرمایه مورد نظر، خودتان می‌توانید فعالیت اقتصادی مطمئنی انجام دهید، نسبت به آن مبادرت کنید.

سهام را برای چند روز یا چند هفته نخرید. ماهیت این بازار به‌گونه‌ای است که فعال آن باید نگاه بلندمدت داشته باشد. اغلب سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای توقع معجزه و سود‌های غیرمتعارف چند روزه از بورس دارند که تصوری باطل است.
با تشکیل سبدی از سهام متنوع، ریسک خود را کاهش دهید. برای این منظور بهتر است به‌جای خرید مستقیم سهام، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوید. این صندوق‌ها توسط افراد حرفه‌ای اداره می‌شوند، لذا ریسک پایین‌تری دارند. از دنباله روی و تصمیم‌گیری براساس شایعات پرهیز کنید وهیچ صحبتی را بدون استدلال نپذیرید.
نوسان جزئی از بورس است اما در بازار هیجانی اقدام به خرید و فروش سهام نکنید.

* حسابدار رسمی- عضو هیأت علمی دانشگاه

کد خبر 236106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز